Henrox
Topic Author
Posts: 12
Joined: Wed 13 Jul 2016, 16:07

Mutant År 4x?

Mon 24 Apr 2017, 20:37

Hejsan kära forumtroll!

Jag har tidigare spelat en hel del Pathfinder och kampanjen Kingmaker. Eftersom jag alltid älskat 4x och strategispel så tyckte jag det var fantastiskt kul att bygga ett kungadöme i rollspelsformat.
Och Mutant År Noll var ju bara en massiv välsignelse då jag får mer av den varan här och dessutom med mycket mer inlevelse.

Däremot satt jag här och vart lite fundersam en natt, är det någon som försökt göra något liknande med Mutant År Noll så som med Kingmaker?
Alltså ett sätt att spela som är nästan fullständigt fokuserat på Arken och hur den expanderar och överlever.

Jag och min rollspelsgrupp blev lite smittade av den idéen och innan jag sätter mig ner och försöker skalla ihop ett halvt-fungerande regelsystem för detta så tänkte jag höra om det är någon som gjort det innan mig?

Med vänlig hälsning
Henrox
 
User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Mutant År 4x?

Sat 10 Jun 2017, 11:37

Jag har liknande tankar för en meta-metakampanj (d.v.s. det som kan knyta ihop alla expansioner), d.v.s. samfundet som hintas om i senare expansionsböcker. Nu vill jag ju inte säga vad Fria Ligan kommer göra, men jag har på känn att det skulle passa med en Pyrisamfund-expansion som knyter ihop säcken (födelsen av en nation/civilisation). Men jag kanske bara är påverkad av mina M:UA rötter. ;) Ärligt talat hoppas jag att det blir något annat, Undergångens Arvtagare är redan gjort så att säga, men det är ändå intressant att se födelsen av något större, det ser en inte så ofta i rollspel!

Hursom tänker jag nog fokusera mer på diplomati och utforskning som kan involvera RP personligen, jag är personligen rädd att det dramaturgiskt kan balla ur. Vad jag menar med det är att spelarna kan börja känna sig rätt mäktiga om de plötsligt kontrollerar ett samfund. Det känns bättre för min del om de bara kan indirekt påverka skeendena, t.ex. med UN-nivåer och att försöka med ord hålla ihop en väldigt brokig skara.

Men min grupp ska precis börja på Maskinarium-kampanjen, så det är långt tills dess. Lycka till för din del. :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests