Moderator: Brior

 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Förädlad Konfluxsvit som kampanj

Wed 18 May 2016, 22:18

Sitter och skissar på en fortsättning till vår avstannade konfluxkampanj (två år sedan vi avslutade Oraklets Fyra Ögon) och har parallellt med det arbetet funderat kring romanerna och de gamla äventyren samt hur man på bästa sätt gör detta till en helhet.

Gillar Fria Ligans "Arhems sista dagar" med mer karaktärsdriven scenindelning, men skulle vilja sett en mer omfattande kampanjdel där inte bara Arhem berörs kopplat till Crurernas anfall, utan även parallella skeenden och det som leder fram till anfallet (som i den gamla Svavelvinter-modulen anno 1987)

Mellanspelet (Oraklets Fyra Ögon/Kristalltjuren alt. Slaktare Små/Vredesverk) summeras kort i Världsboken och skulle definitivt må bra av att göras mer omfattande.

Skulle vara kul att förutsättningslöst diskutera vad som skulle göra de gamla äventyren uppdaterade och anpassade till Svavelvinter-rollspelet. Går det t.ex. att på ett snyggt sätt kompromissa karaktärsdrivet spel med klassiskt spel?

I en modernisering av första akten (Svavelvinter) ser jag t.ex *SPOILERVARNING* :

* Ett skuggspel som kryddar händelserna i Arhem med ett antal förslag på etablerade skuggmakter.

* En konsekvent scenindelning (som i Arhems Sista Dagar) med start och slut där SL sätter startscenen och där SL/spelarna utöver det får föreslå scener för egen/annans karaktär/skuggmakt. Här skulle det ges förslag på vilka platser och biroller som skulle kunna vara aktuella för dessa scener.

* Ett antal centrala och ödesbestämda skeenden som behövs för att driva historien i rätt riktning. Dessa bör inte vara beroende av RP utan sker oavsett deras påverkan (t.ex. Vapensmugglingen, Jordblodskällan/Ottar vaknar, Arn konfronterar Blatifagus och Shagul träder ur graven). Ser däremot inte att t.ex. massakern i Kmordahelgedomen skulle behöva vara ödesbestämd utan låta ett skuggspel avgöra om helgedomen angrips.

* Något kring komplikationer som kan inträffa kopplat till personer och platser.

* Förslag på arketyper (inte personer) inkl. prövningar att utsätta dem för.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Förädlad Konfluxsvit som kampanj

Sat 21 May 2016, 12:18

Först: Något liknande har diskuterats tidigare och utmynnade för min egen del i konventscenariot Vargamåne, som dessvärre inte är tillgängligt någonstans. (Borde jag lägga upp det typ här på forumet?)

Vad gäller ditt förslag så är jag inte så säker på om det går att genomföra utan att binda sig helt och hållet till romanhandlingen och den specifika versionen av berättelsen. Varje scenario blir ju beroende av att vissa nyckelhändelser faktiskt ägt rum, och i den mån dessa händelser skett i tidigare äventyr så är ju utgången av äventyren förutbestämda. Så är visserligen redan fallet med Arhems sista dagar, där Arhem kommer att falla oavsett, liksom Döds ände, där Shagul kommer att stiga fram ur sin grav oavsett. Jag vet däremot inte vad man uppnår genom att binda ihop fler dylika äventyr för att återberätta händelseförloppet i romanerna. Oavsett låter det som ett jätteprojekt.

Tjusningen med kampanjen, som jag ser det, är istället att det blir en helt ny berättelse varje gång, där många detaljer säkerligen skiljer sig från såväl de gamla originaläventyren som från romanversionen och andra spelgruppers egna kampanjer. Det jag efterlyser är istället en ordentlig genomgång av alla berättelsens beståndsdelar så att man kan pussla ihop just sin egen version utifrån spelet och spelarna roller.

Jag tycker nog att Ligan gott skulle kunna följa upp konfluxmodulen med en fet bok som beskriver alla centrala platser, händelser och personer i de första tre romanerna. Varje plats och skeende skulle visserligen kunna beskrivas på ett objektivt sett i enlighet med romantexterna, men därutöver skulle man kunna inkludera alternativa sätt att använda platsen i sin egen kampanj.

Exempelvis kan sångmalmen och kopplingen till den sjungande medaljongen beskrivas i avsnittet om Järntornet, men som alternativ förstörelsemekanisk kan man även inkludera varianten med Silverstädets kapell och brospannets fallande torn. Liksom någon ytterligare tredje variant genom vilken Järntornet kan sänkas i magman. (I vår kampanj åkallade Perrima som den sista isdruiden glaciärens kraft uppifrån en ishylla, som helt sonika brast och rasade ned mot kratern, plöjde igenom kraterkanten och kom i kontakt med magman. Kratern började skaka kraftigt av den explosiva utvecklingen av ånga och svaveldimma vilket sedermera raserade hela Järntornet.)

Detta är helt enkelt ett jättearbete som i första hand skulle behöva dirigeras av utgivaren. Oavsett finns här två villiga skribenter, eller hur? ;)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Förädlad Konfluxsvit som kampanj

Sat 21 May 2016, 21:41

Om ni skriver det, ger vi ut det! :) Allvarligt talat - Fria Ligan har inte skrivresurser för ett sådant arbete i nuläget, men om någon av er (eller båda, eller andra) skulle vara intresserade så kan vi absolut diskutera saken. :)

Baldyr - länka gärna till Vargamåne!
Fria Ligan
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Förädlad Konfluxsvit som kampanj

Sat 21 May 2016, 22:57

Om ni skriver det, ger vi ut det! :) Allvarligt talat - Fria Ligan har inte skrivresurser för ett sådant arbete i nuläget, men om någon av er (eller båda, eller andra) skulle vara intresserade så kan vi absolut diskutera saken. :)
Jag misstänker att både jag och Henke (liksom andra potentiella medskribenter) behöver fokusera på att slutföra våra pågående kampanjer innan vi tar oss an alltsammans på nytt och från början. Då kan vi dessutom använda våra erfarenheter som speltest. :D Dessutom är det givetvis en fråga om tid som behöver frigöras för research och skrivande. Sen är det givetvis inte viktigt vem som skriver materialet, även om det säkerligen skulle vara värt att hämta in uppslag, erfarenhet även kunskap från flera håll.

Att romanserien slutförs inom kort öppnar hur som helst upp för att beskriva hela kampanjen utifrån alla synvinklar. (Väsentlig information om Marjura, Cruri och även Kmorda väntas exempelvis i den sista delen och torde även komma med i den väntade kampanjmodulen.)
Baldyr - länka gärna till Vargamåne!
Den versionen som skrevs och levererades till konventet återfinns här.
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Förädlad Konfluxsvit som kampanj

Sun 22 May 2016, 08:27

Som Baldyr säger så finns det många parametrar i det här. Med Konfluxsviten färdigskriven och kampsnjmodul på väg ut samt avslut på egna kampanjer finns en rejäl erfarenhetsbank för att skapa något bra.

Det betyder samtidigt att dessa parametrar kräver tid i sig att bli klara och att ett skarpt arbete med en sådan modul först blir aktuellt när de bitarna är klara.

Nu handlade iofs originalposten inte om en utgivning utan om att diskutera förutsättningslöst kring vad som skulle kunna vara ett lyckat upplägg. I ett sånt här tidigt stadium tycker jag mest det är intressant att höra olika åsikter och bolla vad som funkar (och inte funkar).

Ett mål för mig personligen (om det på sikt skulle bli aktuellt) skulle vara att skapa en produkt som kondenserar originalkampanjens innehåll på ett sådant sätt att man (förutom portering till mer roman ära händelser) Spolar förbi saker som inte förgyller kampanjen och går direkt på de saker som är spännande och roliga att spela (finns en liknande uppmaning i regelboken någonstans). Vill alltså mer se detta scenindelat och i mångt och mycket karaktärsdrivet på liknande sätt som Arhems sista dagar och Döds Ände (med vissa fasta hållpunkter som händer oavsett karaktärsdriv). Så funkar ju även profetia-systemet. Det är öppet hur man uppfyller strofer - men det är ödesbestämt vad som sedan sker. Så är ju spelet också uppsatt. Ödestärningar och ödestyngd. Ödets vilja är central och då vore det konstigt om allt är obestämt.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest