Nu får det allt vara dags att vi låter kreativiteten flöda och fyller på med lite egna TALANGER!
• TJUV
Du får modifikation +2 till Smyga när du stjäl någonting och försöker undgå upptäckt. Detta gäller både när du plockar på dig någonting som ligger framme såväl som ur någons ficka.
• TRÖSTÄTARE
Du finner tröst i att äta. När du äter en ranson Krubb återhämtar du även en poäng KNS som bonus till återhämtad STY.
• BÖDEL
Du behöver inte slå något slag för KYL när du försöker utdela en Nådastöt (se s.106 i Bok 1: Mutanten)
• MOTORFOLK
Du får använda FLY respektive SLÅSS istället för FÖRSTÅ SIG PÅ när du framför ett fordon. Du använder dock fortfarande Grundegenskapen SKP i kombination med dessa. (Se s.111 i Bok 1: Mutanten)
• MOTORKRIGARE
Du får modifikation +2 när du använder ett fordon som vapen och utför en attack genom att antingen RAMMA FIENDE eller RAMMA FORDON. (Se s.111 i Bok 1: Mutanten)
• KRÄMARE
Du får modifikation +2 till MANIPULERA vid handel med prylar (köpa/sälja).
• KASTARM
Du kan använda STY istället för KYL med kastvapen (Kastad sten, Kastkniv, Kastspjut, etc.)
• SKADEBONUS (KROSSARE) (Husregelmodifierad version av/ersätter NJURSLAG!)
Vapenskadan för alla dina närstridsattacker, oavsett beväpning/obeväpnad, höjs +1.
• RIPOST
Du får använda din manöver till att Parera i närstrid, förutsatt att du använder din Handling till en efterföljande Attack.
• FLUGVIKTARE (Husregelmodifierad version)
Enligt boken, med begränsningen att:
Talangen Flugviktare kan endast användas till att Parera. För Attacker används alltså fortfarande STY även med denna talang.
• RYTTARE
Du har god vana vid att rida på djur och behöver vanligtvis inte slå något slag när du rider ett tamt djur. Vid svåra manövrer, i strid eller när djuret blir skrämt får du +2 till ditt färdighetsslag (Fly eller Slåss beroende på manöver).
___________________________________________________________________________________________
Under utvärdering, två förslag på samma tema:
• SLAGPÅSE (KROSSARE) *BETA*
Krossaren är van vid att ta stryk och tappar inte fokus pga lite benbrott. Du använder fortfarande din fulla STY när du slår för att Slåss även om din STY är temporärt sänkt pga skador. Permanent sänkt STY gäller dock som vanligt.
• JÄRNKÄMPE (KROSSARE) Husregelvariant av NJURSLAG då jag plockat bort denna i mitt spel
Fungerar exakt som FLUGVIKTARE från grundboken, men är begränsas till Krossaren eftersom den blir för mäktig hos övriga. Krossaren är van vid att ta stryk och tappar inte fokus pga lite benbrott. (Fördelen består i att KYL som GE inte sänks i takt med att du blir skadad och därmed förlorar du inte träffchans under stridens förlopp.)
___________________________________________________________________________________________
Se så gott folk, känn Er manade att fylla på vidare!
(Synpunkter på ovanstående talanger är givetvis också välkomna!)
[EDIT: Samlar alla Talanger jag postar i tråden i detta inlägg för enklare översikt]