Ser att Midgård games säljer böckerna för 249:-/st (regelbok/kampanjbok).
Ser man till reglerna så bygger Ur Varselklotet på Mutant År Nolls regelsystem, så gillar du det så är verkligen rekommendationen att köpa regelboken. Reglerna gäller dock enbart för att spela klassen mutanter. Några muterade djur, robotar eller icke muterade människor får du inte med utan de finns i övriga boxar. Jag ser det dock som ett plus eftersom det blir väldigt stort fokus på respektive klass och dess ursprung.
Gällande kampanj och zonsektorer så tycker jag även där att jämförelsen funkar med Varselklotet. De äventyr som presenteras där har ungefär samma nivå på löst upplägg som Mutant år noll men det finns inga eskaleringstabeller i mutant.
Du återkommer flera gånger till att du är trad och inte orkar hitta på själv, men jag tänker att det inte hänger ihop så mycket. Även i gamla traditionella rollspel som drakar och demoner var mycket av idéen att skapa sitt eget äventyr även om man såklart kunde köpa äventyr. Det trad:IgA tänker jag mer handlar om obenägenhet till förändring i regelsystem. Oavsett så får jag känslan att det lösa upplägg du tänker på och inte orkar fixa med själv är såkallade äventyrskrokar som är en beskrivning på ett 10-20tal meningar och så får man hitta på allt annat själv. Det är inte så äventyren funkar i Mutant utan det finns en förklarande inledning, kartor över platser, SLPs, händelser under spel och förslag på slut. Egentligen inte mycket mindre än vad som finns i gamla äventyr från tex Äventyrsspel. Sen tillkommer ju alltid en viss form av improvisation i nästan alla rollspel för du kan ju inte veta om rollpersonerna går till höger eller vänster
.
Angående Oktoberlandet så är det en annan regelmekanik (FATE core) och spelet rear Fria Ligan ut precis nu eftersom det är oktober
... reglerna är enkla och roliga. Blandningen av fantasy korsat med ryska revolutionen är skithäftig och det finns ett bra äventyr i regelboken (tsarens röst) som också har karta, platsbeskrivningar, sLPs, färdiga händelseförlopp och slut.
Slutligen vet jag inte hur du resonerar kring ålder och gammal, men jag är snart i 45-års åldern och det stora hindret för mig är tidsbrist (och det hämnar kanske fantasin indirekt) och därför funkar inte äventyrskrokar för mig. Däremot funkar nivån för äventyren i tex Ur Varselklotet bra så länge jag får en stund att förbereda och det är den nivån Mutant År noll och Oktoberlandet ligger på.