User avatar
SCalvin
Topic Author
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Ingen zonstrykare

Wed 09 Mar 2016, 04:30

En grupp valde att inte ha någon RP-zonstrykare. Det begränsar deras möjligheter i zonen något. Borde jag insistera på att det är svårt att gå runt utan någon som hittar, eller erbjuda en SLP-zonstrykare (mot ett pris?) Vad kan en grupp icke-strykande mutanter göra för att bättra sina chanser om de äntrar en outforskad sektor utan Leda Vägen någonstans?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Ingen zonstrykare

Wed 09 Mar 2016, 10:16

Att ha en zonstrykare är en stor del av spelet, så personligen så tror jag att gruppen skulle tjäna på att hyra en SLP Zonstrykare, även om det kan verka dyrt.

Min grupp skippade Zonstrykaren under en period. Det jag som SL körde med då var.

* Eftersom ingen slår Leda Vägen så låter jag gruppen slå Smyga- och/eller Speja-slag för att kolla om de upptäcker eventuella hot och inte blir upptäckta själva. Smyga-slaget är väl det jobbiga eftersom det räcker med att en spelare missar.

* Artefakter hittas bara om de ligger i den ruinen som är signifikant eller om de är uppenbara eller om det finns intelligenta fiender i sektorn och jag anser att de har hittat dem.

* Jag som SL lägger in (oavsett om det finns en Zonstrykare eller inte) extra-krubb (både rötat och orötat) och extra-vatten (rent) lite då och då baserat på vilken typ av sektor det är och vad för ruin som anses signifikant. Eftersom detta inte har något att göra med den T6 krubb och den T6 vatten som en Zonstrykare kan hitta med hjälp av bonuseffekter så kommer ju även en grupp utan Zonstrykare hitta detta. Om det är förfallna ruiner eller liknande så kan jag ibland kräva att gruppen slår Ta Krafttag för att få fram detta.


Så visst går det att köra utan Zonstrykare. Spelarna kommer nog på tids nog att man kan kanske tjänar på att hyra in en SLP Zonstrykare. Dessutom så får man ju lite interaktion mellan karaktärer om man hyr en en SLP, både under själva hyr-förhandlingen och under den tid som SLP är hyrd (för SLP är ju inga nickedockor). Enda nackdelen med att hyra in SLP är väl just om spelarna har saker för sig som de inte vill att någon annan vet om.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
SCalvin
Topic Author
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Ingen zonstrykare

Wed 09 Mar 2016, 20:25

En zonstrykare per dag kostar många patroner om vi ska gå efter regelboken, men inte oöverkomligt om de poolar resurser. Alternativt om de lovar delar i ett eventuellt häftigt byte, ställer upp med beskydd i Arken eller andra fördelar.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Ingen zonstrykare

Wed 09 Mar 2016, 21:03

Zonstrykare 4-8 patroner per dag.

Om vi antar att vi har 3 " ljusa fyra-timmars pass" på ett dygn och att vi hyr en 4 patroners Zonstrykare och att vi kopplar hans kostnad med hans kvalitet så har han Kyla 5 och Leda Vägen 3 (sådant här sköts ju naturligt vis via förhandling och och rollspel och inte via torr pappersexercis utav spelare).
Eftersom han är hyrd så har han ingen andel i eventuella fynd. Han står även för sin egen mat och sitt eget vatten.

Han kan använda eventuella bonuseffekter för att hitta lite bonusmat, bonusvatten och/eller bonuspatroner oavsett terrängtyp. Har man 8 tärningar i sin färdighet så bör man få en, kanske två RAD. Låt oss anta att han bara får en extra RAD en gång om dagen (förutom den RAD som gör att han upptäcker eventuella faror i tid). Den använder vi till att hitta ett skelett (eller vad för beskrivning man nu vill ta till) med T6 patroner. Det blir 3,5 patroner om dagen. Denna hyrda Zonstrykare betalar sig alltså nästan själv eller om man hårdrar det, man betalar en halv patroner om dagen för att ha en hygglig chans att undvika att hamna i bakhåll och för att få en extra man som hjälper till om det hettar till.


Men visst man kan ju också övertala en Zonstrykare att vara med i gruppen som just en i gruppen. En för alla, alla för en. Men då får man ju också anta att allt man hittar ska delas lika, inklusive mat och vatten (som han själv inte längre kan stå för, för han har ingen lön).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests