Mina spelare närmar sig Kungsklippan och förutsättningarna för äventyret skiljer sig något från den gängse:
* Rollerna har inte amuletten Tvillingband (motsvaras av Didras dito i originalet) med sig. (De fick förvisso tag i den tidigare från Fundibéra men blev kvar i Maravelda.)
* En av spelarna har lyssnat på podden Vi spelar rollspel och därmed spoilat äventyret. (Oklart hur mycket hen minns men ändock.)
* Jag tänkte byta ut onaquierna mot de så kallade P'taklunerna som omtalas av Kamalkus i Slaktare små. (Tänker mig någon sorts gengångare/vampyrer som livnär sig på människohjärtan och utövar blodsriter. Dessa kommer ursprungligen från Bektar och använder oraklets insikter för att skåda in i framtiden.)
* Stjärnefallet i Kristalltjuren har precis ägt rum då vi spelar båda delarna parrallellt.
Jag överväger att beskriva labyrinten som ett mer vidsträckt grottsystem i flera nivåer och med olika passager dem emellan. Det blir snarare karaktärerna som får tolka vägbeskrivningen genom dådslag än spelarna som klurar ut rätt väg. På vägen slänger jag fällor inspirerade (och improviserade) utifrån äventyret och med hänsyn till framgångsgraden på slaget.
P'taklunerna hemsöker labyrinten men kan bekämpas med Tigwalvans ljus som är en förmåga som en av karaktärerna behärskar. Dessa torde i sin tur behärska nekromanti.
Senast Fundibéra deltog i handlingen blev hennes dåvarande form (magisk förklädnad) sliten i stycken och därefter borttrollad av en illusionist. Jag tänker mig att hennes essens återvänt till Bektar där hon ingått i en pakt med P'taklunerna. Eftersom det torde vara tämligen hopplöst att få med dig Nastigast från Kungsklippan utan amuletten behöver jag en annan upplösning.
Här söker jag uppslag; Jag tänker mig att Nastigast redan känner till konfluxens båda positioner liksom att detta är en logisk paradox. Fundibéra inser i sin tur att klyvningen orsakar komplikationer som antingen främjar eller hindrar hennes egen agenda. Nastigast har alltså redan spelat ut sin roll och kan offras.
Ett problem är jag inte till fullo har bestämt mig för vad häxans agenda är. Jag anar en koppling till Rirba/Månvind på Marjura. Delar Fundibéra hennes önskan att släcka Jordblodskällan och avsluta Cruri? Kanske behöver hon dominera konfluxen för att frigöra sig från banden till P'taklunerna?
Oavsett känns det som att äventyret slutar uppe i oraklets kammare. Bhrullis har som bekant svurit på att döda densamme, vilket egentligen kvittar. Informationen om konfluxens läge är det intressanta men för att få tag i denna kan man behöva kohandla med Fundibéra. Men vad vill hon ha av karaktärerna?