samuel
Posts: 50
Joined: Wed 21 Jun 2017, 11:32

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Sat 15 Jul 2017, 15:33

Sedan tänkte jag mig att man kunde ha ett coriolis esct system där man har en förare, en skytt, en vinchare, en mekaniker och kanske något mer
Här har jag svävat lite fram och tillbaka - från att alla är en förare och har var sin bil (och att det då kanske är mer individuellt spel och kanske mer brädspelselement) till att alla sitter i samma kärra och har olika uppgifter a la Coriolis - bilen är ett gemensamt projekt.

Iden att man kan välja mellan en förar-syssla och passagerar-syssla är tänkt som en kompromiss, som lämnar det öppet för spelgruppen att fokusera på ett eller två stora åk, eller låta varje RP ha sin egen bil. I det senare fallet kan man välja mellan att åka konvoj, eller att fokusera på en RP i taget.

Med dessa två kategoier är det viktigt att passagerarsysslor är coola och kraftfulla, så att det är skoj att spela även om man inte har en bil.
 
User avatar
Peter
Topic Author
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Mon 31 Jul 2017, 11:35

Vägar och Kartor

Kartan över brända jorden är ett rutnät, större, finmaskigare och tommare än en zonkarta (eftersom man rör sig över större avstånd). Medan man åker drar man en linje som visar vägsträckningen - i två färger och/eller bredder (man behöver två pennor - kanske en markeringspenna för autobanan och en bläckpenna för vanlig väg.

För varje ruta drar man som sagt ett vägkort. Det finns tre lekar:
- Autobana (gott om raksträckor och avfartsvägar till vanlig 'väg')
- Väg (gott om svängar och anslutande vägar. Då och då en påfart till Autobana)
- Terräng (gott om blanka kort. Då och då stöter man på en väg eller Autobana som går i någon riktning (anges). Vissa kort har även geografiska hinder som sjöar, berg eller lavafält)

Korten visar i vilka riktingar vägen fortsätter - både i samma vägtyp och som avfart/påfart till en annan vägtyp (rent estetiskt använder man såklart traffiskyltsbilder på korten). Man kan när som helst välja att sticka av i terrängen om det inte finns väg i den riktning man kör.

Enstaka kort kan visa speciella platser eller händelser - men i normala fall måste man 'stanna' och utforska zonsektor i enlighet med ordinarie zonutforskningsregler. Någon enstaka 'uppenbar' bränslekälla (typ befäst bensinstation) kan finnas, men oftas måste man utforska sektorn för att hitta bränsle - vilket nästan alltid leder till komplikationer (stjäla en mutantklans spritförråd, stjäla reservdelar till en distillator etc).

Vissa kort kan också vara mer som hotkort/möten (Motorkosackhord!, Vägriddare vill duellera, Blästerstorm etc)

En Kartläsare bygger en egen kortlek med ett fåtal kort. Dessa dras från de tre lekarna (något system som gör att Kartläsare kan investera tid och energi, kanske bränsle, för att få nya kort)
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
LXEagle
Posts: 69
Joined: Thu 04 Apr 2013, 21:40

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Sun 22 Oct 2017, 05:35

Detta låter himla fint! :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests