User avatar
Döffe
Topic Author
Posts: 5
Joined: Mon 05 Feb 2018, 08:50

Zoner i Excel

Mon 05 Feb 2018, 10:22

Hej alla zonfarare!
Jag spelleder min första kampanj i Mutant - År noll och vi har kommit igång i zonen för fullt. Jag använder ett excelark där jag skriver ner vad som finns i varje zon. Problemet är att koordinaterna i excel blir omvända gentemot kartan, eftersom det är bokstäver på den vågräta raden och siffror på den lodräta, och tvärtom på kartan över zonen. Jag har googlat lite smått och försökt hitta hur man kan ändra inställningarna i excel, och det enda jag kan hitta är hur man får siffror på båda raderna.
Finns det någon påläst person här i kupan som vet hur (om) man kan ändra koordinaterna i excel, så det stämmer överens med kartan?
Tack på förhand
 
Farsanbaloo
Posts: 3
Joined: Wed 07 Feb 2018, 21:24

Re: Zoner i Excel

Wed 07 Feb 2018, 21:30

Skulle du kunna lägga upp en skärmdump?
 
User avatar
Döffe
Topic Author
Posts: 5
Joined: Mon 05 Feb 2018, 08:50

Re: Zoner i Excel

Thu 08 Feb 2018, 08:51

Jag drog inte med mina anteckningar i excelfilen, eftersom det finns lite spoilers. Problemet är att det blir fel i min trötta hjärna när det ser ut som att spelarna har gått nedåt i excel när de har gått till höger på kartan :) Jag skulle kunna trixa med kartan och ändra på koordinaterna, men har printat ut den i stort format och tänkte att det var smidigare om man kunde ändra i excel. Tack på förhand!
Karta 2.jpg
Karta 2.jpg (185.01 KiB) Viewed 2820 times
Karta 2.jpg
Karta 2.jpg (185.01 KiB) Viewed 2820 times
Attachments
excel.gif
excel.gif (8.75 KiB) Viewed 2820 times
 
samuel
Posts: 50
Joined: Wed 21 Jun 2017, 11:32

Re: Zoner i Excel

Thu 08 Feb 2018, 19:17

när jag så din post så satte jag igång och pillade med excel en stund. men efter ca en timmes pillande så kunde jag inte hitta något. det finns säkert andra personer som kan mycket mer än mig om excel men jag skulle bara lite oartigt peka ut att du lätt kan göra din egna tabell i excel med hjälp av formaterings funktionen.  :mrgreen:

P.s. asgrym karta. hur gjorde du den och hur mycket tid tog det?
 
User avatar
Döffe
Topic Author
Posts: 5
Joined: Mon 05 Feb 2018, 08:50

Re: Zoner i Excel

Thu 08 Feb 2018, 19:42

Det är nog den smartaste idén :) tack.

Jag följde en bra tutorial och lade till vapnen och patroner.

https://m.youtube.com/watch?v=Re1O43K1K0c

Det du behöver finns bland kommentarerna. Går snabbt om man kan lite PS, och ganska snabbt om man är nybörjare som jag :)
 
samuel
Posts: 50
Joined: Wed 21 Jun 2017, 11:32

Re: Zoner i Excel

Thu 08 Feb 2018, 19:53

Det är nog den smartaste idén :) tack.

Jag följde en bra tutorial och lade till vapnen och patroner.

https://m.youtube.com/watch?v=Re1O43K1K0c

Det du behöver finns bland kommentarerna. Går snabbt om man kan lite PS, och ganska snabbt om man är nybörjare som jag :)
tack

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests