OBS! Erratan för första utgåvan av Mutant År: Noll från 2014 (röda boxen) hittar ni här, och erratan för Mutant: Genlab Alfa finns här.
Detta inlägg är den officiella erratan. Skriv gärna in fel ni hittar i inlägg under, så lägger vi in dem löpande när vi har granskat dem.
Obs att det bara är spelpåverkande fel och obalanser som vi tar upp här, inte eventuella korrmissar.
Fyll på!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
MOTSTÅNDSSLAG
Ibland räcker det inte att slå en [RADIAK] för att klara ett färdighetsslag. I vissa fall måste du också övervinna din fiende i ett så kallat motståndsslag. För att vinna ett motståndsslag
måste du klara ditt slag och slå fler [RADIAK] än din motståndare slår. Varje [RADIAK] som
din motståndare slår eliminerar en av dina [RADIAK]. Bara du (angriparen) kan pressa slaget.
Ibland slår du och din motståndare för olika färdigheter, ibland slår ni för samma.
Motståndsslag används när du MANIPULERAR eller SMYGER, och när någon använder dessa färdigheter mot dig. Läs mer nedan. SL kan också använda motståndsslag när hon
tycker att det är lämpligt, till exempel att slå TA KRAFTTAG mot TA KRAFTTAG för att avgöra
en armbrytning.
Konflikt: I konflikter räknas ett motståndsslag bara som en handling för dig, inte för din motståndare (försvararen).
Smyga: När du använder denna färdighet slår du nu ett motståndsslag mot motpartens FV i SPEJA. Om motparten är ett monster utan Skärpa slår bara du tärning.
Manipulera: När du använder denna färdighet slår du nu ett motståndsslag mot
motpartens FV i GENOMSKÅDA. Den som blir MANIPULERAD måste inte lyda – offret kan som alternativ välja att i stället direkt gå till anfall (SLÅSS eller SKJUTA) mot motparten.
LEDA VÄGEN
Denna färdighet ska baseras på KYL, inte SKP som det står på sidan 64 i Regelboken.
BUSSA PÅ
Rollpersoner med denna färdighet förlorar inte sina unika talanger om hunden dör – de kan föras över till nästa hund.
INSPIRERA
Krönikörens specialfärdighet INSPIRERA har under längre tids spel visat sig vara för effektiv. Regeleffekten ändras därför enligt följande: den första [RADIAK] ger +2 eller -2 på den handling krönikören vill INSPIRERA. Varje ytterligare [RADIAK] ökar modifikationen med +1 eller -1. Krönikören ger alltså inte längre färdigslagna [RADIAK] utan en bonus.
TALANGEN STRIDSVANA
Slå ditt initiativslag med två tärningar. Det högsta slaget räknas.
HYPERREFLEXER
Bonusen på initiativslaget sänks till +2 per MP. Du måste bestämma om du ska använda förmågan och hur många MP du vill lägga innan tärningarna rullas. Du kan liksom tidigare öka ditt initiativvärde senare under stridens lopp, även då ger varje MP +2.
INITIATIVSLAG
Initiativslaget i konflikter slås enbart med T6, utan att KYL adderas. Förslagsvis använder varje deltagare i konflikten en särskild tärning som får ligga kvar på bordet för att markera initiativvärdet. Vid lika slag avgör aktuellt värde i KYL. Denna ändring underlättar bokföringen av initiativslag och gör förmågor som Hyperreflexer mer effektiva.
Överraskning: Bonusen till initiativslaget för en överraskande attack sänks till +2.
FÖRVARSLÖSA FIENDER
Avståndsattacker mot mål på armslängds avstånd som är försvarslösa eller omedvetna får modifikation +1. Detta är en uppdatering i senare versioner av reglerna.
ELDBEREDSKAP
Med en manöver kan du inta eldberedskap i en viss riktning. Du kan inte inta eldberedskap om du har en fiende på armlängds avstånd.
Effekt: Eldberedskapen innebär att du siktar i den valda riktningen och är redo att avfyra vapnet. Under den kommande rundan - tills det är din tur igen, i nästa runda - kan du sedan när du vill avfyra vapnet mot ett mål i den valda riktningen.
Du skjuter exakt när du vill, och din attack går före alla andra handlingar - även om de redan deklarerats. Till exempel, om en fiende i den valda riktningen vill skjuta ett skott så kan du bryta in och skjuta först. Fienden får inte byta handling efter din attack. Själva beredskapselden räknas som en vanlig handling. Du måste alltså spara din handling till beredskapselden, annars är eldberedskapen förverkad och har ingen effekt.
Om du och en fiende har eldberedskap mot varandra, och någon vill skjuta mot den andre, så avgör ett motståndsslag för SKJUTA (utan prylbonus) vilket skott som går först. Detta slag räknas inte som en handling för någon.
Bruten eldberedskap: Du behåller din eldberedskap så länge du inte gör något annat än att skjuta i den valda riktningen. Så snart du utför någon annan handling eller manöver bryts eldberedskapen. Den bryts också omedelbart om något av följande inträffar:
- Du blir angripen i närstrid.
- Du tar skada av något.
Du kan inte bära flera rustningar på kroppen, men du kan kombinera en rustning och en hjälm. Slå först för rustningen, sen för hjälmen.
BJÄSSEN ELLI
Denna SLP på sidan 130 i Kampanjboken påstås ha mutationen Grävare. Det ska vara Fyrarmad.