User avatar
Wrathu
Topic Author
Posts: 6
Joined: Sun 16 Sep 2018, 15:33
Location: Eskilstuna

Nybörjarfrågor

Sun 16 Sep 2018, 16:15

Hej!

Jag har tänkt att börja spela rollspel med min 13-åriga son och några av hans vänner men har lite funderingar kring MÅ0.
Tanken är att jag ska vara spelledare och att vi ska börja spela Genlab Alfa, då jag inte har några direkta erfarenheter av att spelleda 
så undrar jag om det kan vara bra att köpa både MÅ0 regelboken och kampanjboken utöver Genlab Alfa?
Det jag egentligen vill veta är om det står saker i både regelboken och kampanjboken som kan hjälpa mig regelmässigt och hur jag ska tänka/agera som spelledare
eller finns det tillräckligt med stöd för det i det som kommer med i Genlab Alfa? 

Sen undrar jag också om Genlab Alfa är mer som en skriven kampanj man kan följa eller är det mer 
stödpunkter för vad som kan/ska hända i kampanjen och så får man själv med spelarna fylla i luckorna?
Slutligen så undrar jag även om det är vettigast att börja med expansionerna innan man börjar med MÅ0?

Mvh Jimmy
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Nybörjarfrågor

Sun 16 Sep 2018, 19:33

Skulle säga att du klarar dig bra på enbart Genlab Alfa boxen som innehåller alla regler, SL-tips etc. dver att jag läst en tråd nyligen i en Facebook-grupp kring vilken ordning man bör spela modulerna ovh rekommenderar Genlab Alfa först. Själv tror jag det är en smaksak även om även vi började med Genlab :-)

Anledningen att det blev så för oss tror jag är att Genlab-kampanjen är någorlunda linjär och enkel att få ett grepp kring. M0 har mycket mer öppet upplägg och de gångerna vi testat den så har karaktärsdrivet spel tagit överhanden totalt.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Wrathu
Topic Author
Posts: 6
Joined: Sun 16 Sep 2018, 15:33
Location: Eskilstuna

Re: Nybörjarfrågor

Sun 16 Sep 2018, 21:15

Vad bra, tack för svaret.
Har man användning av spelkortsmodulerna i Genlab Alfa eller är dom mer för År Noll och är några av Zonkompendierna anpassade för att användas med Genlab Alfa isf vilka?

Mvh Jimmy
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Nybörjarfrågor

Sun 16 Sep 2018, 21:47

Vad bra, tack för svaret.
Har man användning av spelkortsmodulerna i Genlab Alfa eller är dom mer för År Noll och är några av Zonkompendierna anpassade för att användas med Genlab Alfa isf vilka?

Mvh Jimmy
De enda kort som du behöver till GA är de som hör till GA. MÅ0 kan man använda om SL tillåter att djur blir muterade (både djurmutant och mutant) och då är ju mutationskorten som hör till MÅ0 användbara. Rent tekniskt så kan man ju som SL även slänga in MÅ0s artefakter i GA men GA har tillräckligt med artefakter för en kampanj.
Alla ZK är till för att användas i en Zon (alltså med MÅ0). Vissa ZK har ett tema som behandlar en expansion. T.ex. Dö, köttätare, dö innehåller fyra specialsektorer (i.e. äventyr) som alla har djurmutanter i sig så för att få mest nytta av den behöver man både MÅ0 och GA. ZK:en Det eviga kriget har vissa specialsektorer som både kan användas i Maskinarium-kampanjen och som sektor i en zon. Startboxen innehåller en serie på tre sektorer som har mutanter, djurmutanter och robotar i sig (så man har en bonus om man har dessa böcker, även om man inte behöver dom).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Wrathu
Topic Author
Posts: 6
Joined: Sun 16 Sep 2018, 15:33
Location: Eskilstuna

Re: Nybörjarfrågor

Mon 17 Sep 2018, 11:03

Tack Henke & Fenhorn för era svar.
Nu blir det till att köpa Genlab Alfa och börja läsa regler  :)
Synd bara att Specialtärningarna är slut i butik.
 
User avatar
DanneGard
Posts: 17
Joined: Sat 15 Sep 2018, 21:01
Location: Tranås

Re: Nybörjarfrågor

Wed 19 Sep 2018, 17:37

Började spela Mutant för några månader sen, och håller med föregående talare, man kommer lång på bara "genlabboxen" om det är nåt mer du ska köpa till så är det "Regelboken" isåfall. Men med de material du får i boxen kan man helt klart börja med.

Vill du ha matrialet från startboxen (böckerna) så finns dom på "Drivethrurpg" för $0 (OBS INTE PIRAT)
https://www.drivethrurpg.com/product/21 ... _purchased

Happy Gaming!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests