Max
Topic Author
Posts: 25
Joined: Mon 28 Nov 2016, 23:38
Location: Göteborg
Contact:

När upphörde den gamla tideräkningen?

Mon 09 Jan 2017, 00:49

Vilket år, i den gamla tideräkningen, kollapsar världen? Om man skall hänvisa till fynd från den forna världen så är det ju bra om de inte är daterade efter kollapsen.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: När upphörde den gamla tideräkningen?

Mon 09 Jan 2017, 01:09

Vilket år, i den gamla tideräkningen, kollapsar världen? Om man skall hänvisa till fynd från den forna världen så är det ju bra om de inte är daterade efter kollapsen.
Bra fråga! Vi har avsiktligt lämnat svaret lite vagt, för att undvika att låsa spelare och SL från att lägga in saker i spelet som de tycker är coola. Katastrofen var ju dessutom en utdragen process - man kan till och med säga att den pågår fortfarande i År Noll - det finns enklaver som fortfarande håller ut, och även håller tidräkningen igång! Men om du syftar på när Röda pesten kom och Katastrofen började så är tanken att det skedde relativt nära vår nutid. Den typ av fynd som finns att hitta i ytvärlden är därför främst prylar som finns i dag. Mer avancerad teknologi, som robotar och energivapen, utvecklades senare i enklavernas djup och är svårare att hitta.
(I ett tidigt skede daterade vi faktiskt Katastrofen till 1989, för att få ett retro-stuk på fynd och ruiner, men vi släppte den idén då den kändes för begränsande.)
Fria Ligan
 
Nibbleberget
Posts: 69
Joined: Tue 17 May 2016, 11:51

Re: När upphörde den gamla tideräkningen?

Thu 16 Mar 2017, 00:13

Ungefär hur länge sedan ("ingame") är det tänkt att katastrofen skedde? 50, 100, 200 år sedan? Det mesta materialet utspelar ju sig i betongdjungeln men i zonkompendiumen så finns det ju förhållandevis välbevarade träkåkar.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: När upphörde den gamla tideräkningen?

Thu 16 Mar 2017, 11:07

Ungefär hur länge sedan  ("ingame") är det tänkt att katastrofen skedde? 50, 100, 200 år sedan? Det mesta materialet utspelar ju sig i betongdjungeln men i zonkompendiumen så finns det ju förhållandevis välbevarade träkåkar.
Tidslinje finns i Genlab Alfa, om du har tillgång till den boxen. :)
Fria Ligan
 
Nibbleberget
Posts: 69
Joined: Tue 17 May 2016, 11:51

Re: När upphörde den gamla tideräkningen?

Thu 16 Mar 2017, 21:11

Det har jag ju faktiskt! :3
 
samuel
Posts: 50
Joined: Wed 21 Jun 2017, 11:32

Re: När upphörde den gamla tideräkningen?

Wed 21 Jun 2017, 12:37

Vilket år, i den gamla tideräkningen, kollapsar världen? Om man skall hänvisa till fynd från den forna världen så är det ju bra om de inte är daterade efter kollapsen.
Bra fråga! Vi har avsiktligt lämnat svaret lite vagt, för att undvika att låsa spelare och SL från att lägga in saker i spelet som de tycker är coola. Katastrofen var ju dessutom en utdragen process - man kan till och med säga att den pågår fortfarande i År Noll - det finns enklaver som fortfarande håller ut, och även håller tidräkningen igång! Men om du syftar på när Röda pesten kom och Katastrofen började så är tanken att det skedde relativt nära vår nutid. Den typ av fynd som finns att hitta i ytvärlden är därför främst prylar som finns i dag. Mer avancerad teknologi, som robotar och energivapen, utvecklades senare i enklavernas djup och är svårare att hitta.
(I ett tidigt skede daterade vi faktiskt Katastrofen till 1989, för att få ett retro-stuk på fynd och ruiner, men vi släppte den idén då den kändes för begränsande.)
jag och min familj var backers på orginal mutant och fick första utgåvan. snart efter undrade jag när "sista världskriget" hände så jag satt i några timmar med mutant böckerna och kaknäs sista band fick fram 25 3 1989 men då kunde det inte finnas en massa saker som skulle förbättra spelet och man kunde inte riktigt tänka sig att detta var ett framtida scenario. så jag struntade i det och fortsatte som vanligt.  :D

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests