Jag förbereder inför kampanjens tredje del, eller vår version av den i alla fall, men har inte haft tillfälle att lusläsa Kristalltjuren från pärm till pärm. (Äventyret kommer ändå att vara väldigt annorlunda på många punkter.) Resan till Bythos sätter dock myror i huvudet på mig:
Dels undrar jag om "Woddamsporten" syftar på porten ute på Fokaleslätten (vid ruinstaden) eller porten bortom syrasjön bortom Woddam?
Och dels förstår jag inte varför Woddamsporten (den bortom syrasjön) egentligen leder till Bythos, av alla ställen. Jag väljer nog att tolka det som att porten leder ut från Altor/Tiamatia och vidare mot andra världar, men krävs det inte någon sorts navigation från resenärernas sida för att komma till en specifik destination? Kanske räcker det med att det är dit man vill - för man har väl "koordinaterna" i form av namnet "Bythos"? Annars kanske den aningen planlösa vandringen bortom världen just leder till missödet att man hamnar inne i Bythos och inte i Nominatorns slott, dit man väl rimligtvis försökte komma?
Jag tänker mig, för egen del, att eftersom vägarna till de Grå Hallarna är övervakade av fienden så behöver man hitta en obevakad väg - till de Grå Hallarna. Väl där torde planen vara att lokalisera Store Stenfar vilken alltså var Nominatorns slott och numera är Kristalltjuren, väl? Men hur är denna navigation genom mellanrymden egentligen tänkt att fungera? Spelarna och deras karaktärer torde undra hur uppdraget egentligen är tänkt att genomföras, mer än "passera genom Woddam till Bythos via de Grå Hallarna". (Resan tillbaka är ju som bekant tänkt att ombesörjas genom Melealinas snäcka, varpå man behöver välja rätt väg ut från de Grå Hallarna. Någonting liknande borde finnas även på vägen dit.)
Jag har antagligen bara inte hittat rätt avsnitt i äventyret och så fall räcker det ju med en sidhänvisning till svar!