• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Husregler: TALANGER

Sat 05 Apr 2014, 01:03

Nu får det allt vara dags att vi låter kreativiteten flöda och fyller på med lite egna TALANGER!

• TJUV
Du får modifikation +2 till Smyga när du stjäl någonting och försöker undgå upptäckt. Detta gäller både när du plockar på dig någonting som ligger framme såväl som ur någons ficka.

• TRÖSTÄTARE
Du finner tröst i att äta. När du äter en ranson Krubb återhämtar du även en poäng KNS som bonus till återhämtad STY.

• BÖDEL
Du behöver inte slå något slag för KYL när du försöker utdela en Nådastöt (se s.106 i Bok 1: Mutanten)


• MOTORFOLK
Du får använda FLY respektive SLÅSS istället för FÖRSTÅ SIG PÅ när du framför ett fordon. Du använder dock fortfarande Grundegenskapen SKP i kombination med dessa. (Se s.111 i Bok 1: Mutanten)

• MOTORKRIGARE
Du får modifikation +2 när du använder ett fordon som vapen och utför en attack genom att antingen RAMMA FIENDE eller RAMMA FORDON. (Se s.111 i Bok 1: Mutanten)

• KRÄMARE
Du får modifikation +2 till MANIPULERA vid handel med prylar (köpa/sälja).

• KASTARM
Du kan använda STY istället för KYL med kastvapen (Kastad sten, Kastkniv, Kastspjut, etc.)

• SKADEBONUS (KROSSARE) (Husregelmodifierad version av/ersätter NJURSLAG!)
Vapenskadan för alla dina närstridsattacker, oavsett beväpning/obeväpnad, höjs +1.

• RIPOST
Du får använda din manöver till att Parera i närstrid, förutsatt att du använder din Handling till en efterföljande Attack.

• FLUGVIKTARE (Husregelmodifierad version)
Enligt boken, med begränsningen att:
Talangen Flugviktare kan endast användas till att Parera. För Attacker används alltså fortfarande STY även med denna talang.

• RYTTARE
Du har god vana vid att rida på djur och behöver vanligtvis inte slå något slag när du rider ett tamt djur. Vid svåra manövrer, i strid eller när djuret blir skrämt får du +2 till ditt färdighetsslag (Fly eller Slåss beroende på manöver).
___________________________________________________________________________________________
Under utvärdering, två förslag på samma tema:

• SLAGPÅSE (KROSSARE) *BETA*
Krossaren är van vid att ta stryk och tappar inte fokus pga lite benbrott. Du använder fortfarande din fulla STY när du slår för att Slåss även om din STY är temporärt sänkt pga skador. Permanent sänkt STY gäller dock som vanligt.

• JÄRNKÄMPE (KROSSARE) Husregelvariant av NJURSLAG då jag plockat bort denna i mitt spel
Fungerar exakt som FLUGVIKTARE från grundboken, men är begränsas till Krossaren eftersom den blir för mäktig hos övriga. Krossaren är van vid att ta stryk och tappar inte fokus pga lite benbrott. (Fördelen består i att KYL som GE inte sänks i takt med att du blir skadad och därmed förlorar du inte träffchans under stridens förlopp.)
___________________________________________________________________________________________

Se så gott folk, känn Er manade att fylla på vidare! :)

(Synpunkter på ovanstående talanger är givetvis också välkomna!)


[EDIT: Samlar alla Talanger jag postar i tråden i detta inlägg för enklare översikt]
Last edited by Krönikören on Thu 08 May 2014, 15:15, edited 12 times in total.
 
User avatar
Chrystiof
Site Admin
Posts: 115
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:22

Re: Husregler: TALANGER

Sat 05 Apr 2014, 08:06

Lysande. Gillar Tröstätare :-)
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Husregler: TALANGER

Sat 05 Apr 2014, 08:53

Bra talanger!
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Husregler: TALANGER

Sat 05 Apr 2014, 11:12

Tack!
Bortredigerat tillägg: Med talangen Tröstätare måste du äta tills du återhämtat all förlorad KNS om du har Krubb tillgängligt.
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Husregler: TALANGER

Sat 05 Apr 2014, 19:13

Jag fortsätter väl då i hopp om att gnistan ska tändas hos Er andra! ;)

• MOTORFOLK
Du får använda FLY respektive SLÅSS istället för FÖRSTÅ SIG PÅ när du framför ett fordon. Du använder dock fortfarande Grundegenskapen SKP i kombination med dessa. (Se s.111 i Bok 1: Mutanten)

• MOTORKRIGARE
Du får modifikation +2 när du använder ett fordon som vapen och utför en attack genom att antingen RAMMA FIENDE eller RAMMA FORDON. (Se s.111 i Bok 1: Mutanten)

• KRÄMARE
Du får modifikation +2 till MANIPULERA vid handel med prylar (köpa/sälja).

• KRAFTKASTARE (Tar gärna emot förslag på ett mindre lamt namn!)
Du kan använda STY istället för KYL med kastvapen (Kastad sten, Kastkniv, Kastspjut, etc.)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Husregler: TALANGER

Sun 06 Apr 2014, 07:58

Jag gillar alla! :)
OT: Ska det köras bil i er kampanj? :)
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Husregler: TALANGER

Sun 06 Apr 2014, 09:08

Jag gillar alla! :)
OT: Ska det köras bil i er kampanj? :)
Förr eller senare lär det bli så, men jag vet inte hur stor plats det kommer att få!
Motor-talangerna dök upp när jag läste reglerna och såg att SLP-Motorfolket i regel saknade värden för Förstå sig på och hade medelvärden i SKP.. Jag ville ge dem möjlighet att vara goda förare utan att förvandlas till en grupp vetenskapsmän! :)

Men nu när du frågar så vore det kanske en kul idé att placera en viktig plats från "metaploten" i en annan stad/zonkarta för att få till en liten roadtripp! :D
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Husregler: TALANGER

Sun 06 Apr 2014, 21:24

Men nu när du frågar så vore det kanske en kul idé att placera en viktig plats från "metaploten" i en annan stad/zonkarta för att få till en liten roadtripp! :D
Coolt! :) När du gör det, skriv gärna några rader om planen - alltid kul att läsa!
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Husregler: TALANGER

Sun 06 Apr 2014, 23:59

Kommer snart en tråd i biobunkern om våra eskapader! :)
Vårt första spelmöte ligger inplanerat några veckor framåt i tiden och därifrån kan det nog dröja ett tag innan en eventuell roadtripp blir aktuell! Möten med motorfolk lär det dock bli innan dess! Vad är väl 80-tals inspirerad post-apokalyps utan vägkrigare med mohikanfrisyrer!? :)
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Husregler: TALANGER

Mon 07 Apr 2014, 17:59

Vad är väl 80-tals inspirerad post-apokalyps utan vägkrigare med mohikanfrisyrer!? :)
Precis! Om det blir ett zonkompendium eller annat supplement om vägkrigare, så tycker jag att dina talanger tillsammans med lite andra nya fordonsrelaterade regler bör vara med i ett regelappendix. Dina talanger är coola. Man skulle för övrigt kunna tänka sig en zon med flera olika motorfolk. Kanske byggs det en stor bilverkstad i Arken?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests