Prisoner13
Posts: 68
Joined: Fri 02 Jan 2015, 11:54

Re: Stämningsmusik

Sun 08 Feb 2015, 12:33

Vill tipsa om John Carpenters album Lost themes som släpptes 30 januari.
I min värld finns det inte bättre stämningsmusik till zonen
 
scarecrowman
Posts: 18
Joined: Fri 20 Jun 2014, 15:18

Re: Stämningsmusik

Thu 26 Feb 2015, 16:54

Jag har kört
Krater soundtrack
Wastelands 2 Soundtrack
Mad Max Soundtrack
Mutant hifi Return of the gringo
Ravenous Soundtrack

Alla finns på spotify.
 
scarecrowman
Posts: 18
Joined: Fri 20 Jun 2014, 15:18

Re: Stämningsmusik

Thu 26 Feb 2015, 17:01

Glömde

Mmo spelet Fallen earth soundtrack. Riktigt bra musik även om spelet kanske inte är det mest tilltalande på marknaden.
 
Alpteg
Posts: 5
Joined: Sat 28 Feb 2015, 22:50

Re: Stämningsmusik

Sun 01 Mar 2015, 01:00

Okej, fick reda på att Mutant skulle få sig en frisk luft under vingarna, vilket var mycket uppskattat ifrån mitt håll. Jag registrerade mig på forumet och kom givetvis direkt till stämningsmusik hörnan. Jag har inte ens beställt mina böcker, gör det imorgon, så jag vet inte hur mycket som har ändrat sig ifrån Mutant: Undergångens Arvtagare. Jag har måste dock säga att jag är förvånad över att jag inte har sett det här programmet länkat tidigare. (Ifall jag är blind och det har blivit länkat, förlåt). Ifrån den här sidan så kan du ladda ned en soundmixer med lite bakgrundsljud. Låt oss spela ut ett kort scenario här för att kort beskriva vad du kan göra:

Dina spelare är ute i zonen och nattens mörker har ätit upp världen omkring dem och vore det inte för den blygsamma lägereld som de har startat skulle även de slukas av mörkret. Dessa spelare är veteraner av zonen och har lärt sig att man alltid minst ska ha en vakt, gärna två, så inget kommer ut ur mörkret och springer iväg med en ryggsäck eller en äventyrskamrat. Det värsta med att sitta vakt är att det inte händer något på långa stunder. Det kan gå hela nätter där inget mer än lägereldens knastrade bryter tystnaden. Men vem vet ifall det verkligen är så lugnt som tystnaden antyder, eller smyger det runt något utanför den lilla cirkel med ljus som lägerelden orkar pressa fram? Vänta, hörde du något?!?

Du kan berätta det här för dina spelare samtidigt som du klickar in på ett förvald setting. När du klickar in filen så spelas en låt, t.ex. A man ready for anything och även ljudet av lägerelden och kanske till och med regn som smattrar på tältduken och lite vind som blåser runt lite löst bös. Det här skapar, enligt mig, en mycket bättre stämning än att man drar igång en lista på spotify, även ifall det har sina stunder. Det krävs ju dock att man sitter ned och förbereder sig, ganska mycket innan och att man använder sig av låtar i mp3 format. Man kan även lägga till fler ljud och musik väldigt enkelt genom att bara lägga till dem i rätt mappar. Jag har själv lagt ned ganska mycket tid på att hitta och gå igenom ljudeffekter och låtar som passar, men arbetet tar aldrig slut och jag fick några nya tips efter ha läst den här tråden. Du kan spela upp till 6 ljudeffekter, som loopar, och variera ljudnivån på alla ljud separat samt spela både fågelkvitter och åska, plus en låt av ditt val som också går att ändra volym på. Testa och se vad ni tycker, jag älskar programmet. Dock verkar det som skaparen inte har varit inne på sin sida sedan jag hittade den för massor av år sedan.

När det kommer till musik förslag så har jag ett gäng och ska även försöka att säga sånt som inte nämnts tidigare i posten, typ lustmord, Bohren, Red Dead. Mycket av det jag nämner här kan användas till andra rollspels typer.

76 14 - Global Communication
2001 A Space Odyssey
Carnivale
Carter Burwell in Bruges
Ennio The Untouchables (Pirit soundtrack)
Ergo Proxy
EVE Online
Grim Fandango
ICO - Melody in the Mist
Midnight Syndicate (inte mutantigt men så jävla gött oseriöst seriös DnD musik)
Moon
Myst Series Soundtracks
No Ordinary Man
Phillipe Bornardo (Järnringens Mutant soundtrack)
Private City
Riven - The Sequel to Myst
Road to Perdition
Robert Rich
Steve Roach
Sunshine OST-John Murphy
Tangerine Dream
Tears of the Sun
The Ennio Morricone Anthology - A Fistful of Film Music
The Fountain
The Thing - OST
The Thin Red Line
The Witcher spelen
The Wrestler
Tomahawk - Anonymous (2007) och vi avslutar med en bra låt ifrån en dålig film Snowpiercer - Axe gang.

Ha det gött och hoppas ni fick ut något ifrån min post.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Stämningsmusik

Sun 01 Mar 2015, 11:55

Grymt bra tips!

Och välkommen till forumet. :)
Fria Ligan
 
User avatar
vicvolta
Posts: 35
Joined: Thu 31 Jul 2014, 09:31

Re: Stämningsmusik

Mon 16 Mar 2015, 10:52

Detta kanske är gammal skåpmat, men ibland behöver man bara en schysst bakgrundsmatta av ljud.

http://tabletopaudio.com/

Fina fisken faktiskt!
 
User avatar
vicvolta
Posts: 35
Joined: Thu 31 Jul 2014, 09:31

Re: Stämningsmusik

Mon 16 Mar 2015, 13:51

...och tack förresten för alla musiktips! Speciellt Lost Themes och Krater passar min kampanj perfekt eftersom allting genomsyras av det härliga 1980-talet ;)
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Stämningsmusik

Fri 22 May 2015, 15:57

Mad Max : Fury Road
https://open.spotify.com/album/5qwDcvdVYxBu1SVzX1F1a3
Det är stundtals så intensivt att man får ont i magen, precis som filmen!
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Stämningsmusik

Mon 01 Jun 2015, 12:43

Jag spelade igenom LIMBO i helgen (gör det förresten! sjukt bra spel) och kunde inte hjälpa att lägga märke till alla riktigt fina ljudbilder som är med i det spelet:
https://www.youtube.com/watch?v=eRiF8mX ... 1C410462EC
Droppande grottor, vindiga skogar, regniga miljöer, ekande industrilokaler... ja, MUTANT helt enkelt!
 
User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Stämningsmusik

Sun 06 Sep 2015, 15:09

Tjo. Jag håller för egen del på att bygga upp ett stämningsbibliotek nu och har inga tidigare erfarenheter av År Noll, men jag har nog fått ett ganska bra hum på spelets stämning. Kommer med fler tipser senare när jag klurat lite till.


Primordia OST
Skrotigt, vemodigt och svävande synthar.
Exempel - Faith in Fission


Biobunker VII
"[...]är ett unikt ljudverk av Johan Friman som är specialdesignat för biobunkern i äventyret 'Uppdrag i Mos Mosel' som medföljde första utgåvan av Mutant."

Ladda ned här.


Biobunker
Hittade den när jag sökte efter Biobunker VII, verkar passa den också. Skrotig ambience.
Exempel - biobunker


Front Mission 2 och 3 OST
Mycket industriellt, lite funk och mycket electronica. Jag tycker att turordningsbaserade dataspel brukar ha ypperlig musik för rollspelsstrider/konflikter.

Exempel - Enemy Battle (Swift Attack)
Exempel - Raid


Gorky 17/Odium OST
Skitig electronica som lutar åt techno (fast lugnare tempo).
Exempel - Battle Theme


Bear in Heaven
Synthpop, electronisk/psykedelisk rock. Jag brukar undvika sång i spel, men inspiration när en sitter på kammaren och funderar på nästa möte?
Exempel - Autumn





Förresten, någon som vet var en kan få tag på Mutant Soundmixer? Nedladdningslänken på Isbergs hemsida funkar inte längre. Jag har hittat en ersättare kallad Softrope, men den har inget behändigt ljudbibliotek med sig, såsom Soundmixer hade. Föredrar att hantera detta offline, även om det finns flera onlinetjänster.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests