Sitter och skissar på en fortsättning till vår avstannade konfluxkampanj (två år sedan vi avslutade Oraklets Fyra Ögon) och har parallellt med det arbetet funderat kring romanerna och de gamla äventyren samt hur man på bästa sätt gör detta till en helhet.
Gillar Fria Ligans "Arhems sista dagar" med mer karaktärsdriven scenindelning, men skulle vilja sett en mer omfattande kampanjdel där inte bara Arhem berörs kopplat till Crurernas anfall, utan även parallella skeenden och det som leder fram till anfallet (som i den gamla Svavelvinter-modulen anno 1987)
Mellanspelet (Oraklets Fyra Ögon/Kristalltjuren alt. Slaktare Små/Vredesverk) summeras kort i Världsboken och skulle definitivt må bra av att göras mer omfattande.
Skulle vara kul att förutsättningslöst diskutera vad som skulle göra de gamla äventyren uppdaterade och anpassade till Svavelvinter-rollspelet. Går det t.ex. att på ett snyggt sätt kompromissa karaktärsdrivet spel med klassiskt spel?
I en modernisering av första akten (Svavelvinter) ser jag t.ex *SPOILERVARNING* :
* Ett skuggspel som kryddar händelserna i Arhem med ett antal förslag på etablerade skuggmakter.
* En konsekvent scenindelning (som i Arhems Sista Dagar) med start och slut där SL sätter startscenen och där SL/spelarna utöver det får föreslå scener för egen/annans karaktär/skuggmakt. Här skulle det ges förslag på vilka platser och biroller som skulle kunna vara aktuella för dessa scener.
* Ett antal centrala och ödesbestämda skeenden som behövs för att driva historien i rätt riktning. Dessa bör inte vara beroende av RP utan sker oavsett deras påverkan (t.ex. Vapensmugglingen, Jordblodskällan/Ottar vaknar, Arn konfronterar Blatifagus och Shagul träder ur graven). Ser däremot inte att t.ex. massakern i Kmordahelgedomen skulle behöva vara ödesbestämd utan låta ett skuggspel avgöra om helgedomen angrips.
* Något kring komplikationer som kan inträffa kopplat till personer och platser.
* Förslag på arketyper (inte personer) inkl. prövningar att utsätta dem för.