Moderator: Brior

 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Woddamsporten (Kristalltjuren)

Sun 20 Nov 2016, 19:03

Vi har en karaktär i kampanjen som delvis tagit Melealinas/Siliva Mirandas roll i handlingen. Hon behärskar både det Låga och det Höga Språket och torde kunna uttala sig någorlunda säkert om runorna på porten. (Spelaren kan få slå för kunskap för att kunna tyda tecknen.) Möjligen är de baserade på de heliga Me, alltså Enkis arketyper vilka i sin tur har namn på det Höga Språket. Mezikatrunan (som jag nu inser jag behöver kolla upp) torde ha samma ursprung, väl?
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Woddamsporten (Kristalltjuren)

Sun 20 Nov 2016, 20:18

Jag gjorde så att Mezikatrunan blir Det Låga Språkets skriftspråk. Rollpersonerna började förstå mer av det i takt med att de blev mer världslösa (exponerade för det höga språket i olika situationer). De förlorade 1 PSY permanent för varje snäpp världslöshet, varje snäpp gav 1 FV i att tala och läsa Det Låga Språket, men de kom igång först efter de fått se hela texter på det i Bythos. Om dina redan kan läsa det bör man förstås hitta på det. Guden kan ju ha givit Poa Hualban specifika instruktioner, också i krumelurer som skulle ristas in?

"Bakom denna port dväljes de som gudarna satt i bann. Må de aldrig skåda solens ljus" eller något i den stilen. 

Sen tror jag att man med fördel kan hinta lite om ett högre förflutet hos Huelifolket. Kanske hade deras präster förr ett mycket basalt skriftspråk som baserades en del på de heliga tecknen? Rester av sådan skrift skulle kunna gå att återfinna på några av de äldre ruinerna, men Huelierna idag betraktar det bara som dekorativa krumelurer. 

Efter vårt genomspel av Yoh Niur så önskar jag att jag hade satt ut mer coola grejor att interagera med i ruinstaden, fler arkeologiska gåtor och kanske lite fiender och skatter mest. Dammen borde ge lite mer info t.ex. Huelierna kände till de andra öarna, kan det döljas några hemligheter på kartan som ingen idag känner till?
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Woddamsporten (Kristalltjuren)

Sun 20 Nov 2016, 20:21

Mina spelares krönika om Woddamporten:
http://denfemtekonfluxen.blogspot.se/20 ... chive.html
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Woddamsporten (Kristalltjuren)

Sun 20 Nov 2016, 20:57

Kul krönika, ser fram emot fortsättningen.

Delge för all del fler detaljer om möten och platser innanför porten så länge!
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Woddamsporten (Kristalltjuren)

Sun 20 Nov 2016, 21:11

De har plitat ner det mesta som hände hela vägen till Nominatorns palats nu (skall gå att hitta på sidan också). Några speciella händelser som är intressantare än andra att belysa bakom kulisserna?

Själv hade jag rätt kul med gorgonen Euryales historia, och att lämna spår av de som hade kommit dit för att söka upp henne. Jag tror inte att mina spelare snappade så mycket av det, men de mystiska förstenade historiska figurerna och diverse kryptiska meddelanden de lämnat efter sig gav bra stämning iallafall. 
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Woddamsporten (Kristalltjuren)

Sun 20 Nov 2016, 21:39

Detaljer, ge mig detaljer! ( Lägg upp dina anteckning som de är kanske?)
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Woddamsporten (Kristalltjuren)

Sun 20 Nov 2016, 21:50

Huva, det är ett enda virrvarr. Ska se vad jag kan göra, pm:ar nog för det är inte vackert skrivet. 
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Woddamsporten (Kristalltjuren)

Sun 20 Nov 2016, 23:57

Sådär, du har pm, lycka till med läsandet :)

Historierna är tänkta att funka som "lökar" som de kan börja skala, jag memorerar de yttre lagren av en historia och lägger ut krokar som de kan hitta. Om de nystar vidare i något sitter jag och läser på lite medan de diskuterar. I det här fallet var de väldigt nyfikna på Euryale, så jag tror att "Vereniakvädet" kom in i spel med något lyckat färdighetsslag. De hade också möjlighet att försöka häva förstening på folk, men chansen att lyckas var mindre ju längre tid de varit förstenade. 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests