Moderator: Brior

 
Byrax
Topic Author
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Vanderland till Konfluxkampanjen - planteringar? SPOILERS

Fri 20 Jan 2017, 17:15

Ja, nu med krönikan om den femte konfluxen i hamn, vilka (nödvändiga) delar skulle ni välja att ta med i en Konfluxkampanj? Det finns ju en del trådar om detta redan (Arns "Kvinna" etc, men inga utifrån Vanderlandupplösningen), så vitt jag förstår. Jag är ju bara 3/4 in i Svavelvinteräventyret och inte helt med i alla bokseriens vindlingar och fördjupningar, så lite input vore bra. Hade tänkt köra äventyren hyfsat trad med bokinput, men inser att det behövs lite mer än så nu, om man vill få en filosofisk/djupare vinkling också.


Spoilers nedan...










Glasmannen - Uroboren - skapelseboken? Ha med eller strunta?

"Kvinnan" - Silvia Miranda/Melealina ? - hur göra här?

Koklai - spelrollen eller utökat från böckerna?

Och, Bythos? Vad går att "rädda"? 

Vad skulle ni definitivt ta med från böckerna alt stryka om ni ledde det igen? 
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Vanderland till Konfluxkampanjen - planteringar? SPOILERS

Sun 22 Jan 2017, 18:18

TL, DR: SL bör läsa igenom alla böckerna innan spelstart eftersom en del saker inte går att stöpa om utan att ha hela bilden klar för sig.

Tog med mig komplotten att lägga Marjura under herr Ialsops personliga kontroll och använde den för att göra RPna jagade av staten vid återkomsten till huvudöarna. De kom via Kamalkus i kontakt med det vita ögat (som jag ändrat till en mångalen vanlig människa) och sedan DiFolterna/Nastigast, som skickade dem till Fontra Cilor för att luska i Shaguls förehavanden. Han kommer ju, enligt böckerna, till staden för att göra väsen av Robur Rödvad som tilltänkt furste av Kraglinda. Det var mer ett sätt att presentera Shagul + RR, inte tänkt att RPna faktiskt skulle kunna slå till. RPna har sedan kunnat använda DiFolternas outsider-status för att få fotfäste på Paratorna, där vi kört Nya Sfärens intriger. Dessa har tagit andra vändningar än i böckerna, mycket p.g.a. av Heneguya. Hon kan användas för att länka ihop shaguliterna med DiFolterna, samtidigt som hon har en egen agenda att återta Marjura, m.m. Hon har fått vara RPnas hemliga uppdragsgivare på sätt som tillåtit RPna att skaka av sig statusen som bundsförvanter till en terrorist. (Brior är dock fortfarande jagad.) De har bl.a. lyckats att i hemlighet vända Praanz till Heneguyas sida genom en kombination av utpressning (hans halvblod) och uppvisande av stor nyttighet (de räddade honom under Jaktens Herre och visar förstånd för realpolitik).

Det är nästan dags att introducera Vox Ranzina, vilket måste bli en fusion av O4Ö och böckerna. Glasmannen kommer att finnas med, men Silvia Miranda har aldrig varit med och kommer inte att vara det. Samtidigt vill jag använda kopplingen mellan Perrima och Rirba, så förklaringen till Glasmannens ursprung måste ändras en del. Jag får problem med Opianda också eftersom jag låtit Kung Ottar ha Ebharing i sin grav. Den blir knepig.

Koklai, Bythos och Store Stenfar tänker jag ha med på något sätt. Kristalltjuren är för enkelspårigt skriven för min smak men grundplåten är inte alls dum och det går att sortera om materialet på massor av sätt utan att tappa de väsentliga delarna.

Fundibéra har fått en roll som utgår ifrån böckernas handling (DiFolternas omstöpning av Perrima) men måltavlan Gaddagormgald måste få en rejäl överhalning för att passa in. RPna skaffade sig en fiende i Fundibéra under Jaktens Herre, vilket är lite beklagligt eftersom de kunde haft god hjälp av henne att ta sig an Kraglinda. De siktar på en allians med Kishatet istället, vilket är garanterat att bli problematiskt med tanke på turerna runt Stegos.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Vanderland till Konfluxkampanjen - planteringar? SPOILERS

Sun 22 Jan 2017, 22:39

Ja, hela kampanjen tål att skrivas om i grunden, så att SL har mölighet att och stöd för att använda sig av alla dessa berättelseelement. Det befintliga spelmaterialet är ju redan tillgängligt, oaktat dess lagliga status. Att nöja sig med att sprida DoD-materialet på nytt är högst otillfredsställande!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests