Moderator: Brior

 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Konfluxen lyckligt i hamn!

Mon 29 Jan 2018, 20:47

Vi avlsutade vår fem år långa konfluxkampanj i söndags!

Efter ohyggliga strider mot de vandöda och ett desperat sista försök av Shagul så vann Arn! (även om det var väldigt nära att en av tjugo meniga ransardiska soldater som stod närmast en stund innan vann).

Krönikan över kampanjen återfinnes här (de första mötet var faktiskt 2012 men är skrivet 2013):

https://denfemtekonfluxen.blogspot.se/

Eftersom jag har mutat mina spelare att skriva krönikor genom att betala med Ödespoäng (som har gett dem omslag och annat i spelet) så kan det bli svårt att få dem att skriva om de två sista spelmötena, i värsta fall kommer jag att få göra det själv. Nu återstår att se om kampanjvärlden någon gång kommer att få fortsätta, med Viglandskartan. Sannolikt skulle det innebära ett besök i Thanatos mytomspunna dödstempel på Fokalerslätten, eller möjligtvis att kejsar Praanz sänder betrodda spioner på ett besök till Nidland på kontinenten... 
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Konfluxen lyckligt i hamn!

Tue 30 Jan 2018, 08:27

Härligt! Vi har sista delen kvar i vår kampanj och började 2008 :-)

Vill också se en post-konfluxkarta men eftersom Ligan lagt spelet på is och eminente kartograf Tranell verkar ha fullt upp med annat så har jag ingen stor förhoppning till att det blir någon karta.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Konfluxen lyckligt i hamn!

Tue 30 Jan 2018, 10:55

Kul att höra!
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Konfluxen lyckligt i hamn!

Wed 31 Jan 2018, 00:21

Kul att höra!
Tackar för en fantastisk kampanj! Det har varit en upplevelse :)
Vill också se en post-konfluxkarta men eftersom Ligan lagt spelet på is och eminente kartograf Tranell verkar ha fullt upp med annat så har jag ingen stor förhoppning till att det blir någon karta.
Ja jag ser också att det kan bli problematiskt. Tyvärr har vår kampanj kört med varianten i det gamla äventyret med Marjuras sönderfall (där utstickade delar av Marjura ramlar av), vilket gör att nyproducerade kartor nog inte kommer att funka. Jag hittade denna som verkar täcka det gamla scenariot:
http://www.erebaltor.se/kartor/ereb/ere ... arjura.jpg
På den skulle man nog få rita i lite mer sprickor och floder och sjöar och sånt, så man bättre kan se vart de gamla kusterna har gått. 

 
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Konfluxen lyckligt i hamn!

Wed 31 Jan 2018, 21:51

Kul att höra!
Tackar för en fantastisk kampanj! Det har varit en upplevelse :)
Vill också se en post-konfluxkarta men eftersom Ligan lagt spelet på is och eminente kartograf Tranell verkar ha fullt upp med annat så har jag ingen stor förhoppning till att det blir någon karta.
Ja jag ser också att det kan bli problematiskt. Tyvärr har vår kampanj kört med varianten i det gamla äventyret med Marjuras sönderfall (där utstickade delar av Marjura ramlar av), vilket gör att nyproducerade kartor nog inte kommer att funka. Jag hittade denna som verkar täcka det gamla scenariot:
http://www.erebaltor.se/kartor/ereb/ere ... arjura.jpg
På den skulle man nog få rita i lite mer sprickor och floder och sjöar och sånt, så man bättre kan se vart de gamla kusterna har gått. 

 
Ja, den kartan är väl till och med skapad av Tranell en gång i tiden om jag inte minns fel..
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Konfluxen lyckligt i hamn!

Thu 01 Feb 2018, 09:50

Tyvärr har vår kampanj kört med varianten i det gamla äventyret med Marjuras sönderfall (där utstickade delar av Marjura ramlar av), vilket gör att nyproducerade kartor nog inte kommer att funka
Fast delar föll av även i romanens scenario. Här finns en skiss över hur resterna av Marjura passats in mellan Palamux och Trinsmyra:
Image
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Konfluxen lyckligt i hamn!

Thu 01 Feb 2018, 20:57

Det där gjorde mig inte mindre sugen på en karta i fullstorlek :-(

Det vore verkligen på tiden att ta tag i en uppdaterad version av Konfluxäventyren (och därtill alla fantastiska kartor). Jag gjorde ju ett tappert försök att värva entusiaster här på forumet men lyckades tyvärr inte få med någon på tåget (i senaste vändan för att hjälpa Fria Ligan med ett uppdaterat Femte Konfluxen-äventyr).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Konfluxen lyckligt i hamn!

Fri 02 Feb 2018, 00:42

Ja den kartan är faktiskt mycket mer fantasieggande, gillar innanhaven som bildats. Sannolikt kommer mina spelare inte att komma ihåg exakt hur jag beskrev Marjuras sönderfall, så att lite mer är bevarat än i det gamla äventyret skulle nog kunna passera. Myxas undergång minuterna innan konfluxen kommer de dock aldrig att glömma eftersom de hade flera vänner och andra som räddade sig därifrån på spektakulära sätt (LJUSVÄG, tzunamisurfning och TRANSFER). Men jag skulle nog kunna photoshoppa bort Myxa så funkar det.

Det nya spelet Forbidden Lands tycks ha regler synnerligen väl lämpade för mer traditionellt äventyrande i Trakorien. Kanske en Vigland-karta av denna modell kan komma på det spåret?
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Konfluxen lyckligt i hamn!

Sat 03 Feb 2018, 20:41

Ja den kartan är faktiskt mycket mer fantasieggande, gillar innanhaven som bildats.
Av romanen Vanderland framgår det att när Kmorda smälter ner i innanhavet vid Fontra Cilor, så vänder Kafassafloden sitt flöde inåt land, Fokalerslätten översvämmas med avflöde längs Gusharfloden, saltet sköljs bort och slätten blir åter fruktbar.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Konfluxen lyckligt i hamn!

Sun 04 Feb 2018, 14:36

Det vore verkligen på tiden att ta tag i en uppdaterad version av Konfluxäventyren (och därtill alla fantastiska kartor). Jag gjorde ju ett tappert försök att värva entusiaster här på forumet men lyckades tyvärr inte få med någon på tåget (i senaste vändan för att hjälpa Fria Ligan med ett uppdaterat Femte Konfluxen-äventyr).
Det vore ju ett drömprojekt att jobba på!

Nu ska jag vara bitter och säga att jag inte tror att Ligan är värst intresserade. Kan tänka mig flera anledningar men tanken har slagit mig att ett full revision av kampanjen blir praktiskt genomförbar först när det är dags att översätta spelet till engelska. Fast det låter sig antagligen inte att göras innan romanerna först blivit översatta. Dessutom tror jag att det är dags att uppdatera reglerna rejält, antagligen i riktning mot Forbidden Lands som nämnts i tråden.

Under tiden lever spelet sitt eget övergivna vandöda liv... Kanske skulle ett annat/nytt förlag kunna blåsa nytt liv i liket?

Min bitterhet härstammar alltså ifrån att mitt rollspelsintresse i princip bara sträcker sig till Svavelvinter. Senast någonting nytt utgavs var som bekant den utmärkta Tricilveboken, och den gav verkligen mersmak!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests