Jag älskade de nya regelyttringarna i Svärdets Sång och vill gärna överföra detta tänk till År noll. Jag har därmed börja tänka på dels hur man kan implementera artefakttärningarna men också hur talangerna skulle kunna omarbetas. Vissa talanger har jag tagit rakt av från svärdets sång. Men jag funderar också på om talangerna kan kopplas till specifika projekt så att mutanterna kan bli mäktigare om genom att låsa upp talanger successivt.
Skriver ner vad jag skrivit ihop så långt. Inte så strukturerat men kanske kan ge inspiration. Men jag undrar om ligan planerar utveckla år noll reglerna utefter de mer avancerade regler som kom till i Svärdets Sång?
Obs: Har tänkt lägga till kraftpoäng som krav för vissa talanger. Vissa projekt ska höja mängden kraftpoäng man kan maximalt ha, och ju mer kvalitativ mat, underhållning och rekreation arken erbjuder desto lättare ska det bli att återfå kraftpoäng. Har dock inte utformat någon sån talang än.
Nya talanger
Snabbskytt: Pistol
Nivå 1: Dra vapen räknas inte som en handling när du drar en pistol
Nivå 2: Du kan skjuta med pistol samtidigt som du springer
Nivå 3: Du kan skjuta med pistol som en kort handling
Per +1: Du får en extra gratis attack med pistol varje runda
Krav:Projektet "Skjutbana"
Skarpskytt: Pistol
Nivå 1: Sikta räknas inte som en handling
Nivå 2: Du får välja träffområde gratis när du lyckas träffa någon
Nivå 3:Du får lägga till en D8 när du skjuter med pistol
Krav:Projektet "Skjutbana"
Mycket bly i luften
Nivå 1: Att skjuta automateld är en kort handling för dig
Nivå 2: Du ignorerar alla ettor när du skjuter automateld
Nivå 3: Du får lägga till en D8 när du skjuter med dautomateld
Krav:Projektet "Skjutbana"
Prickskytt: Gevär
Nivå 1: Du får välja träffområde gratis när du lyckas träffa någon med en gevär attack
Nivå 2: Du kan ignorera avdrag för kort å långt avstånd (Och minska avdrag för distans med 2 om du har ett kikarsiktet)
Nivå 3: Du får lägga till en D8 när du skjuter med gevär
Krav:Projektet "Skjutbana"
Zonkock: Sanering
Nivå 1:Du kan använda färdigheten zonkock för att tillaga rötskadad mat. För varje [Radiak] omvandlas 1 rötskadad krubb till rötfri krubb
Nivå 2: Som 1 men du kan omvandla 2 krubb per [Radiak]
Nivå 3: Som 1 men du kan omvandla 3 krubb per [Radiak]
Bödel
Nivå 1: När en fiende drar skadekort pga en skada du utdelat drar de ett
extra och du väljer vilket av skadekorten som aktiveras.
Nivå 2: +1 extra kort
Nivå 3: Du väljer vilken skada fienden får (Men bara för den kroppsdel som blivit träffad)
Nio liv
Nivå 1: När du drar skadekort pga skada du fått tilldelas drar du ett extra och väljer vilket av skadekorten som aktiveras.
Nivå 2: +1 extra kort
Nivå 3: Du väljer skada (I den kroppsdel som blev träffad)
Ny regel: Träffpunkter
När en RP eller viktig SLP blir träffad i strid så slås en T6. Resultatet avgör vart karaktären blir träffad.
Det går att använda en slagen 6:a för att istället bestämma vart träffen tar.
Slå 1T6:
1 – Huvud
2- Arm (Udda = vänster, jämn = höger)
3-4 Bröst
5-6 Ben (5 = vänster, 6 = höger)
Nya talanger
Kirurg
Traumaläkare
Mänsklig anatomi
Träffpunkter
Ny regel:
Vårda:
Kan läka STY och KYL
Inspirera:
Kan läka SKP och KNS
Typer av skada:
Enkel
Krävs inga speciella talanger eller utrustning
Inre skada
Kräver talangenKirurgioch relevant utrustning.
Blödning
Kräver bandage
Artärblödning
Kräver talangenKirurgi. Talangentraumaläkare hjälper också