Moderator: Brior

 
Nicked
Topic Author
Posts: 44
Joined: Thu 23 Jun 2011, 23:39

Konfluxkampanj, tankar och idéer (SPOILERS)

Wed 11 Jul 2012, 20:36

Hej forumet!

På fredag skall min spelgrupp köra Arhems sista dagar, vårt första spelmöte i Svavelvinter, något jag som berättare är mycket taggad och förväntansfull inför. Vi kommer framförallt bekanta oss med regelsystemet, men spelmötet kommer även tjäna som en liten kick-off i den konfluxkampanj vi ska dra igång här senare i sommar. Vår spelgrupp innehåller nämligen fem spelare, och vi har bestämt att köra med de fyra färdigskrivna karaktärerna i boken plus en spelares egenskrivna kampanjkaraktär.

Karaktären i fråga heter Bastulus ab Vumbra och är en smugglare/handelsman från Trinsmyra. Anledningen till att han befinner sig i Arhem är att han förlorat sitt skepp i spel till svavelkungen Egun Shakello och har nu färdats med svaveltraden för att frakta svavel för dennes räkning. Medan han ändå är i krokarna planerar han dock att sno med sig lite svavel och sälja för egen räkning...

Öde: "Att gripa occasuran i flykten"
Förbannelse: Lider av övertro på sin egen förmåga
Tillfälligt mål: Komma över ett parti svavel för egen räkning
Förmågor: Krämare 1, Tjuvkonster 1 (knivkamp), Skeppare 1 (fjärran hamnar)

Det som ställer till det för honom är att Bodvill Skoffare har ett ont öga till honom och att han själv inte har råd att köpa svavel för egna pengar. Han har funderat på att försöka snika åt sig lite av svavlet han fraktar åt Shakello. Dessvärre har Shakello placerat en av sina betrodda notarder, den bittra och nitiska Gablonica Piknäsa, på Bastulus skepp och kvinnan följer varje steg Bastulus tar på Marjura. Antagligen för att hon anar vad har i kikarn.

Bastulus har en kylig relation till Praanz, som inte gillar trinsmyrer, men försöker ändå bemöta översten med respekt då han inte vill att Digeta Longa ska få upp ögonen för hans affärer. Nin Hallaska vet han inget om. Hans instinkter säger åt honom att vara vaksam i hennes närvaro, men han är samtidigt lätt förälskad i henne, något som kan leda till intressanta situationer. Trovinder (Alma) vet han heller inget om, men ogillar honom då han påstår sig jobba för Gustald Silverhamre. Bastulus ogillar nämligen Paratornas ockupation av sitt hemland Kark, och ser Silverhamre som en paratornisk marionett. Sulidon finner han äcklig (som de flesta andra) men funderar ändå på om han går att utnyttja på något sätt.

För det första funderar jag på lämpliga prövningar till Bastulus. Några jag grunnat på:
* Igismund Mogger tar kontakt och vill sabotera för Skoffare. Kanske kan han och Bastulus hjälpa varandra på något sätt?
* Honsar Sjöbjörn (styrman på Bastulus skepp och hans närmsta vän) super sig redlös på Junker Hildurs, hamnar i bråk och spärras in i garnisonen.
* Malek Magnus har hört talas om Sjöbjörns inspärrning och erbjuder Bastulus hjälp att frisläppa honom (för att själv kunna frisläppa Brior Brådfot).
*Han bevittnar hur Skoffares livvakter ger sig på Gablonica Piknäsa (Hon och Skoffare har en egen beaf, något Bastulus själv inte vet om). De avslutar dock inte jobbet, och lämnar henne döende. Tar Bastulus tillfället i akt (en utmaning mot hans öde) och kallblodigt dödar sin plågoande eller hjälper han henne?

Vad tycker ni mer rutinerade svavelvinterrävar om dessa? Har ni själva några förslag? Kan man tänka sig några andra prövningar som mer kopplar ihop Bastulus med de andra karaktärerna?

För det andra undrar jag lite kring hur svavelhandeln fungerar. Vilken makt har egentligen Skoffare över svavelhandeln? Är det han som avgör vem som får köpa svavlet eller har han någon sorts förköpsrätt? Kan vem som helst med pengar köpa svavel? Vem vänder man sig till om man vill köpa svavel direkt från träsken? Dessa frågor är framförallt riktade till berättare Granström, men tar gärna emot tankar från andra kring det här. Har andra spelledare löst det här på något sätt?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Konfluxkampanj, tankar och idéer (SPOILERS)

Wed 11 Jul 2012, 21:33

Jag tycker din egen karaktär känns helt klockren och passar perfekt in i intrigen i Arhem. Har själv inte hunnit spela äventyret "Arhems sista dagar" ännu, men håller igång en fullskalig konfluxkampanj som tar upp tiden istället :-)

Det enda jag tycker kanske saknas är en shagulit-intrig för Bastulus. Att de hjälper hans kapten ur fängelset skulle givetvis kunna lägga grunden till intrigen men det vore kanske kul om situationen urartade och att de fick en hållhake på honom? Kanske kan de erbjuda honom svavel mot att han utför något otrevligt uppdrag åt dem? Alternativt så slår sig Bastulus in i kvicksilverhandeln istället och hamnar i klorna (bokstavligen) på Blatifagus? Har alltid själv velat göra draken till skuggmakt.

Sen kan jag även tycka det är synd att man inte använder sig av Malek Mangus som en karaktär. Intrigerna finns ju både inom shagulitsekten (maktkamp), mot marjurerna (rädsla/hat) samt mot de två lägren inom trakoriska riket. Båda som ser mellan fingrarna så länge man har något att tjäna, men också kluvna i Kejsarsidan där shaguliterna är någorlunda accepterade pga samröret med hovet resp. Nya sfären som med Digeta Longas hjälp försöker avslöja shaguliternas smutsiga affärer och försvaga kejsarsidan.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Maekolv
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: Konfluxkampanj, tankar och idéer (SPOILERS)

Wed 11 Jul 2012, 21:38

Spännande, intressant och inspirerande! :)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Konfluxkampanj, tankar och idéer (SPOILERS)

Thu 12 Jul 2012, 17:54

Efter en hastig genomläsning tycker jag att det ser prima ut! Bra råd och tips från Henke också.
Fria Ligan
 
Nicked
Topic Author
Posts: 44
Joined: Thu 23 Jun 2011, 23:39

Re: Konfluxkampanj, tankar och idéer (SPOILERS)

Thu 12 Jul 2012, 19:38

Det enda jag tycker kanske saknas är en shagulit-intrig för Bastulus. Att de hjälper hans kapten ur fängelset skulle givetvis kunna lägga grunden till intrigen men det vore kanske kul om situationen urartade och att de fick en hållhake på honom? Kanske kan de erbjuda honom svavel mot att han utför något otrevligt uppdrag åt dem? Alternativt så slår sig Bastulus in i kvicksilverhandeln istället och hamnar i klorna (bokstavligen) på Blatifagus? Har alltid själv velat göra draken till skuggmakt.
Goda förslag, tackar! Att shaguliterna utpressar Bastulus är onekligen intressant.
Sen kan jag även tycka det är synd att man inte använder sig av Malek Mangus som en karaktär. Intrigerna finns ju både inom shagulitsekten (maktkamp), mot marjurerna (rädsla/hat) samt mot de två lägren inom trakoriska riket. Båda som ser mellan fingrarna så länge man har något att tjäna, men också kluvna i Kejsarsidan där shaguliterna är någorlunda accepterade pga samröret med hovet resp. Nya sfären som med Digeta Longas hjälp försöker avslöja shaguliternas smutsiga affärer och försvaga kejsarsidan.
Det hade onekligen varit intressant att låta en av spelarna gestalta Malek Magnus, men samtidigt känns han som ett klockrent medel för berättaren att driva på händelserna i ASD. Dessutom tyckte vi att Bastulus passade väl in i äventyret. En av spelarna kommer dock spela shagulit i den riktiga kampanjen, som jag troligtvis kommer skriva spelrapporter om här på forumet.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Konfluxkampanj, tankar och idéer (SPOILERS)

Thu 12 Jul 2012, 20:14

Det hade onekligen varit intressant att låta en av spelarna gestalta Malek Magnus, men samtidigt känns han som ett klockrent medel för berättaren att driva på händelserna i ASD. Dessutom tyckte vi att Bastulus passade väl in i äventyret. En av spelarna kommer dock spela shagulit i den riktiga kampanjen, som jag troligtvis kommer skriva spelrapporter om här på forumet.
Låter bra. Ser fram emot spelrapporterna! Vore speciellt kul att höra spelrapport från ASD då jag skall försöka mig på det eller "Döds ände" (från nya Fenix) nu i helgen.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Nicked
Topic Author
Posts: 44
Joined: Thu 23 Jun 2011, 23:39

Re: Konfluxkampanj, tankar och idéer (SPOILERS)

Mon 08 Oct 2012, 15:18

Vi har kommit till en punkt i vår konfluxkampanj där jag tycker det vore intressant att introducera oraklets fyra ögon, från det klassiska äventyret. Frågan är, vilka är de fyra ögonen egentligen? Jag misstänker att det vita är vargoraklet Raoga, men mer vet jag inte om dom. Tacksam om någon kunde berätta detta!

Förresten, är det någon som om de klassiska äventyren går att få tag på någonstans? Någon som har och vill sälja dom eller vet om de går att ladda ner någonstans?
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Konfluxkampanj, tankar och idéer (SPOILERS)

Mon 08 Oct 2012, 16:44

Vi har kommit till en punkt i vår konfluxkampanj där jag tycker det vore intressant att introducera oraklets fyra ögon, från det klassiska äventyret. Frågan är, vilka är de fyra ögonen egentligen? Jag misstänker att det vita är vargoraklet Raoga, men mer vet jag inte om dom. Tacksam om någon kunde berätta detta!

Förresten, är det någon som om de klassiska äventyren går att få tag på någonstans? Någon som har och vill sälja dom eller vet om de går att ladda ner någonstans?
Så här vill jag minnas:

Vita ögat - Raoga på Gatves klippa
Blå ögat - Blå barnet i Skuger på Paratorna
Gröna ögat - Alvkvinnan Melealina i Tocmerskogen på Saphyna
Röda ögat - Nastigast i Kungsklippan på Palamux

Det går bra att använda dem så även om de i romanerna har kastats om en smula så att Nastigast är i Skuger etc.

Vad gäller äventyren så ryktas det att man kan piratnedladda dem (säg inget till upphovsmannen dock). Får du inte tag i dem så PM:a mig på min blogg.

/Erik G
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Konfluxkampanj, tankar och idéer (SPOILERS)

Mon 08 Oct 2012, 18:07

Vi har kommit till en punkt i vår konfluxkampanj där jag tycker det vore intressant att introducera oraklets fyra ögon, från det klassiska äventyret. Frågan är, vilka är de fyra ögonen egentligen? Jag misstänker att det vita är vargoraklet Raoga, men mer vet jag inte om dom. Tacksam om någon kunde berätta detta!

Förresten, är det någon som om de klassiska äventyren går att få tag på någonstans? Någon som har och vill sälja dom eller vet om de går att ladda ner någonstans?
Så här vill jag minnas:

Vita ögat - Raoga på Gatves klippa
Blå ögat - Blå barnet i Skuger på Paratorna
Gröna ögat - Alvkvinnan Melealina i Tocmerskogen på Saphyna
Röda ögat - Nastigast i Kungsklippan på Palamux

Det går bra att använda dem så även om de i romanerna har kastats om en smula så att Nastigast är i Skuger etc.

Vad gäller äventyren så ryktas det att man kan piratnedladda dem (säg inget till upphovsmannen dock). Får du inte tag i dem så PM:a mig på min blogg.

/Erik G
Skulle det inte släppas en creative commons?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Nicked
Topic Author
Posts: 44
Joined: Thu 23 Jun 2011, 23:39

Re: Konfluxkampanj, tankar och idéer (SPOILERS)

Mon 08 Oct 2012, 20:19

Brior skrev:
Nicked skrev:Vi har kommit till en punkt i vår konfluxkampanj där jag tycker det vore intressant att introducera oraklets fyra ögon, från det klassiska äventyret. Frågan är, vilka är de fyra ögonen egentligen? Jag misstänker att det vita är vargoraklet Raoga, men mer vet jag inte om dom. Tacksam om någon kunde berätta detta!

Förresten, är det någon som om de klassiska äventyren går att få tag på någonstans? Någon som har och vill sälja dom eller vet om de går att ladda ner någonstans?


Så här vill jag minnas:

Vita ögat - Raoga på Gatves klippa
Blå ögat - Blå barnet i Skuger på Paratorna
Gröna ögat - Alvkvinnan Melealina i Tocmerskogen på Saphyna
Röda ögat - Nastigast i Kungsklippan på Palamux

Det går bra att använda dem så även om de i romanerna har kastats om en smula så att Nastigast är i Skuger etc.

Vad gäller äventyren så ryktas det att man kan piratnedladda dem (säg inget till upphovsmannen dock). Får du inte tag i dem så PM:a mig på min blogg.

/Erik G
Tack för upplysningarna! Hm, ja, får nog ändra om lite i vår kampanj då Nastigast, precis som i romanen, här befinner sig i Skuger. Trodde från början att Peatro Petralba, eller berget Ranz självt, var det röda ögat. Dessvärre dödades alla ranziner i vår kampanj av RhabdoRana, även det som i boken.

Hade en idé om att låta en av karaktärerna ha en kryptisk dröm, där denne befann sig i ett högt torn med fyra fönster, ett i varje väderstreck. Ett fönster är rött, ett annat blått, ett tredje vitt och det sista grönt. Fönstren har alla olika utsikt, och visar det som oraklet i fråga ser alldeles för stunden, eller glimtar av vad de ser i sina visioner. Karaktären hade genom denna dröm fått ledtrådar till var oraklen fanns.
Skulle det inte släppas en creative commons?
Nu blev jag nyfiken, vad innebär creative commons?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests