Mikethebike
Topic Author
Posts: 63
Joined: Thu 01 May 2014, 17:51

Arken extremt svag och outvecklad?

Wed 16 Mar 2016, 00:27

När spelet börjar har ju Arken funnits en tid (väl?). Hur kommer det sig då att den inte har utvecklats mer, med fler projekt i början av kampanjen? Utan vettiga projekt, ordentlig försörjning av mat och vatten samt någon sorts försvar mot yttre fiender så är det ju kört. Hur har arkens invånare klarat sig?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Arken extremt svag och outvecklad?

Wed 16 Mar 2016, 01:39

För försöka tänka på vad jag skriver (för att undvika ev. spoilers).

Men det kan ju vara så att platsen för Arken är vald för att den var säker och den gruppen som bildade Arken hade ett gott förråd av mat men av ...

Insåg att jag inte kan skriva mer p.g.a. spoilers, sorry.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
daflum
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: Arken extremt svag och outvecklad?

Wed 16 Mar 2016, 10:58

En del saker förklaras i SL-delen, andra gör dock inte det men här är mina två spoilerfria cents om det.

för det första angående underutveckling så rör det sig ändå om en vuxen person(den gamle) som i stora drag tagit hand om 200-300 barn, säger sig själv att det inte kommer gå så fantastiskt framåt, them tonårsuppror liksom :P Maten förklaras med att det fanns ett enormt konservförråd som har mumsats på fram tills nyligen då det börjar ta slut. Vatten har man i Arken, vid start skall RP sätta ut fungerande vattenkälla så tekniskt sett är det behovet fixat. Försvar är lite lurigt dock, att arken inte gått under för yttre hot och varierar nog kraftigt beroende på vad man placerar den. Mina RP hade den roliga iden att sätta arken i Oscar II fort i göteborg så där fanns redan ett naturligt försvarsverk(började med försvar 8 i start).
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Arken extremt svag och outvecklad?

Wed 16 Mar 2016, 12:06

<> det sig ändå om en vuxen person(den gamle) som i stora drag tagit hand om 200-300 barn, säger sig själv att det inte kommer gå så fantastiskt framåt, them tonårsuppror liksom <>
Insåg just det själv, hjälp. Får nog ge den gamle större cred än vad jag gjort hittills.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Arken extremt svag och outvecklad?

Wed 16 Mar 2016, 17:46

Kan inflika - till en början vad den Gamle inte ensam...
Fria Ligan
 
Mikethebike
Topic Author
Posts: 63
Joined: Thu 01 May 2014, 17:51

Re: Arken extremt svag och outvecklad?

Fri 18 Mar 2016, 04:11

Jag minns helt enkelt inte alla detaljer. Dags att läsa bakgrunden igen. ☺
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Arken extremt svag och outvecklad?

Fri 18 Mar 2016, 17:00

Liksom Fenhorn vill jag undvika spoilers i den här tråden (eller länka till andra trådar som kan innehålla spoilers), men de här frågorna har redan diskuterats ingående i flera långa trådar i Biobunkern. Gräv lite i arkiven.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Arken extremt svag och outvecklad?

Fri 25 Mar 2016, 01:13

Arken har ju ett antal grundutvecklingspoäng att distribuera. Men annars så antas den vara en ny skapelse där era rotlösa unga vuxna till mutanter precis börjat bli medvetna om allt ni inte har.

Jag har funderat på att tillåta en avancerad Ark, t ex om jag kastar ut delar av metaplotten. En Ark som existerat i generationer borde t ex ha utvecklat fler särdrag. Spelarna får då ett antal fria arbetspoäng att distribuera på projekt från start i den mån den ökade utvecklingsnivån tillåter, saker deras föregångare har fixat. Hur många arbetspoäng skulle vara rimligt att ge olika sorters Arker av olika ålder?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Arken extremt svag och outvecklad?

Fri 25 Mar 2016, 01:30

<> Jag har funderat på att tillåta en avancerad Ark, t ex om jag kastar ut delar av metaplotten. En Ark som existerat i generationer borde t ex ha utvecklat fler särdrag. Spelarna får då ett antal fria arbetspoäng att distribuera på projekt från start i den mån den ökade utvecklingsnivån tillåter, saker deras föregångare har fixat. Hur många arbetspoäng skulle vara rimligt att ge olika sorters Arker av olika ålder?
Har själv tänkt att göra något liknande. Min backstory skulle vara att mutanter (och djur, robotar, icke-muterade, vad som finns tillgängligt) har tvingats fly från deras förra stad (p.g.a någonting) och att de hittar en ny stad där de kan bygga nytt. Eftersom de kanske kan ha haft med sig grejer och även kunskap från deras tidigare liv så tänkte jag köra X antal fiktiva spelmöten. Spelarna slår inte färdighetsslag för dessa pre-game spelmöten utan sätter helt enkelt ut AP där de tycker. I denna kampanj kan både mutanter och djurmunter starta i olika åldrar. Har inte funderat ut hur många AP än, men kanske 10 "spelmöten" AP (10*RP rent tekniskt).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Mikethebike
Topic Author
Posts: 63
Joined: Thu 01 May 2014, 17:51

Re: Arken extremt svag och outvecklad?

Sun 03 Apr 2016, 01:06

Arken har ju ett antal grundutvecklingspoäng att distribuera. Men annars så antas den vara en ny skapelse där era rotlösa unga vuxna till mutanter precis börjat bli medvetna om allt ni inte har.

Jag har funderat på att tillåta en avancerad Ark, t ex om jag kastar ut delar av metaplotten. En Ark som existerat i generationer borde t ex ha utvecklat fler särdrag. Spelarna får då ett antal fria arbetspoäng att distribuera på projekt från start i den mån den ökade utvecklingsnivån tillåter, saker deras föregångare har fixat. Hur många arbetspoäng skulle vara rimligt att ge olika sorters Arker av olika ålder?
Det är vad jag själv har funderat på.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests