Kvitulv
Topic Author
Posts: 36
Joined: Thu 30 Jan 2014, 21:13

Krönikörens -Färdighet -Inspirera

Mon 19 May 2014, 23:45

Hvordan fungerer Inspirera hjälpa?

Må krønikeren ha minst et FV 1 poeng i den ferdighet han vil hjalpa med? eller kan han hjalpa til i alle ferdigheter med unntak i spesialferdighetene (som ( Mucka, Kommandera eller Mecka)?

jeg trenger en ruling her.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Krönikörens -Färdighet -Inspirera

Tue 20 May 2014, 00:19

Hej,

Tanken är att Krönikören kan Inspirera alla tolv basfärdigheter (även om han/hon saknar FV i dem), men inte specialfärdigheterna.
Fria Ligan
 
_christoffer
Posts: 24
Joined: Sun 11 May 2014, 12:41

Re: Krönikörens -Färdighet -Inspirera

Sun 25 May 2014, 19:58

En följdfråga:

Har vi missat något i min spelgrupp, eller är Inspirera en helt fantastisk förmåga som lyfter hela gruppen? Min första M0-karaktär är en Krönikör som började med Känsla 5 och Inspirera 3 -- 8 tärningar, dvs normalt slår jag en eller två ☢ utan att pressa slaget.

Som vi kör använder jag Inspirera nästan hela tiden, bara jag har möjlighet att tala med den eller de karaktärer som ska agera antingen före eller under handlingen. Om jag missar slaget bidrar jag inte med några ☢ (antagligen för att jag står i vägen och pratar) men förutom vid pressade slag riskerar jag egentligen ingenting så självklart tar jag varje chans att Inspirera.

Känslan är ju helt rätt, alla blir bättre på allt så länge en Krönikör är med och inspirerar till stordåd. Men var det meningen att Inspirera ska vara bra?
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Krönikörens -Färdighet -Inspirera

Mon 26 May 2014, 10:01

Jag har också lite problem med just Inspirera.
En av mina spelare spelar Krönikör vilket leder till att han vill inspirera folk hela tiden, vilket såklart är bra - jag vill ju att mina spelare ska vara aktiva och skapa lore osv genom att dra en bakgrundshistoria till det han inspirerar, men jag anser att förmågan är ALLDELES för kraftfull.
Detta har lett till jag gärna ser att spelaren VERKLIGEN anstränger sig när han ska inpirera, han kan alltså inte bara klappa krossaren på ryggen och ljuvt viska "Du fixar detta! Det vet jag", utan måste säga på vilket sätt hans inspiration verkligen får Krossaren att tagga till.
Detta fungerar för det mesta, men ibland kan det leda till att spelaren känner sig frustrerad då ingen av dom andra spelarna måste anstänga sig lika mycket när dom använder "Bussa på", "Leda vägen" osv.
Jag undrar om man skulle kunna formulera om inspirera så att den är kraftfullare än att bara "hjälpa till" men inte fullt så kraftfull att den automatiskt får spelaren som blir inspirerad att lyckas.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Krönikörens -Färdighet -Inspirera

Mon 26 May 2014, 12:01

Bra diskussion.

Krönikören är ju tydligt en "support class", och sådana har en tendens att inte vara så populära. Delvis därför har vi gjort Inspirera så kraftfull som den är.

Den stora nackdelen med Inspirera är den uppenbara: du måste ha en annan RP i närheten att hjälpa. Vill du gör livet lite svårare för Krönikören? Separera honom från övriga RP en stund. :)

Med det sagt, märker vi att många spelare upplever Inspirera som obalanserat bra så kan förstås behöva tweaka den.
Fria Ligan
 
putte
Posts: 25
Joined: Sat 02 May 2015, 15:56

Re: Krönikörens -Färdighet -Inspirera

Tue 07 Jul 2015, 09:13

Japp krönikören är den naturliga ledaren & officeren.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Krönikörens -Färdighet -Inspirera

Tue 07 Jul 2015, 10:58

Japp krönikören är den naturliga ledaren & officeren.
En ledare inspirerar inte bara en person åt gången, vilket är det en krönikör gör. Dessutom så kan inte en krönikör (via sin inspirera färdighet) få en SLP att göra något (SLP styrs utav SL). Till detta krävs färdigheten manipulera (något alla har). Om du är boss så kan du självklart kommendera dina egna gängmedlemmar.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
putte
Posts: 25
Joined: Sat 02 May 2015, 15:56

Re: Krönikörens -Färdighet -Inspirera

Tue 07 Jul 2015, 22:54

Japp krönikören är den naturliga ledaren & officeren.
En ledare inspirerar inte bara en person åt gången, vilket är det en krönikör gör. Dessutom så kan inte en krönikör (via sin inspirera färdighet) få en SLP att göra något (SLP styrs utav SL). Till detta krävs färdigheten manipulera (något alla har). Om du är boss så kan du självklart kommendera dina egna gängmedlemmar.
Mja vist han get en spelare massa extra lyckade slag men vilket ger han rollen som gruppchef genom att leda & inspirera truppen med vad som är viktigt för just den rundan. Om alla skjuter så vist är det en som får tärningarna men man kan ju se det som gemensam bonus för alla.
Men man kan inte systematiskt tvinga andra spelare att göra saker, det blir inte nån bra grupp.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Krönikörens -Färdighet -Inspirera

Tue 07 Jul 2015, 23:20

Han är ledare i din spelgrupp för att spelarna i den gruppen har valt att ha honom som ledare. Vilken karaktär som helst skulle kunna platsa som ledare. Vill gruppen ha en socialt gångbar ledare så väljer de en med hög Känsla (och färdigheterna Manipulera och Genomskåda).

Inspirera är väl en kul färdighet men har ju ingenting med ledarskap att göra. Visst den stora inspiratören, den demokratiske chefen, har visserligen aldrig jag haft, men jag minns att jag läste om typen när jag studerade. De chefer jag har haft på sistone har varit utav typen 'Mini-Hitler' och 'Peka & Stick'. Inte så inspirerande måste jag säga.

Det finns många typer utav ledare. I våran spelgrupp så har ledaren för gruppen (det blir ju oftast en sådan) varit Zonstrykare, Skrotskalle och Helare. Eventuella Krönikörer (och Siare i M:GA) har alltid fått den där rollen som ledarens högra hand, lite i skymundan sådär. Men det är bland mina spelare. Som sagt det finns många typer av ledare och många typer av spelare som definierar vad en ledare är.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
putte
Posts: 25
Joined: Sat 02 May 2015, 15:56

Re: Krönikörens -Färdighet -Inspirera

Tue 07 Jul 2015, 23:55

Nej vi har inte valt honom till ledare, om nån skulle vara ledare så är det ju bossen!

Här är rent regel / spel tekniskt. Krönikörens inspirations tal är ju den enda förmågan i spelet där man kan leda striden eller vad det nu är. oavsett spel grupp kan man ju mer eller mindre klassificera expiditonen som en militär enhet där man är ute för att lösa nånting för ens bunker. Så ju insprera förmågan är veldigt mycke en ledarfråga. En krönikör behöver inte ha nån färdighet i att slåss utan han leder/ger bonus till andra som strider.
Inte att man rollspelar eller tvingar folk att lyda.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests