User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Vegetation efter katastrofen?

Sat 03 May 2014, 16:33

Rödskog - skogen som växer i zonen är förtvinad och rödfärgad. Granarnas ligger som klängväxter längs marken (ska tydligen finnas liknande grejer runt Tjenrobyl)

Ruinfors - över en ruins trappa/trapphus forsar mörkt skummande vatten. (Skulle funka assnyggt om det forsade fram över en gammal rulltrappa och bildade en liten sjö nere vid perrongen i en tunnelbana)

Glasfält - framför zonresenärerna är marken täckt i drivor av glas som gnistrar i ljuset från himlen.

Ruinsjö - en liten klar sjö ligger inträngd mellan ruintorn. Vattnet är klart, drickbart? På botten ses tydligt fordonsvrak på en väg som forsätter ner i sjön, några förvånansvärt oskadda.
Coolt! :) En del riktigt sköna uppslag här - dom snor jag rakt av!
Det är väl så sand reagerar på extremt hög värme (som i samband med en kärnvapenexplosion) - den förändras och blir till glas. Eller är jag felunderrättad?
Glas är väl dessutom ett "levande" och (trög-)flytande material? Glasföremål håller inte formen över lång tid utan förändras. Något som också kan ge upphov till intressanta inslag i miljön.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Vegetation efter katastrofen?

Tue 06 May 2014, 13:42

En intressant skillnad mellan M0 och MUA (Mutant: Undergångens Arvtagare) är att M0 är lite mer realistiskt. Åtminstone uppfattar jag spelen så. MUA hade ibland drag av fantasy med skogar av jätteträd och märkliga zonfenomen som expanderande mörker. Även i M0 kan det finnas märkliga företeelser, men det är genremässigt tydligare. Mer åt Stalker-hållet, inte allt på en gång. Sen kan det väl i och för sig spela en viss roll att MUA, än så länge, är ett mer omfattande spel, sett till både antalet sidor och skribenter. De konceptuella gränserna har en tendens att bli allt luddigare i takt med att en spelvärld expanderar.
 
TheSpaceMan
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Vegetation efter katastrofen?

Tue 06 May 2014, 13:57

Rödskog - skogen som växer i zonen är förtvinad och rödfärgad. Granarnas ligger som klängväxter längs marken (ska tydligen finnas liknande grejer runt Tjenrobyl)

Ruinfors - över en ruins trappa/trapphus forsar mörkt skummande vatten. (Skulle funka assnyggt om det forsade fram över en gammal rulltrappa och bildade en liten sjö nere vid perrongen i en tunnelbana)

Glasfält - framför zonresenärerna är marken täckt i drivor av glas som gnistrar i ljuset från himlen.

Ruinsjö - en liten klar sjö ligger inträngd mellan ruintorn. Vattnet är klart, drickbart? På botten ses tydligt fordonsvrak på en väg som forsätter ner i sjön, några förvånansvärt oskadda.
Coolt! :) En del riktigt sköna uppslag här - dom snor jag rakt av!
Det är väl så sand reagerar på extremt hög värme (som i samband med en kärnvapenexplosion) - den förändras och blir till glas. Eller är jag felunderrättad?
Glas är väl dessutom ett "levande" och (trög-)flytande material? Glasföremål håller inte formen över lång tid utan förändras. Något som också kan ge upphov till intressanta inslag i miljön.
Det är även sant om metal, rent av så fortsätter kristallerna i metallen att växa långt efter att ett föremål är smitt. hållbarheten är oftast kopplade till att kristaller i materialet bankas samman. Problemet är att i skarvar när det växer så skapas det svaga punkter. Boeing har en specifik process, vet hur länge den använts som tillför metallen till deras formar på ett specifikt sätt, så det bara kan växa en kristall, så dom block dom bygger är mer eller mindre ett enda gemensamt kristallobjekt.

Glodde nyligen på en dokumentär om metal igenom tiderna. Det är också förklaringen till aluminiums beteende, i vanliga fall så är det ett väldigt mjukt material. En person experimenterade med att härda det, men efter några hundra experiment gav han upp och åkte på semester, när han kom tillbaka var stycket hårt och inte längre böjbart, detta på grund av att kristallerna lyckats växa tills sig på tiden han var borta.

Det ställde iallafall till mitt perspektiv på metal rejält, att veta att det växer och rör sig väldigt aktivt för att vara ett solitt material.
 
User avatar
VonRijn
Posts: 40
Joined: Sat 01 Mar 2014, 18:22

Re: Vegetation efter katastrofen?

Sat 10 May 2014, 12:13

Apropå naturen så ville vi i Ligan ha lite mer text om det men av utrymmesskäl så kondenserades det till texterna Detaljer i Sektorn på sid 46-47 i Bok 2.
Ni kanske kan få plats med lite mer info i första modulen. ;)
Vi håller det öppet - men som nämnt så är M0 tänkt att vara lite som Ni själva vill ha det och naturens utseende bygger ju på vad gruppen gillar för typ av spel. :)
Jag skulle också gärna vilja ha officiella riktlinjer för vilken typ av natur som i det här skedet egentligen finns i mutantskandinavien. De i denna tråd benämnda terrängtyperna (rödskog, ruinfors, glasfält, ruinsjö) tycker jag tveklöst målar upp en mycket tydligare bild av vad rollpersonerna egentligen ser i de angränsande sektorerna när de i det kalla duggregnet spejar från en rostig gammal telemast.

Faktum är att jag skulle vilja sträcka det så långt att jag vill likna de olika typerna av natur vid de så kallade biomer (eller på mer välvårdad svenska, biotoper) som utgör bottenplattan i datorspelet Minecraft! De olika terrängvarianterna avlöser varandra i ett system som kan liknas vid sektorer, och varje enskild typ av natur kännetecknas av olika former av vegetation, topografiska anomalier (djupa revor i marken är exempelvis mer benägna att förekomma i stäpplandskap än i berg) och zoologi.

Även om Fria Ligan ogärna vill störa möjligheten till fria associationer tycker jag samtidigt att det är viktigt att Mutant År Noll åtminstone ger spelledaren möjligheten att ge spelarna en uppfattning om hur det omkringliggande landskapet faktiskt ser ut. En kommande expansion som ger rollpersonerna - och kanske i synnerhet zonkännaren - förutsättning att veta när det är dags att ruska liv i geigermätarna tror jag skulle gynna alla (kanske i synnerhet då vintern släpper sitt tag om det genomfrusna industriträsket och hela området inom en radie av T6 sektorer plötsligt blir akut strålningssjukt).
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Vegetation efter katastrofen?

Sun 18 May 2014, 21:37

Vi har väl fn inga planer på någon större expansion med topografi etc, utan troligare komemr det saker pö om pö. Länge har vi snackat om långkräl*/långresor så det har iaf ordnats att det dyker upp i framttida produkt.

*Själv tyckte jag det var så synd att man inte kunde spela i alla coola zonkartor, så man måste ju bara fixa regler för att resa mellan zonerna - så Tomas fixade det :)
Fria Ligan
 
Coffe
Posts: 22
Joined: Tue 20 May 2014, 22:19

Re: Vegetation efter katastrofen?

Mon 26 May 2014, 16:55

Som jag har tolkat det så utgjorde "katastrofen" inte ett så massivt kärnvapenkrig som i te.x Fallout (dvs. där hela planeten mer eller mindre täcktes av tryckvågor och ljus från atombomber) så min tolkning är att även om det finns veritabla öknar eller skogar med sönderbrända, döda träd så är skandinavien fortfarande rätt frodigt på växtlighet. Bara det att nedfall och rötans andra effekter (rötan verkar inte enbart vara radioaktivt nedfall, utan en kombination av radioaktivitet, miljögifter, stridsgaser och förmodligen även något sci-fi aktigt kraftfält som påverkar psyket) förmodligen har cirkulerat genom naturen åtskilliga gånger och antingen tagit död på hela växtarter utom de allra mest resistenta (tistlar är ett bra exempel), och muterat andra till varierande grad av igenkännlighet.
 
Nibbleberget
Posts: 69
Joined: Tue 17 May 2016, 11:51

Re: Vegetation efter katastrofen?

Tue 17 May 2016, 12:59

Är Sverige i M:0 ett Sverige som blev medlem i Nato och därmed lär ha fått ta stora smällar eller är det ett alliansfritt land som kanske fått några små direktträffar och i övrigt mest nedfall ifrån andra nationer?

För några år sedan så var jag på en utställning på Avesta Art där det ställdes ut mycket vackra bilder föreställandes ett mycket grönt och vackert postapokalyptiskt samhälle där naturen hade återtagit staden, det passar kanske inte så bra in med M:0 förfallna tema men vackert var det!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vegetation efter katastrofen?

Wed 18 May 2016, 15:54

För några år sedan så var jag på en utställning på Avesta Art där det ställdes ut mycket vackra bilder föreställandes ett mycket grönt och vackert postapokalyptiskt samhälle där naturen hade återtagit staden, det passar kanske inte så bra in med M:0 förfallna tema men vackert var det!
Sådana områden kan absolut passa i M0! Det mest kända exemplet är väl Pripyat.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests