Apropå naturen så ville vi i Ligan ha lite mer text om det men av utrymmesskäl så kondenserades det till texterna Detaljer i Sektorn på sid 46-47 i Bok 2.
Ni kanske kan få plats med lite mer info i första modulen.
Vi håller det öppet - men som nämnt så är M0 tänkt att vara lite som Ni själva vill ha det och naturens utseende bygger ju på vad gruppen gillar för typ av spel.
Jag skulle också gärna vilja ha officiella riktlinjer för vilken typ av natur som i det här skedet egentligen finns i mutantskandinavien. De i denna tråd benämnda terrängtyperna (
rödskog, ruinfors, glasfält, ruinsjö) tycker jag tveklöst målar upp en mycket tydligare bild av vad rollpersonerna egentligen ser i de angränsande sektorerna när de i det kalla duggregnet spejar från en rostig gammal telemast.
Faktum är att jag skulle vilja sträcka det så långt att jag vill likna de olika typerna av natur vid de så kallade
biomer (eller på mer välvårdad svenska,
biotoper) som utgör bottenplattan i datorspelet Minecraft! De olika terrängvarianterna avlöser varandra i ett system som kan liknas vid sektorer, och varje enskild typ av natur kännetecknas av olika former av vegetation, topografiska anomalier (djupa revor i marken är exempelvis mer benägna att förekomma i stäpplandskap än i berg) och zoologi.
Även om Fria Ligan ogärna vill störa möjligheten till fria associationer tycker jag samtidigt att det är viktigt att Mutant År Noll åtminstone ger spelledaren
möjligheten att ge spelarna en uppfattning om hur det omkringliggande landskapet faktiskt ser ut. En kommande expansion som ger rollpersonerna - och kanske i synnerhet zonkännaren - förutsättning att veta när det är dags att ruska liv i geigermätarna tror jag skulle gynna alla (kanske i synnerhet då vintern släpper sitt tag om det genomfrusna industriträsket och hela området inom en radie av T6 sektorer plötsligt blir akut strålningssjukt).