User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: "hon/han" eller "hen"?

Sat 06 Jul 2013, 10:02

Menar folk på allvar att de skulle låta bli att köpa Mutant: år noll ifall det innehöll ordet hen vid de få tillfällen man annars skriver hon/han?! :shock:
Jo, som "hen"-brukare så förstår jag att du är chockad, men jag är som sagt rätt säker på att de som ogillar "ordet" (nej, jag tycker fortfarande inte det är ett riktigt ord) kommer att reagera på det sättet. Blickfånget kommer flyttas från Mutan Noll, till "rollspelet som använder hen".

...och ja. Jag är såpass stor motståndare till ordet att jag hade avstått från att köpa produkter om man började använda sig av detta ord precis som jag avstår från att läsa bloggar/tidningar som envisas med att använda "ordet". Kopplingen är alltför stark till allt vänstervridet genus-trams och "förändringspanik".

Förstår inte ens problemet här. FL har i tidigare material använd hon på SL och han på rollspelare. Varför räcker inte det? Varför fortsätter diskussionen?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: "hon/han" eller "hen"?

Sat 06 Jul 2013, 10:59

Jag vill uppmana alla att tänka efter en extra gång innan ni postar i den här tråden, och hur era inlägg kan uppfattas. Vi är alla här för att vi gillar Mutant. Det är det viktiga, inte sant? inte diskussionen om för och emot ett enskilt ord. Blir tonen här alltför hård riskerar debatten att göra allvarlig skada på den lilla community som vi har börjat bygga upp här. Det tycker jag vore oerhört tråkigt.
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: "hon/han" eller "hen"?

Sat 06 Jul 2013, 13:53

Vi har haft en liten diskussion i Ligan och bestämt oss för att låta det vara som det är och alltså inte införa hen i regeltexten just nu. Inte för att vi har någon särskild inställning i grundfrågan om hen eller ej, utan för att ordet helt enkelt inte är tillräckligt etablerat i svenskan och för att frågan är så infekterad att det riskerar att dra fokus från spelet i sig. Det vore olyckligt.
Fria Ligan
 
Nico_Phtyme
Posts: 72
Joined: Sat 20 Apr 2013, 23:08

Re: "hon/han" eller "hen"?

Sat 06 Jul 2013, 20:34

Vi har haft en liten diskussion i Ligan och bestämt oss för att låta det vara som det är och alltså inte införa hen i regeltexten just nu. Inte för att vi har någon särskild inställning i grundfrågan om hen eller ej, utan för att ordet helt enkelt inte är tillräckligt etablerat i svenskan och för att frågan är så infekterad att det riskerar att dra fokus från spelet i sig. Det vore olyckligt.
Klokt. Somliga kan uppenbarligen inte diskutera sånt här utan att bli fientligt inställda och svänga sig med ultimatum.
 
User avatar
Galten75
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 23:02
Contact:

Re: "hon/han" eller "hen"?

Sat 06 Jul 2013, 20:54

good call. Då har vi den debatten ur vägen och kan fokusera på viktigare saker.

Man kan kanske helt enkelt stänga tråden också då den är helt irrelevant nu.

// G
"Jump on my sword while you can Evil. Iwon't be as gentle!"
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: "hon/han" eller "hen"?

Sun 07 Jul 2013, 13:22

Tomas har redan sagt det men jag vill påminna alla om att hålla god samtalston här inne. Vi håller medvetet en låg modereringsprofil och vill ogärna bli aktivare på den fronten.

Eftersom vi kommit fram till ett svar på trådens startfråga låser jag tråden nu.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests