Moderator: Brior

 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Blodsarketyper

Wed 12 Feb 2014, 21:23

Jag har funderat över de olika kombinationer som de fyra bloden kan ge upphov till i spelet. Medan arketyperna i regelboken främst verkar utgå ifrån karaktärens fysiska och mentala egenskaper, så har jag istället haft personligheten eller temperamentet som de olika bloden ger upphov till som riktmärke.

"Brottaren" (i regelboken) har exempelvis värdet 3 i bloden Sten och Eld, samt 1 i Vind och Vatten, vilket alltså gör karaktären till en slagkämpe, men vad säger det om temperamentet? Nu menar jag inte att alla med samma blodsblandning skulle ha identiska eller ens snarlika personligheter, utan använder systemet ungefär som ett allmänt hållet (opersonligt) horoskop eller beskrivning av ett stjärntecken. Den arketyp som har ovan nämnda kombination blod enligt mitt sätt att resonera är exempelvis "Skaparen":
Besatt av påtagliga och begripliga ting vilka han omger sig med och vårdar. Ger genom sin intuition utlopp för sin kreativa skaparkraft, som han dock har svårt att förmedla till andra. En samvetsgrann idealist som förhåller sig förnuftig och rationell i alla situationer.
Speltekniskt är denna arketyp givetvis lika seg att möta i närstrid som "Brottaren", men det är inte riktigt poängen. Jag har istället utgått ifrån hur ett temperament dominerat av Sten och Eld skulle kunna te sig.

Ett första utkast till alla de 18 så kallade blodsarketyperna återfinns på följande länk:
https://docs.google.com/document/d/1EI7 ... sp=sharing

Tanken är alltså att uppsättningen arketyper ska kunna användas under spel; man väljer helt enkelt en arketyp till en ny bifigur. Därigenom slipper man utgå ifrån att alla har värdet 2 i samtliga blod, eller den arbetsbörda det medför att skapa speldata till samtliga bifigurer. Det räcker med en notering, exempelvis på bifigursbladet, om vilken arketyp bifiguren baseras på. Finessen, som jag ser det, är också att man får en beskrivning av bifigurens personlighet på köpet!

Några fler exempel på arketyper skulle kunna vara Förkämpen, Fritänkare, Vildhjärnan eller Anstiftaren. Se dokumentet ovan för hela uppsättningen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests