M47750N
Topic Author
Posts: 26
Joined: Fri 30 Dec 2016, 15:09

Mutant År Noll över nätet?

Fri 30 Dec 2016, 22:31

Hej!

Jag blev nyligen medlem och har funderat på en grej, har ni i Fria Ligan aldrig funderat på att göra rollspelen tillgängliga över nätet?
Alltså jag tänker att ni kunde ha endra en klient eller en webbaserad portal man loggar in på och väl där bjuder man in spelare.
- Alla sitter runt ett virtuellt bord (som poker på svsp tex)
- En person väljer att vara SL.
- Alla måste ha mikrofon men chattfönster kan finnas.
- Alla rollpersoner får ett interaktivt karaktärsblad som man kan fylla i och som går att ändra eftersom.
- Att ha webcamera porträtt av alla i något hörn av skärmen (alla som vill dela)
- interaktiva lekar med artefakterna, hot och mutation.
- påsar med oändligt antal "pluttar" av tex ammo som man kan lägga fram till spelare.
- Att alla har tillgång till regelboken och/eller karaktärsskapandet
- Att bara SL har tillgång till att läsa kampanjböckerna,kartor och alla handouts som denne kan göra offentlig för rollpersonerna igenom att "lägga" ut det på spelbordet.
- interaktiva mutant-tärningar (eller vanliga t6,t20 osv) som man faktiskt kan plocka upp, kasta och se rulla över bordet.
-En interaktiv loggbok eller anteckningsblock där SL och/eller spelare kan skriva logg eller viktiga anteckningar om man vill.
- interaktiva silhuettfigurer för dom som använder det.
- en "jukebox" med stämningsfull musik och effekter (gevärseld, djurläten, explosioner radioaktivt knaster etc)
- som bakgrund runt detta "bord" kan man ha tex en sönderbombad stad (typ bakgrunden på mutants rollformulär)

För att finansiera detta kan man endra ha så att man får köpa sig tillgång till spelen i webbaserade versionen, att man skapar en användare och om man sedan kan styrka att man köpt boxarna eller separata böcker eller att man får prenumerera på tjänsten per månad?

Sen för att spinna vidare på det där lite extra skulle ni kunna erbjuda att hyra ut en rutinerad spelledare via detta eller att ni annordnar kampanjer där tex någon ur Fria Ligan spelleder och folk kan anmäla sig till som vill spela (utöver att människor kan skapa egna grupper med både spelledare och rollpersoner)

Vi är en grupp på fyra stycken som började spela för ett tag sedan ett annat rollspel än Mutant och jag är SL, vi träffades rätt sällan och hade en sittning i typ 6h. Men då en av rollpersonerna bor 14mil bort så var de lite svårt att få kontinuerligtet i det hela så vi har börjat köra över Skype och Tabletop Simulator vilket fungerar fantastiskt dock finns ju inte det mesta jag nämnt ovan men om ni hade en egen lösning vore det toppen!
Tror många gånger har spelgrupper liknande problem som vi hade och det är lättare att sitta alla en gång per vecka över nätet än en gång i månaden ett flera timmars pass IRL.

Mvh Daniel
 
Ifrit
Posts: 52
Joined: Sat 16 Apr 2011, 01:57

Re: Mutant År Noll över nätet?

Sun 01 Jan 2017, 22:07

Jag är skeptisk. Jag vet inte om du är bekant med Riotminds gamla onlinesatsning för Drakar & Demoner Online men det generella intrycket jag får är att tjänsten floppade - hårt. Som frontendare och egenföretagare så förstår jag varför, det är ett enormt projekt som kräver sjukt mycket resurser - betydligt mer än vad D&D-gänget knåpade ihop. Tekniken är bristfällig och användarupplevelsen är så gott som noll. Tror därför inte att det är en slump att roll20 är det dominerande onlineverktyget för rollspel, dom har ett dedikerat team som arbetat på sin plattform i flera år - och är fortfarande rätt knackiga på sina håll.

Nej, att Fria Ligan skulle lägga ner miljoner (för vi snackar miljoner, utvecklare och ux-resurser är dyrt) på en tjänst som i bästa fall ligger ett par år bort känns rätt bortkastat. Då ser jag hellre att man tar fram ett samarbete med roll20 likt det D&D precis lanserade för sin 5:e utgåva.
 
M47750N
Topic Author
Posts: 26
Joined: Fri 30 Dec 2016, 15:09

Re: Mutant År Noll över nätet?

Sun 01 Jan 2017, 22:51

Jag är skeptisk. Jag vet inte om du är bekant med Riotminds gamla onlinesatsning för Drakar & Demoner Online men det generella intrycket jag får är att tjänsten floppade - hårt. Som frontendare och egenföretagare så förstår jag varför, det är ett enormt projekt som kräver sjukt mycket resurser - betydligt mer än vad D&D-gänget knåpade ihop. Tekniken är bristfällig och användarupplevelsen är så gott som noll. Tror därför inte att det är en slump att roll20 är det dominerande onlineverktyget för rollspel, dom har ett dedikerat team som arbetat på sin plattform i flera år - och är fortfarande rätt knackiga på sina håll.

Nej, att Fria Ligan skulle lägga ner miljoner (för vi snackar miljoner, utvecklare och ux-resurser är dyrt) på en tjänst som i bästa fall ligger ett par år bort känns rätt bortkastat. Då ser jag hellre att man tar fram ett samarbete med roll20 likt det D&D precis lanserade för sin 5:e utgåva.
Ok visst glöm att jag sa nått då men det vore fint som snus! Får hoppas på ditt exempel i slutet av ditt inlägg då istället.
 
Ifrit
Posts: 52
Joined: Sat 16 Apr 2011, 01:57

Re: Mutant År Noll över nätet?

Sun 01 Jan 2017, 23:17

Tills dess så vet jag att andra på forumet pysslat med rollformulär för Roll20 och makron för tärningsslag, men mitt bästa tips är helt enkelt att spana in onboarding-serien för Roll20 (filmer/tutorials när man skapar sitt konto). Man kan göra MYCKET med Roll20 på egen hand!
 
M47750N
Topic Author
Posts: 26
Joined: Fri 30 Dec 2016, 15:09

Re: Mutant År Noll över nätet?

Mon 02 Jan 2017, 00:21

Tills dess så vet jag att andra på forumet pysslat med rollformulär för Roll20 och makron för tärningsslag, men mitt bästa tips är helt enkelt att spana in onboarding-serien för Roll20 (filmer/tutorials när man skapar sitt konto). Man kan göra MYCKET med Roll20 på egen hand!
Ok tackar jag får ta och kolla närmare på det då.
Det vore fint om karaktärsbladen fanns men det verkar bara finnas en variant och det är engelska vanilla-versionen.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Mutant År Noll över nätet?

Mon 02 Jan 2017, 13:55

Hej!

Vi gillar verkligen idén om stöd för att spela våra spel online, men vi tror nog också att det är bättre att använda en existerande plattform och anpassa den, än att bygga något helt nytt. Om någon forumit är sugen på att anpassa tex Roll20 eller annan plattform är vi gärna med och stödjer det på alla sätt vi kan. :)
Fria Ligan
 
M47750N
Topic Author
Posts: 26
Joined: Fri 30 Dec 2016, 15:09

Re: Mutant År Noll över nätet?

Mon 16 Jan 2017, 22:36

Slutade med att det blev Mutant + Skype + Tabletop Simulator, det funkar så bra så jag skrev en kort guide på FB så tänkte dela med mig av den här ifall fler vill testa. (Hade varit fränt med karaktärsbladet i TS också :-D )


1. Skapa zonkartan (Finns på Fria Ligans Foum hur man gör) eller här:
 https://youtu.be/Re1O43K1K0c
2. Starta Tabletop Simulator (finns på Steam)
3. TRYCK PÅ TUTORIAL och kör igenom den så lär man sig snabbt nyttiga basicgrejjer.
4. Tryck på "Multiplayer", "Host Server"
Skriv in namn,lösen samt antal spelare och klicka på "create server"
5. Stäng "Games" fönstret där man hittar alla möjliga spel.
6. Klicka på den svarta gubben längst upp och välj "Tables", välj "Custom Rectangle", tryck på mappen för att söka reda på bilden med din zonkarta och välj "Cloud", låt den ladda klart och klicka på "Import"
NU har du din zonkarta som bild på bordet och om du skapat en karta med zonmallen från Fria Ligan eller gjort en egen så har man även sektorerna.
7. Dina polare startar Tabletop, trycka på "Multiplayer", "Server Browser", leta reda på namnet du angav, skriva in lösen och "Connect"

Vill man ha mutantärningarna så finns dom här: https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... +year+zero
Du måste logga in med din Steamanvändare och trycka på "abonnera", då kommer man att hitta tärningarna i fliken "Workshop" i Tabletop Simulator.
Om man laddar Mutant-tärningarna försvinner kartbordet du gjort så spara alltid om du gjort något du vill ha kvar!
När du ser mutanttärningarna (eller laddat något annat du vill spara) så högerklicka och välj "Save Object", skapa en folder om du vill, skriv ett namn och klicka på "Save"

Nu hittar du tärningarna igenom att klicka på svarta gubben längst upp, "Saved Objects" och där hittar du alla objekt du sparat och vill lägga på ditt bord :-)
 
Rolandor
Posts: 8
Joined: Mon 28 Apr 2014, 13:22

Re: Mutant År Noll över nätet?

Sat 12 Jan 2019, 01:35

Valde också Tabletop Simulator. Funkar hur bra som helst !!!
Sök på Mutant År Noll i "workshoppen" så hittar ni ett "färdigt" bord med allt man behöver.
(Kommer uppdatera den med tidens gång då vi precis kommit igång och spelat.)
 
Slafsa
Posts: 17
Joined: Fri 10 Aug 2018, 22:10

Re: Mutant År Noll över nätet?

Wed 16 Jan 2019, 09:20

Hej,
Jag har också laddat ner TTS och börjat testa så smått med två personer. Vi tror att vi kan få snurr på det.
Visualisering i strider tror jag kan bli viktigt för att hålla koll på avstånd. En variant som jag tänkt prova är att nyttja de många olika figurer som finns i modulen för år noll (tack till skaparen av denna!) tillsammans med ett schackbräde som finns under Objects i menyn... om inte någon har gjort en snyggare lösning?
 
Rolandor
Posts: 8
Joined: Mon 28 Apr 2014, 13:22

Re: Mutant År Noll över nätet?

Wed 16 Jan 2019, 12:59

Tror jag lagt till en liten knapp på sidan så du kan välja rutor eller hexagoner efter tycke och smak. Vi ska spela ikväll så då kan jag kolla. Har gjort en hel del uppdateringar sen sist så jag tänkte uppdatera bordet på TTS inom kort. Kom gärna med feedback så försöker jag trycka in det.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests