Moderator: Brior

 
User avatar
Klas
Topic Author
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Halvblod Praanz

Fri 14 Oct 2016, 18:15

RPna har i min kampanj listat ut att Praanz är halvskeck och tänker tvinga honom att byta sida från Nya Sfären till Heneguya (som agerar mycket självständigt gentemot sin make). Nu vill de givetvis veta hur skeckblodet kom in i familjen Bolnahir. Jag kan inte minnas att detta förklaras någon stans?

Alternativ jag kan tänka mig:
  • Någon av Praanz' anmödrar har rullat i halmen med en skeck. Detta behöver förstås inte ha skett frivilligt. Den stora frågan är i vart fall varför barnet inte genast tas av daga efter födseln? Det torde vara omöjligt att dölja en sådan hemlighet inom familjen, som har sin höga ställning att ta hänsyn till. Har kvinnan i fråga verkligen en så stark inre ställning att resten av familjen kan betvingas utan att hemligheten kommer ut?
  • Praanz är en bortbyting sprungen ur ett gisslandrama. Familjen Bolnahir skulle i så fall ha en okänd medlem som lever i hemlighet någon annan stans. Praanz är inte nödvändigtvis medveten om detta.
Anfaders/anmodersvarienten är svår att göra rimlig om inte det hela går tillbaka några generationer så att källan är äldre än familjens societala uppsving. Därmed hotas hela familjen av katastrof om hemligheten kommer ut, vilket stärker den interna lojaliteten. Det kunde vara så att inblandningen av skeckblod endast ibland gör sig påmint och att Praanz bara haft otur jämfört med sina syskon och kusiner.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Halvblod Praanz

Fri 14 Oct 2016, 20:06

Tror att Praanz blandade härkomst nämns i förbifarten i slutet av Vanderland.

Själv har jag använt mig av uppslaget att familjens sommarresidens finns vid Malossisjöns bortre strand. (Den verkar dock ha flyttat till träskmarkerna norr om Kamest i senare verk.) Närmare bestämt ovanför oljepilsodlingar vid ett vattendrag vid namn Kalvälven (eller Kälve i folkmun, omformat till det mer fashionabla da Kaelve inom familjen). Platsen har betydelse för skeckernas religion och släktet Bolnahir delar denna med skeckerna; under vinterhalvåret är trädgårdarna tillgängliga för urinvånarna (främst shamaner som utför viktiga riter, exempelvis vid midvinter) medan skeckerna håller sig undan under sommarhalvåret när Praanz (och tidigare hans mor) flyttar in med sitt husfolk. Skeckerna är dock sällan långt borta eftersom platsen gränsar till Kryfferskogen; något som Praanz mor borde kunna vittna om...

Jag ser Praanz som Tricilves och hela Paratornas utvalde förkämpe. Detta är ingalunda någon tillfällighet med hänsyn till att han blev till och tillbringade somrarna som pojke vid en traditionell kultplats. Han utgör så att säga länken till urbefolkningen. (Han är också bäraren av det livsgivande vattnet medan hans motpol Arn bär den förtärande elden.)
 
User avatar
Klas
Topic Author
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Halvblod Praanz

Sat 15 Oct 2016, 00:41

Tack för ett superbra uppslag! Det där kan jag absolut arbeta mer med.

Dimensionen med vatten vs eld har en mindre betydelse i denna kampanj. Praanz fungerar mer i linje med hur han beskrivs i Oraklets Fyra Ögon. Han är en central aktör inom statsmakten men har inget "folksagosyfte" (just den frågan kom faktiskt upp när spelarna spekulerade i Praanz roll efter avslöjandet).
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Halvblod Praanz

Sat 15 Oct 2016, 17:23

Det ena behöver inte utesluta det andra. Håll möjligheterna öppna och underskatta inte glädjen hos spelarna om deras första tolkning faktiskt visar sig stämma.
 
User avatar
Klas
Topic Author
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Halvblod Praanz

Thu 20 Oct 2016, 18:06

En god tanke. Möjligheten är fortfarande öppen.

Jag hittade för övrigt förklaringen till Praanz blodslinje i Slaktare Små, sida 423: Fundibéra tvingar Praanz att klä av sig på Felirota under deras etervandring och inser att han är halvblod. Han förklarar att "Min mor hade en älskare som visade sig vara halvblod. Far lovade på hennes dödsbädd att fostra mig som sin egen son. Han var en bra karl."

Cymba kastar ytterligare ljus över det hela under jakten i Hiltre när han skriker på Shimhelda, Cymbas mormor och Praanz' farmor: "Varför dödar du inte oäktingen som har skeckerblod istället? Du pratade ju ihjäl hans far för moderns snedsteg. Eller skall du fortfarande spela ovetande?"

Av det drar jag slutsatsen att Cymba känt till hemligheten sedan länge, vilket kan göra skillnad i rätt situation eftersom Cymba uppenbarligen drömt om att sätta käppar i sin kusins framgångshjul de senaste åren. I romanen uppstår möjligheten att avliva Praanz' för Bodâkens räkning, men det går ju att tänka sig andra förlopp.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Halvblod Praanz

Sat 22 Oct 2016, 12:07

Bra research!

Varför inte låta spelarkaraktärerna vara de som tillhandahåller frukterna av sin egen research till Cymba?
 
User avatar
Klas
Topic Author
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Halvblod Praanz

Thu 10 Nov 2016, 05:15

Dessa rollpersoner är, eller jag ska säga var, mycket avogt inställda till Cymba. Den elake lille kondottiären är nu hädangången i vår kampanj. Å andra sidan har RPna för stunden fått över Praanz på sin sida i förvecklingarna. Den ursprungliga mordplotten från romanen modifierade jag så att Cymba fick order av Radassabar att leverera sin egen kusin på ett fat för att bevisa sin lojalitet. Detta för att stävja problemet med att både den strategiska och operativa chefen för Digeta Longa ingår i Nya Sfären. Han börjar få nog men agerar dolt. Återstår att se om RPna kan övertyga Praanz att förråda Nya Sfären och byta sida helt.

Tycker det fungerar väldigt bra att ta material ur romanerna och bearbeta det för att passa in i ett helt annat förlopp. Det är t.ex. inte dags än på långa vägar för kejsaren att öppet bannlysa Nya Sfären då man ännu inte upptäckt komplotten att försnilla pengarna till Heneguyas Marjuraexpedition.

Skoj är det hur som helst :)
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Halvblod Praanz

Thu 10 Nov 2016, 17:23

Klas: Kul att höra att det fungerar att plocka material ur romanerna!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests