User avatar
Måns
Topic Author
Posts: 118
Joined: Mon 11 Apr 2011, 10:21

Arkens uppgång och fall?

Wed 25 Feb 2015, 11:55

Jag har äntligen börjat läsa M:Å0 och även om jag har tjuvläst PDF:er m.m. under skrivandet av det har dess storhet gått förbi mig en aning. Jag vet inte om jag kommer att ha tid eller möjlighet att spela det inom en överskådlig framtid, men om det blir av kommer jag nog att förlägga det i ett tidigt Pyrisamfund (eller snarare utanför), men har lite funderingar:

Ni som har spelat spelet, hur har Arken utvecklats? Jag tänker på folkets projekt och hot mot Arken. Har någon Ark gått under? Har utvecklingen gått "för lätt", eller har några oväntade effekter uppstått? Har RP känt ansvar för Arken eller snott alla prylar själva? Osv.
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Arkens uppgång och fall?

Thu 26 Feb 2015, 13:46

Jag har äntligen börjat läsa M:Å0 och även om jag har tjuvläst PDF:er m.m. under skrivandet av det har dess storhet gått förbi mig en aning. Jag vet inte om jag kommer att ha tid eller möjlighet att spela det inom en överskådlig framtid, men om det blir av kommer jag nog att förlägga det i ett tidigt Pyrisamfund (eller snarare utanför), men har lite funderingar:

Ni som har spelat spelet, hur har Arken utvecklats? Jag tänker på folkets projekt och hot mot Arken. Har någon Ark gått under? Har utvecklingen gått "för lätt", eller har några oväntade effekter uppstått? Har RP känt ansvar för Arken eller snott alla prylar själva? Osv.
Nu har du kanske redan kollat i Genlab Alfa, men ändå: i sista kapitlet till Bok 2 beskrivs några möjliga entréer för djurmutanterna i Zonen. Dessutom beskrivs två nya bosättningsformer, revir och samfund, djurens svar på mutanternas Arker. Allt detta kan ses som ett Pyri - the origin på ett väldigt tidigt stadium. Själv tilltalas jag av tanken att Pyrisamfundet föregicks av en (flera generationer) lång maktkamp mellan olika grupper, varav flera senare faller i glömska, som historiens förlorare ofta gör i verkligheten. Möjligt att det här inte var precis det du ville diskutera, men det var i alla fall mitt bidrag till ämnet.
 
User avatar
SirBulle
Posts: 117
Joined: Tue 25 Feb 2014, 19:10

Re: Arkens uppgång och fall?

Thu 26 Feb 2015, 14:09

Jag har läst det mesta till både UA och till År Noll/Genlab. Jag har dock inte hunnit spela i någon större utsträckning.

Här är mina tankar i alla fall.

I UA så beskriv det ju hur mutanter av olika slag hade bosättningar redan innan Pyrisamfundet.
Människorna i samfundet (nutidens vinnare) har ju bara valt att smutskasta den delen av historien.

År noll börjar ju egentligen precis i starten av dessa bosättningar.
I.o.m. att djuren kommer in nu så blir det lite mer spänningar i världen men också större möjlighet att skapa en sorts kultur inom arkerna.

Efter detta börjar robotar komma vilket säkert för med sig teknologiska under både till och mot de redan etablerade arkerna.

När slutligen människorna kommer att introduceras till världen så bör vi ju snart befinna oss i startgroparna till samfundet.

Jag gillar själv båda världar väldigt mycket och jag börjar mer och mer känna att de faktiskt hänger ihop trotts de olika utgivarna.

Jag tror att arkens framgångar eller dess fall väldigt mycket beror på SL och grupp.
Det är ju lätt att modifiera arken angående storlek och utvecklingsnivå.
Vill man spela i en mörk hård värld är det lätt att göra och vill man hellre ha en glad humoristisk miljö så går det hur bra som helst.
Från omgång till omgång kan det säkert skilja sig med.

Så jag tror helt enkelt att det inte finns något lätt svar på din fråga.
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Arkens uppgång och fall?

Thu 26 Feb 2015, 14:50

Jag gillar själv båda världar väldigt mycket och jag börjar mer och mer känna att de faktiskt hänger ihop trotts de olika utgivarna.
Det finns, som du säger, många kopplingar – och fler lär det bli. Men det är ju inte riktigt så att mutanterna var först och att alla andra kommer senare. Människor, robotar och djurmutanter finns ju med i År Noll som hot i Zonen. Man får känslan att alla är åtminstone ganska nyanlända. Så jag skulle nog säga att det har lämnats öppet vilka som kom först. Man kan ju också tänka sig att situationen varierar rätt mycket mellan olika platser.
 
User avatar
Måns
Topic Author
Posts: 118
Joined: Mon 11 Apr 2011, 10:21

Re: Arkens uppgång och fall?

Thu 26 Feb 2015, 14:59


Så jag tror helt enkelt att det inte finns något lätt svar på din fråga.
Nej, och inget rätt svar heller. Jag var mest ute efter personliga erfarenheter. Vad som har hänt under faktiska spelsessioner.
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!
 
User avatar
Måns
Topic Author
Posts: 118
Joined: Mon 11 Apr 2011, 10:21

Re: Arkens uppgång och fall?

Thu 26 Feb 2015, 15:01

Möjligt att det här inte var precis det du ville diskutera, men det var i alla fall mitt bidrag till ämnet.
Jag tycker att det är väldigt intressant. Som sagt, om jag kommer att köra M:Å0 så blir det precis så. Ska snart beställa Genlab Alpha, inväntar lönen... :)
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Arkens uppgång och fall?

Thu 26 Feb 2015, 16:02

Körde en speltestkampanj med 20+ spelmöten där Arken råkade ut för en del.

RP började som nobodys, men eftersom en var en makthungrig boss började de sakta men säkert manövrera sig mot toppen. De byggde projekt, upptäckte zonen och intrigerade en hel del.

När RP upptäckte den andra arken (den speciella zonsektorn som är med i grundspelet) slutade det med att en stor del av dess invånare flydde till spelarnas ark och bodde i ett tältläger utanför. Snart blev spänningarna mellan de nyanlände och de gamla arkinvånarna allt starkare. Men så hände det som kom att kallas för den blodiga söndagen (utanför spel alltså).

För att göra en lång story kort, efter att den gamle dött uppstod ett maktvakuum i Arken och den militanta SLP-bossen tog makten i en oblodig kupp. Det visade sig vara en kortvarig regim. När RP blev konfronterade av den nya regimens underhuggare gjorde en av spelarna plötsligt motstånd och vips eskalerade situationen till ett blodbad där RP hade ihjäl en rad viktiga SLPs och en av de mäktigaste bossarna. När RP öppnade Arkens portar för att släppa in de utmärglade mutanterna i lägret utanför var upproret ett faktum.

När dammet lagt sig stor RP-bossen som ny ledare för Arken och spelarna införde i praktiken en diktatur. Spelar-bossen var en otäck typ, en Caligula. Han hade dock inte riktigt räknat med att det kan vara svårt att leda ett par hundra hungriga mutanter och det hela slutade olyckligt ett par spelmöten senare när spelar-bossen blev mördad utan att de övriga spelarna lyfte ett finger för att hjälpa honom. Och med det återinfördes den gamla ordningen och RP återgick till att utforska Zonen för att leta efter Eden.

Det beror nog helt på hur spelarna beter sig. Mina spelares maktambitioner tvingade fram en explosiv konflikt som höll på att dra med sig hela Arken i undergång. Har men en boss i gruppen är det kanske en större chans att något sådant händer än om man främst har ett äventyrarinriktat gäng.

Hm, ja, hade väl ingen egentlig poäng med detta, men ett exempel på en arks uppgång och nästan fall hur som helst.
Fria Ligan
 
User avatar
SirBulle
Posts: 117
Joined: Tue 25 Feb 2014, 19:10

Re: Arkens uppgång och fall?

Thu 26 Feb 2015, 16:55

När jag skrev att saker kommer i tur och ordning så tänker jag mig om man nu sätter igång och spelar en gigantisk kampanj.
De nya modulerna kommer ju i den ordning och därför kan man tänka sig att de implementeras allt eftersom i världen man spelar då med.

Men ja, det finns ju spår av de olika sakerna redan nu.
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Arkens uppgång och fall?

Thu 26 Feb 2015, 17:16

När jag skrev att saker kommer i tur och ordning så tänker jag mig om man nu sätter igång och spelar en gigantisk kampanj.
De nya modulerna kommer ju i den ordning och därför kan man tänka sig att de implementeras allt eftersom i världen man spelar då med.

Men ja, det finns ju spår av de olika sakerna redan nu.
Absolut, så är det ju. Går säkert att göra en riktigt cool samfundskampanj med bara mutanter och djurmutanter i centrum. Förresten så måste det ju inte vara Pyri som utvecklingen leder fram till, utan lika gärna något annat samfund. Ser man till settingen i MUA, så kan man tänka sig att det fanns en rad små och inledningsvis isolerade statsstater/bosättningar innan Pyri bildades. En metaplott (eller kampanj) om dessa skulle till en början kunna handla om hur de hittar varandra första gången och hur sociala nätverk och konflikter sprider sig över allt större områden, samtidigt som forntiden gör sig alltmer påmind...

Tv-serien Walking Dead har ett upplägg som påminner om det jag just föreslog. Där spelar vandring och upptäckter av nya, okända bosättningar en stor roll i handlingen.
 
User avatar
Måns
Topic Author
Posts: 118
Joined: Mon 11 Apr 2011, 10:21

Re: Arkens uppgång och fall?

Thu 26 Feb 2015, 23:20

@Nils, det där låter ascoolt!

@Bengt Petter, ja precis. Det viktiga för mig är inte att det på något sätt blir Pyri, utan mer att man lyfter in det som vi i The Good Old Days kallade för "Mutantmarkörer" och låta arker och samhällen utvecklas naturligt i takt med att zonen utforskas.
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests