User avatar
Peter
Topic Author
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Mutant - Vredesvägen [pitch]

Mon 18 May 2015, 09:15

Efter en långhelg i Mad Max tecken inställer sig frågan - hur reagarar Mutant År Noll på Fury Road?

MUAs motsvarighet till post-ap Australiens sandöknar har alltid, för mig, varit Den Brända Jorden. Vore grymt fett med en fordonsstridsexpansion - eller till och med ett fordonsstridsspel a la Combat Cars - som utspelar sig på efter katastrofentysklands sönderbombade Autobahns. Gärna utan någon särskild "setting" - bara stoftöknar, trasig asfalt och landsvägsriddare i söndermoddade personbilar.

Det vore grymt med något som a la Car Wars och Combat Cars spelas med pappersmarker på småskaliga terrängkartor och som är så långt som möjligt kompatibelt med grundspelet - från M0 kan man låna handlingsresolution och resurshantering (hur mycket kulor och etanol/kol man bränner).

Mer specifikt inspirerat av Fury Road - inte bara Highway Warriors i moddade personbilar a la Mad Max, utan även alternativen motorfolk och kossacker - stora war rigs som kryllar av mutanter, svärmar på bmx, syrödla eller vespa. Fullständig sotöken med enstaka maktfästen som har tillgång till en eller två resurser (gas, vatten, ammunition). En värld där utmaningen är att ta sig från A till B (helst på den legendariska autobahn om man kan hitta den) innan vattnet eller ännu värre soppan tar slut!
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
vicvolta
Posts: 35
Joined: Thu 31 Jul 2014, 09:31

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Mon 18 May 2015, 15:01

Jag gillar't!

Har inte sett filmen än, men har kännedom om upplägget. Tänk en kampanj som bara utspelar sig på en lång väg. Fordonet man åker i får inte stanna (eller åtminstone inte länge), eftersom man har en deadline/hot längs vägen/ostoppbar maskin. RP måste hålla fordonet igång, försvara sig mot hot, ta itu med interna konflikter och nå målet. Här hade det ju funkat fint med ett bräd-/figurspelskomplement...
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Mon 18 May 2015, 15:13

Jag föreslog, också inspirerad av Mad Max, ett liknande koncept i samband med att vi skrev texterna till den första lådan. I mitt upplägg fungerar Vägen som rumsligt koncept istället för (eller som en del av) Zonen. Och fordonskonvojer fungerar som ett slags rullande "Arker", som man kan underhålla, utöka och beväpna. Bränsle blir en viktig resurs i spel. Och en rad nya sysslor och zongrupperingar tillkommer. Och kanske grepp för att skapa mer välorienterade kampanjer. Min tanke var också att blanda in titanmakterna i detta på ett eller annat sätt. Idéer finns alltså sedan en tid tillbaka.
 
User avatar
Peter
Topic Author
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Mon 18 May 2015, 16:57

Jag håller helt med om idén om den ändlösa landsvägen som ersättning för zonen (i min tanke är detta ett separat spelkoncept). Antingen baserat på vägkartor eller på något sorts slumpmoment (väglagstabell, väglagskort) med kvalitetsgraderna 'grus', 'asfalt' och 'autobahn' - och möjligheten att åka offroad ('usel terräng', 'god terräng').

Och utmaningen att hålla resurserna kvar - kanske med en trade off mellan effektivitet och driftkostnad (bensin, sprit eller ved - eller rent av bara en syrödla) samtidigt som den överridande prioriteten är att ta sig från punkt A till punkt B (kanske innan zonnatten/zonstormen kommer)

I min tanke är detta ett rent strids(mini)spel - med möjligheter till kampanjspel - och möjligen som plug in till M0.

Som spelare skulle man då antingen kunna köra som Landsvägsriddare (Mad Max i personbil), Motorfolk (stridskärra/folkabus full av motorhuliganer) eller svärm av stam/kosackfolk (på syrödla eller BMX).
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Mon 18 May 2015, 19:37

Det här går säkert att göra intressant på flera olika sätt – exempelvis genom ett brädspeligt Combat Cars-upplägg eller ett kortspel eller genom en utökning av de befintliga fordonsreglerna. Jag har föreslagit det sistnämnda, men tror att även de andra två lösningarna skulle gå att göra intressanta.

Vad jag alltså tänkte mig var Vägen och resorna längs denna till en särskild kampanjmodell. Längs vägen (i dubbel bemärkelse) stöter man på vägspecifika hot, letar resurser som bensin (men också reservdelar och annat) och besöker vägspecifika zonsektorer (mackar, garage, vägtunnlar etc.). Vägkartor blir en given handout.

Jag tycker att det här uppslaget är tillräckligt coolt för att bli ett lite större zonkompendium, kanske en dubbel av något slag? Efterfrågan lär ju finnas i alla fall...
 
User avatar
LXEagle
Posts: 69
Joined: Thu 04 Apr 2013, 21:40

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Tue 19 May 2015, 23:21

Grymmecool film, och värdig nystart av Mad Max.

Jag gillar föregående talares tankar om en väg-zon och ett Combat cars som faktist går att använda med rollspelet Mutant. Detta kunde vara en utpräglad IMM-zon på vägen till och från Eden.

Samtidigt behövs en miljö som är lite av en stäpp/öken men det går väl att fixa.
 
User avatar
Peter
Topic Author
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Wed 20 May 2015, 01:19

Samtidigt behövs en miljö som är lite av en stäpp/öken men det går väl att fixa.
Den Brända Jorden :) ett av ask och stoft fyllt nordtyskland (och polen) med öde vägsträckor, autobahn och enstaka bosättningar med resurser. Sedan skulle spelet förstås också kunna användas för skandinavien och standardm0
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
LXEagle
Posts: 69
Joined: Thu 04 Apr 2013, 21:40

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Wed 20 May 2015, 16:12

:) Autobahn i all ära, men varje ort har ju en väg så det är lätt att bygga vidare på sin zon eller en väg ut bort från sin zon till nästa.

Jag tänker mig mer ett utbränt område i en radie omkring zonen där inget särskilt växer (eftersom den inte är manipulerad) utom möjligen de muterade parasiter som orsakar psykiska sjukdomar och lyten...herregud dom kör ju som galningar!

Jag gillade också att det fanns en baby-town, en bullet-town, en gasoline-town och en nåt annat i filmen. Man fick intrycket av att dom bedrev lite handel med sina konvojer. Vilket skulle passa en brädspelsform. Detta kan ju iofs missförstås som civilisation. Men psykfallen håller isåfall lag och ordning tillbaka.
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Wed 20 May 2015, 16:46

:) Autobahn i all ära, men varje ort har ju en väg så det är lätt att bygga vidare på sin zon eller en väg ut bort från sin zon till nästa.

Jag tänker mig mer ett utbränt område i en radie omkring zonen där inget särskilt växer (eftersom den inte är manipulerad) utom möjligen de muterade parasiter som orsakar psykiska sjukdomar och lyten...herregud dom kör ju som galningar!

Jag gillade också att det fanns en baby-town, en bullet-town, en gasoline-town och en nåt annat i filmen. Man fick intrycket av att dom bedrev lite handel med sina konvojer. Vilket skulle passa en brädspelsform. Detta kan ju iofs missförstås som civilisation. Men psykfallen håller isåfall lag och ordning tillbaka.
Kanske vore på plats med en liten SPOILERVARNING! :evil: :evil: :evil:
________________________
Meka Extraordinaire
 
User avatar
Peter
Topic Author
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Wed 20 May 2015, 16:56


Kanske vore på plats med en liten SPOILERVARNING! :evil: :evil: :evil:
Ganska mjuk 'spoiler' iofs...
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests