BrotherB
Topic Author
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Levels och FV värde.

Sat 20 Oct 2018, 14:11

Hej,
Hittar ingen stans vart man borde sätta högsta möjliga lvl och borde man tillåta mer än 5 i GE och FV.
Hur har ni gjort?

Har tänkt att låta mina RP komma upp rätt högt i level om de överlever det vill säga. Så att dem har möjligt att fylla alla rader med talanger och mutationer/djurförmågor och kanske till och med så det får 5 i alla FV och GE. Då GE kommer kosta två levels och resterande en som vanligt.

Blir det fel eller kanske kaos då?
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Levels och FV värde.

Sun 21 Oct 2018, 06:32

av Erfarenhet så hade jag inte satt så höga värden. Givetvis kan man göra undantag om berättelsen verkligen har behov av det, men risken är bara att du måste skruva upp nivåerna på allt annat motstånd för att behålla spänningen.

När min spelgrupp spelade den gamla Mutant-kampanjen Grå Döden från 80-talet så hittade en rollperson en stridsrustning som kunde skydda mot ett helt kärnvapenkrig. Han blev omöjlig att skada och det gjorde ju alla strider meningslösa.

Att förövrigt ge spelare alltför bra värden och saker får mig att tänka på den gamla handboken för äventyrare i speltidningen Rubicon. (Hittar tyvärr inte någon länk till den).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
BrotherB
Topic Author
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Levels och FV värde.

Tue 23 Oct 2018, 13:54

Okay då fattar jag, fast det finns ju faror som ignorerar rustningsvärde. Man kan ju trycka på ett syra regn där det är dåligt med skydd för att skrämma upp dom ordentligt. Kommer ha ganska dödlig nivå för mina spelare, dom ska känna att världen inte är på deras sida.
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Levels och FV värde.

Tue 23 Oct 2018, 19:03

Okay då fattar jag, fast det finns ju faror som ignorerar rustningsvärde. Man kan ju trycka på ett syra regn där det är dåligt med skydd för att skrämma upp dom ordentligt. Kommer ha ganska dödlig nivå för mina spelare, dom ska känna att världen inte är på deras sida.
Minns inte men ignorerar verkligen ett syraregn rustningsvärdet? Ajja, oavsett så är det jag skriver bara lite allmänna rekommendationer. Vill du spela dödligt med med höga färdighetsvärden så är det givetvis ett val ni gör. Jag kan bara säga utifrån den erfarenhet jag har att risken blir att det mesta motstånd till sist känns för enkelt. Jag har mer intressere för rolig berättelse än "powergaming".
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
BrotherB
Topic Author
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Levels och FV värde.

Wed 24 Oct 2018, 13:10

Kanske inte, minns inte exakt. Tagit åt mig av ditt tips och gjort mitt level system. Man kan ha max 5 i två GE och max 5 i 5 olika FV. Så att alla inte blir odödliga bestar.

Har bara ett avsnitt kvar att lyssna på av din podd, gillar den. Ända negativa jag har om den ’kritiker’ är att det är många nya djur eller spelare som tillkommer här och var vilket blev lite svårt att hålla upp med. Annars fruktansvärt rolig och lärorik.
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Levels och FV värde.

Wed 24 Oct 2018, 14:48

Hehe du behövde absolut inte följa dessa råd, det viktiga är att ni har roligt såklart.

Kul att du gillar podden. Förstår att det blev lite stökigt eftersom fler spelare anslöt några avsnitt in (samt att Skölpadds-RP:n dog och ersattes med Björnen). Vi har en egen grupp på Facebook där det finns en bild på hela gänget förresten :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
BrotherB
Topic Author
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Levels och FV värde.

Thu 25 Oct 2018, 12:00

Heheh absolut, men känns bra att ha lite fjädrar att flyga med som de säger :)

Ahh trodde sköldisen var vargen faktiskt hehehe. Använder tyvärr inte Facebook annars hade de varit fett att se :D
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Levels och FV värde.

Thu 25 Oct 2018, 19:42

Heheh absolut, men känns bra att ha lite fjädrar att flyga med som de säger :)

Ahh trodde sköldisen var vargen faktiskt hehehe. Använder tyvärr inte Facebook annars hade de varit fett att se :D
Här är iaf bilden om du vill se
genlabalfa_final1.jpg
genlabalfa_final1.jpg (185.04 KiB) Viewed 2628 times
Last edited by Henke on Thu 25 Oct 2018, 19:47, edited 1 time in total.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Levels och FV värde.

Thu 25 Oct 2018, 19:45

Att förövrigt ge spelare alltför bra värden och saker får mig att tänka på den gamla handboken för äventyrare i speltidningen Rubicon. (Hittar tyvärr inte någon länk till den).
MZP-15.jpg
MZP-15.jpg (171.93 KiB) Viewed 2630 times
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
BrotherB
Topic Author
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Levels och FV värde.

Fri 26 Oct 2018, 07:55

Oj jäklar, vilken schysst bild. Är det du som målar eller någon från gruppen? Inte riktigt som jag målat upp hjältarna i huvudet men ändå ganska likt. Coolt minst sagt.

Hahahah, serie strippen. Förstår poängen mer nu hahaha.
Nothing lasts, but nothing is lost.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests