Pagan

Recension av Mutant: År Noll.

Tue 18 Mar 2014, 19:10

Hej!

Jag driver nördbloggen "Kryokinesi"och har idag publicerat min recension av "Mutant:År Noll" (pdf-versionen). Förutom det skriver jag om allt möjligt nördigt som jag håller på med.

Recensionen hittar ni här: http://kryokinesi.blogspot.se/2014/03/r ... ligan.html

Välkomna in!
Last edited by Pagan on Wed 19 Mar 2014, 14:31, edited 1 time in total.

Bengt Petter

Re: Recension av Mutant: År Noll.

Wed 19 Mar 2014, 09:25

Intressant recension! (Men jag fick söka lite först eftersom länken inte funkade.)

Pagan

Wed 19 Mar 2014, 14:33

Tackar!

Jag har nu "lagat" länken. Tack för att jag fick veta det. :)

Zapp

Wed 19 Mar 2014, 14:46

Några saker jag tycker du kunde nämna: det finns som sagt bara fyra grundegenskaper och de går på en snäv skala (mellan 1-5) där man kan börja som "bäst" redan från start. Man börjar normalt spelet med en enda mutation, inte fyra som i UA. Du säger aldrig uttryckligen att spelet utspelar sig i en väsensskild värld från UA - det finns helt enkelt ingen definierad spelvärld (bara koncept och stämningar och exempel); spelet handlar mycket mer om att gruppen tillsammans bygger sin egen sådan.

Tack för din recension! :)

Tomas
Site Admin

Wed 19 Mar 2014, 16:48

Zapp wrote:
Några saker jag tycker du kunde nämna: det finns som sagt bara fyra grundegenskaper och de går på en snäv skala (mellan 1-5) där man kan börja som "bäst" redan från start.

Det går väl att börja med tex STY 18 i ett BRP-spel också?

Zapp wrote:
Man börjar normalt spelet med en enda mutation, inte fyra som i UA.

Jo - men varje mutation har tre användningsområden och är generellt betydligt mäktigare än i tidigare utgåvor. Och man kan få fler mutationer under spel.

Zapp wrote:
Du säger aldrig uttryckligen att spelet utspelar sig i en väsensskild värld från UA - det finns helt enkelt ingen definierad spelvärld (bara koncept och stämningar och exempel); spelet handlar mycket mer om att gruppen tillsammans bygger sin egen sådan.

Nja. Visst ger M0 stora möjligheter att forma sin egen spelvärld om vi får säga det själva - det är ju en medveten feature. Och den inspiration som sprudlar på forumet nu med idéer på Arker, Zoner och zonsektorer tycks visa att många gillar att få lite friare tyglar. :) Postapokalyps inbjuder verkligen till det - det är helt enkelt sjukt kul att "rasera sin hembygd" och fantisera kring vad som skulle komma efter.

Samtidigt innehåller spelet faktiskt rejält med settinginformation, om vi får säga det själva (särskilt med tanke på att detta bara är grundboxen): Stora färgkartor över två Zoner (som även beskrivs i text och bild), massor av grupper, varelser och fenomen, fem kompletta äventyrsplatser, och en fet kampanjfinal. "Bara koncept och stämningar" tycker jag verkligen inte är en rättvisande beskrivning.
Fria Ligan
GZIP: Off