User avatar
Herr Otypa
Topic Author
Posts: 35
Joined: Mon 12 Nov 2018, 14:23

Undergångens Arvtagare + MÅ0-regler

Tue 20 Nov 2018, 10:32

Jag har under en längre tid fluktat lite på mina fina Undergångens arvtagare-böcker. Problemet är att jag tycker JAB´s gamla regler är rätt tråkiga. Har någon erfarenhet av att spela UA-kampanjen med Ligans MÅ0-regler? Några problem eller komplikationer som skulle kunna uppstå? Hur skulle man hantera resurser så som Krubb, vatten och patroner? iaf Krubb och Vatten är ju resurser som det finns betydligt mer av i Pyrisamfundets mutant vilket skulle kanske rubba balansen. 

Eftersom PSI-mutanter har en ganska viktig roll i gamla Mutant så kanske man skulle behöva dela upp MÅ0´s Mutanter på ett mer traditionellt sätt: Fysiska mutationer (Mutanter) och Mentala mutationer (PSI-mutanter).

Någon som har några goda råd eller förslag eller är MÅ0´s regler för "världsbundna" för att det ska fungera i en längre kampanj så som Undergångens Arvtagare?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Undergångens Arvtagare + MÅ0-regler

Tue 20 Nov 2018, 11:31

Har inga direkta förslag, men än att även jag är väldigt intresserad av diskussionen. När jag betatestade Mutant År Noll innan det släpptes så körde jag faktiskt en variant av VRS och PDIK med M0-reglerna (http://forum.frialigan.se/viewtopic.php?f=17&t=626). Vi lade inte så mycket fokus på mat/vatten den gången, och i stora hela tycker jag det blev bra och framförallt så tycker jag M0-reglerna är så enkla och eleganta vilket gör det roligare att spela.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Undergångens Arvtagare + MÅ0-regler

Fri 23 Nov 2018, 09:22

Jag har under en längre tid fluktat lite på mina fina Undergångens arvtagare-böcker. Problemet är att jag tycker JAB´s gamla regler är rätt tråkiga. Har någon erfarenhet av att spela UA-kampanjen med Ligans MÅ0-regler? Några problem eller komplikationer som skulle kunna uppstå? Hur skulle man hantera resurser så som Krubb, vatten och patroner? iaf Krubb och Vatten är ju resurser som det finns betydligt mer av i Pyrisamfundets mutant vilket skulle kanske rubba balansen. 

Eftersom PSI-mutanter har en ganska viktig roll i gamla Mutant så kanske man skulle behöva dela upp MÅ0´s Mutanter på ett mer traditionellt sätt: Fysiska mutationer (Mutanter) och Mentala mutationer (PSI-mutanter).

Någon som har några goda råd eller förslag eller är MÅ0´s regler för "världsbundna" för att det ska fungera i en längre kampanj så som Undergångens Arvtagare?
Du kommer nog att ha stor nytta av reglerna i Mutant: Hindenburg när det kommer! :)
Fria Ligan
 
User avatar
Krinox
Posts: 26
Joined: Thu 28 Jan 2016, 18:07
Location: I närheten av Nowa Warszawa

Re: Undergångens Arvtagare + MÅ0-regler

Thu 29 Nov 2018, 13:47

Jag har under en längre tid fluktat lite på mina fina Undergångens arvtagare-böcker. Problemet är att jag tycker JAB´s gamla regler är rätt tråkiga. Har någon erfarenhet av att spela UA-kampanjen med Ligans MÅ0-regler? Några problem eller komplikationer som skulle kunna uppstå? Hur skulle man hantera resurser så som Krubb, vatten och patroner? iaf Krubb och Vatten är ju resurser som det finns betydligt mer av i Pyrisamfundets mutant vilket skulle kanske rubba balansen.

Eftersom PSI-mutanter har en ganska viktig roll i gamla Mutant så kanske man skulle behöva dela upp MÅ0´s Mutanter på ett mer traditionellt sätt: Fysiska mutationer (Mutanter) och Mentala mutationer (PSI-mutanter).

Någon som har några goda råd eller förslag eller är MÅ0´s regler för "världsbundna" för att det ska fungera i en längre kampanj så som Undergångens Arvtagare?
Du kommer nog att ha stor nytta av reglerna i Mutant: Hindenburg när det kommer! :)
Det låter trevligt. Också gått i de tankarna.
Kommer Hindernburg införa mer stabilitet för mutationer/vilddjursförmågor/moduler? 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests