User avatar
Nedok1
Topic Author
Posts: 7
Joined: Wed 25 Nov 2015, 14:43

Verktyg för att underlätta spel i Tabletop Simulator

Sun 23 Sep 2018, 19:35

Om någon hade planerat att spela Mutant år noll via Tabletop Simulator så kan denna nog hjälpa lite:

https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... 1414815453

Hur många är det som provat spela Mutant via TTS?
Vad fann ni irriterande?
 
Rolandor
Posts: 8
Joined: Mon 28 Apr 2014, 13:22

Re: Verktyg för att underlätta spel i Tabletop Simulator

Wed 12 Dec 2018, 23:38

Tjena,
Grymt !!! Även de scriptade tärningskorten är grymma.
Har fixat scriptade Mutant År Noll rollformulär och arkenformulär. (Håller nu på med ett "start-kit" med bord och allt man behöver för att spela upp till 8 spelare och en spelledare.)
Fråga: Är det OK med Fria Ligan att lägga ut sånt på Tabletop Simulator sidan? Eller finns det någon copyright?
 
User avatar
Nedok1
Topic Author
Posts: 7
Joined: Wed 25 Nov 2015, 14:43

Re: Verktyg för att underlätta spel i Tabletop Simulator

Wed 12 Dec 2018, 23:51

Har inte frågat... vilket jag antagligen borde gjort.
Tror dock det är okej baserat på svaret som postades här.

Vill gärna se formuläret om du har lust att dela med dig av det. :D
Har funderat på att bygga ett själv men har inte haft tid för det.
 
Rolandor
Posts: 8
Joined: Mon 28 Apr 2014, 13:22

Re: Verktyg för att underlätta spel i Tabletop Simulator

Thu 27 Dec 2018, 10:02

Håller på och slutföra ett komplett "table" med kort, tärningar, karaktärsblad, kartor, väder & vind, modeller.
Det jag har kvar är att få till en snygg DM screen och handouts till spelarna. Hoppas bli klar tills nyår. ;)
Om någon har någon samling med Mutant "gubbar" så får ni gärna skrika till. Hittat en hel del men är inte 100% nöjd.
 
Rolandor
Posts: 8
Joined: Mon 28 Apr 2014, 13:22

Re: Verktyg för att underlätta spel i Tabletop Simulator

Sun 30 Dec 2018, 15:15

Okej, här kommer den första versionen av Mutant - År Noll på Tabletop Simulator.
Har inte finjusterat alla prylar ännu. Så ni kan hitta massa DnD prylar i påsarna.
Men jag har snott och byggt ihop det jag tror jag kommer behöva. Ska försöka förstå mig på hur man löser scriptade "rulebooks" så man kan få in tabeller på ett bättre sätt.
Kom gärna med synpunkter och förbättrings idéer.

https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... 1607994374

Notera att jag har ännu inte hunnit speltesta modulen på riktigt. Tanken är att vi är ett gäng som skall köra igång efter nyår.

mvh
Rolandor
 
User avatar
Nedok1
Topic Author
Posts: 7
Joined: Wed 25 Nov 2015, 14:43

Re: Verktyg för att underlätta spel i Tabletop Simulator

Sun 30 Dec 2018, 16:31

Ser ganska bra ut.
Några småsaker:
  • Göm undan några tärningar (hämta från min mod).
    Genom att ha dessa på bordet redan så kommer du inte ha en väntetid medans första tärningens textur laddas.
  • Programmatiskt lås interaktion med bordets komponenter.
    I nuläget kan man markera bordet genom högerklick. För att bli av med det beteendet måste du programmatiskt låsa objektet.
  • Gör egna tärningspåsar så att mina tärningar används enbart.
    Detta är bara för att få de mer enhetligt och spara lite minne då man bara laddar in en typ av textur.
Det kan även vara bra att veta att "Mutant Dice Helper" har en funktion för att sätta positionen där den skapar tärningar genom att skriva in det i deskriptionen.

Om du har intresse för det kan jag nog modda in en funktion för att sätta antalet tärningar som ska vara spawnade. Detta kan användas för att snabbt välja på ditt blad hur många tärningar som ska användas. Detta kommer dock kräva lite extra knappar och kod från din sida för att användas.
 
Rolandor
Posts: 8
Joined: Mon 28 Apr 2014, 13:22

Re: Verktyg för att underlätta spel i Tabletop Simulator

Sun 30 Dec 2018, 18:12

Tack för din feedback. Är ganska kass på att programmera i TTS. Lärde mig till exempel först igår hur man kan ändra lutningen på blad så som DM screens. ;)
Men ville få ut en första draft så andra hoppade på detta och utvecklade fler smarta prylar till spelet.
Ska försöka rensa upp och ha mindre saker framme. Tänkte se vilka prylar jag använder och sedan ta bort allt onödigt.
Notera att jag råkade på något sätt få in dubbla bord. Ni ser 4 bordsben som jag inte kan få bort. Hoppas någon kan lösa det då jag retar mig på det. :D
(
 
Rolandor
Posts: 8
Joined: Mon 28 Apr 2014, 13:22

Re: Verktyg för att underlätta spel i Tabletop Simulator

Sat 05 Jan 2019, 11:50

Okej, har nu gjort om hela bordet !!!

Tabletop Simulator - Mutant År Noll v2.0
https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... 1615164095

Nu tror jag allt skall fungera som det är tänkt.
Om ni saknar eller önskar något så kom med feedback så försöker jag fixa till det.

mvh
Tabletop Mutanten
 
Slafsa
Posts: 17
Joined: Fri 10 Aug 2018, 22:10

Re: Verktyg för att underlätta spel i Tabletop Simulator

Tue 08 Jan 2019, 22:14

Coolt, skaffat Tabletop Simulator bara för att testa hur detta funkar. Ska bli spännande!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests