Trum maskin
Topic Author
Posts: 6
Joined: Fri 12 Oct 2018, 21:58

Innehåller grundboken en kampanj?

Fri 12 Oct 2018, 22:09

Jag vill speleda Mutant: år noll, men jag har ingen fantasi. Så jag behöver en kampanj.

Varselklotet hade en kampanj i grundboken, men har M0 det? Om inte, var hittar jag en?

Om tanken är nåt newschool 'spelarna skapar sin egen kampanj', så funkar det tyvärr inte för mig/min spelgrupp, vi är för tradiga för det.

Edit: Samma fråga, fast angående Oktoberlandet. Ooo, jag älskar konceptet, men hur får jag det att fungera för trötta gamla traditionalister?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Innehåller grundboken en kampanj?

Fri 12 Oct 2018, 22:24

MÅ0 är två böcker. En regelbok och  en kampanjbok (numera tror jag de säljs separat). Kampanjboken innehåller ett system för att snabbt tillverka innehåll i en zon. Kampanjboken innehåller fem specialsektorer (i.e. "äventyr") och en löst skriven kampanj (med en sjätte specialsektor).

Man kan använda startboxen och den innehåller tre specialsektorer som alla hänger ihop som och är ett bra sätt att starta en kampanj med (dock tror jag den är slutsåld).
Det finns s.k. Zonkomendium som man kan köpa till. De innehåller fyra specialsektorer vardera.


Genlab Alfa, Maskinarium och Elysium innehåller mer strukturerade kampanjer.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Trum maskin
Topic Author
Posts: 6
Joined: Fri 12 Oct 2018, 21:58

Re: Innehåller grundboken en kampanj?

Fri 12 Oct 2018, 22:59

Hmm, så minsta buyin är regelbok + kampanjbok. 600 SEK med sfbok priser. Acceptabelt, om jag kan använda det. Men, om man jämför med random pathfinder adventure path, vad betyder 'löst strukturerad' ? Jag är gammal och trög och kan inte improvisera.

(fria ligans egen shop verkar trasig, https://free-league-publishing.myshopif ... 8828688133 ger error 404 när man försöker titta på priser för M0)
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Innehåller grundboken en kampanj?

Fri 12 Oct 2018, 23:22

Fria Ligans webshop funkar för mig. Klicka butik, klicka på MÅ0s bild och voila (edit: http://frialigan.se/sv/butik). Men om det inte fungerar för dig så kanske du kan skicka ett mail till deras support. Support(at)frialigan.se

Att kampanjen är lös innebär att spelarna vandrar runt i någon zon efter egen vilja, du slumpar fram vad just de olika sektorerna innehåller (eller preppar i förväg om man vill det). När helst du tycker att det passar, så kan du slänga in en s.k. specialsektor (det är vad äventyr kallas i MÅ0). Du placerar specialsektorn där du vill.
Kampanjen innehåller en bakgrund, ledtrådar och ett slut (ytterligare en specialsektor). Ledtrådarna lägger du in var du vill och när du vill (t.ex. så kan du ju placera dom några utav de specialsektorer som medföljer eller t.o.m. låta slumpen avgöra).. När spelarna har fått alla ledtrådar så kan dom gå till slutet och förhoppningsvis "vinna".
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Trum maskin
Topic Author
Posts: 6
Joined: Fri 12 Oct 2018, 21:58

Re: Innehåller grundboken en kampanj?

Fri 12 Oct 2018, 23:45

Ah, funkar om man går via menyn 'butik', men inte om man går via menyn 'spel'. Sen hänvisar båda de sidorna till 'startboxen', som är ytterligare en död länk.

Är kanske enklare att gräva upp nån äldre version istället, vet att M:UA finns i spelgruppen.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Innehåller grundboken en kampanj?

Sat 13 Oct 2018, 05:08

Ser att Midgård games säljer böckerna för 249:-/st (regelbok/kampanjbok).

Ser man till reglerna så bygger Ur Varselklotet på Mutant År Nolls regelsystem, så gillar du det så är verkligen rekommendationen att köpa regelboken. Reglerna gäller dock enbart för att spela klassen mutanter. Några muterade djur, robotar eller icke muterade människor får du inte med utan de finns i övriga boxar. Jag ser det dock som ett plus eftersom det blir väldigt stort fokus på respektive klass och dess ursprung.

Gällande kampanj och zonsektorer så tycker jag även där att jämförelsen funkar med Varselklotet. De äventyr som presenteras där har ungefär samma nivå på löst upplägg som Mutant år noll men det finns inga eskaleringstabeller i mutant.

Du återkommer flera gånger till att du är trad och inte orkar hitta på själv, men jag tänker att det inte hänger ihop så mycket. Även i gamla traditionella rollspel som drakar och demoner var mycket av idéen att skapa sitt eget äventyr även om man såklart kunde köpa äventyr. Det trad:IgA tänker jag mer handlar om obenägenhet till förändring i regelsystem. Oavsett så får jag känslan att det lösa upplägg du tänker på och inte orkar fixa med själv är såkallade äventyrskrokar som är en beskrivning på ett 10-20tal meningar och så får man hitta på allt annat själv. Det är inte så äventyren funkar i Mutant utan det finns en förklarande inledning, kartor över platser, SLPs, händelser under spel och förslag på slut. Egentligen inte mycket mindre än vad som finns i gamla äventyr från tex Äventyrsspel. Sen tillkommer ju alltid en viss form av improvisation i nästan alla rollspel för du kan ju inte veta om rollpersonerna går till höger eller vänster :-).

Angående Oktoberlandet så är det en annan regelmekanik (FATE core) och spelet rear Fria Ligan ut precis nu eftersom det är oktober :-)... reglerna är enkla och roliga. Blandningen av fantasy korsat med ryska revolutionen är skithäftig och det finns ett bra äventyr i regelboken (tsarens röst) som också har karta, platsbeskrivningar, sLPs, färdiga händelseförlopp och slut.

Slutligen vet jag inte hur du resonerar kring ålder och gammal, men jag är snart i 45-års åldern och det stora hindret för mig är tidsbrist (och det hämnar kanske fantasin indirekt) och därför funkar inte äventyrskrokar för mig. Däremot funkar nivån för äventyren i tex Ur Varselklotet bra så länge jag får en stund att förbereda och det är den nivån Mutant År noll och Oktoberlandet ligger på.
Last edited by Henke on Sat 13 Oct 2018, 14:00, edited 2 times in total.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Innehåller grundboken en kampanj?

Sat 13 Oct 2018, 10:54

Hmm, så minsta buyin är regelbok + kampanjbok. 600 SEK med sfbok priser. Acceptabelt, om jag kan använda det. Men, om man jämför med random pathfinder adventure path, vad betyder 'löst strukturerad' ? Jag är gammal och trög och kan inte improvisera.

(fria ligans egen shop verkar trasig, https://free-league-publishing.myshopif ... 8828688133 ger error 404 när man försöker titta på priser för M0)
Halloj! Din timing kunde inte vara bättre. Vi har just nu lagt upp ett Startpaketför Mutant: År Noll, som innehåller både Regelboken, Kampanjboken och Spelkortsmodul 1 till ett lågt pris. Kampanjboken innehåller inte mindre än 70 sidor rent äventyrsmaterial, så du kommer att sakna grejer att spela. Allt du behöver utöver startpaketet är ett gäng vanliga sexsidiga tärningar (helst i tre olika färger). Spelmaterialet i Mutant: År Noll bildar en episk kampanj kallad Vägen till Eden. Kampanjen är inte linjär - dess delar måste alltså inte spelas i en fastslagen ordning - men materialet är skrivet för att kräva ett minimum av förberedelser av SL.
Om du är mer sugen på en kampanj av mer klassiskt linjärt snitt rekommenderar jag Mutant: Genlab Alfa om de muterade djurens ursprung. Den boxen innehåller en komplett linjär kampanj kallad Flykten från Paradiset.
Fria Ligan
 
Trum maskin
Topic Author
Posts: 6
Joined: Fri 12 Oct 2018, 21:58

Re: Innehåller grundboken en kampanj?

Sat 13 Oct 2018, 12:07

Det låter ju som om nivån på den inkluderade kampanjen är rätt lagom (tack Henke för den utförliga beskrivningen!)

Och det ser ju ut att vara bra priser på både M0 och Oktoberlandet nu.
 
Trum maskin
Topic Author
Posts: 6
Joined: Fri 12 Oct 2018, 21:58

Re: Innehåller grundboken en kampanj?

Sat 13 Oct 2018, 12:33

Meh, att det ska vara så svårt att bestämma sig. Det här är ju värre än att välja pizza. Blev tvungen att köpa både Oktoberlandet och M0.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Innehåller grundboken en kampanj?

Sat 13 Oct 2018, 13:58

Meh, att det ska vara så svårt att bestämma sig. Det här är ju värre än att välja pizza. Blev tvungen att köpa både Oktoberlandet och M0.
Tror inte du kommer bli besviken. Kul förresten att du gillade min beskrivning! :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests