Moderator: Brior

 
Byrax
Topic Author
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Stämningsmusik Svavelvinter

Fri 15 Jan 2016, 16:59

För mig är (gamla) Svavelvinter följande musikverk;

Ulf Söderberg - Tre Bröder Ett Rike Håtunaleken,
https://www.youtube.com/watch?v=sf-SmdzCuGQ
(finns tre låtar till på skivan - hör ihop)

Dead Can Dance - Saltarello,
https://www.youtube.com/watch?v=AcmpBCXOgVI

Mike Oldsfield - Portsmouth (värdshus),
https://www.youtube.com/watch?v=8CCf7gvmDEU

Vangelis - Rachel's Song (Perrimas theme, passar vemodet tycker jag - sista K-druiden etc)
https://www.youtube.com/watch?v=olGTTzfxNiw

och Carmina Burana såklart.

Inför nystarten skall Theme from the Portent av Micke Askersnäs (ursprungligen till Bergtings The Portent-serie) med som intro. Lite mer Ulf Söderberggrejer förstås, från Nattljus mm + Bannersaga och Vikings.

Vad finns det för annat bra ni använt? Mystiskt, episkt, vackert, stämningssättande, gärna lite "vikingavibe", i vart fall för för Marjura. Gärna med scenanvisning dvs det här funkar i Cruri, i Järntornet, på Kmordan etc.
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Stämningsmusik Svavelvinter

Tue 15 Nov 2016, 00:23

Ulf Söderberg har jag inte hört tidigare. Mycket trevligt :) Dead Can Dance har också varit en stapelvara i all fantasy men jag tror tyvärr att vi förätit oss på det.

Till omtaget av Femte Konfluxen har jag spelat mycket av dessa skivor:
  • Vangelis: Alexander-skivan är ny för mig men passar ofta förträffligt. Bland de gamla favoriterna finns 1492 som på något sätt alltid är med när fantasy i havsmiljö avspisas.
  • Blandad datorspels- och filmmusik: Assassin's Creed 2, Gears of War 3 (särskilt låten Hammer Meet Anvil när svärden ska fram), Snow White and the Huntsman, Thor 1 & 2, Twin Peaks, Eyes Wide Shut och en skvätt av Ennio Morricone's A Fistful of Dollars.
  • Gae Bolg: Tintagel (ursprungliga vinylutgåvan!), Aucassin et Nicolette och La ballade de l'Ankou. Det är sin egen genre men vi kan kanske kalla det fransk-brittisk folk i ett distinkt, vrickat format.
  • Seven Pines: Alla skivor men särskilt Nympholept. Delvis samma personer som Gae Bolg så stilen är liknande.
  • Diamanda Galás: Det mesta av hennes verk är ren värk, men dubbel-CD-utgåvan av Masque of the Red Death är hjärtskärande. Börja med låten Birds of Death eller Let My People Go och se hur mycket du orkar. Rekommenderas för tragiska sättningar.
  • Bland de de mer udda fåglarna återfinns Der Blutharsch - Fire Danger Season, Lustmord & Robert Rich - Stalker, samt Death in June & Boyd Rice - Alarm Agents. Allihop utmärkta när förhoppningarna om en lycklig upplösning plötsligt behöver inskärpas utan att för den skull blanda in hela arméer.
  • Åt Kung Ottar har jag vikt Sophia - Sigillum Militum och låten Imperivm av Triarii. Alltihop får gå under rubriken "storlagen hyllning till en tusenårig massaker" och inte ett uns livsglädje finns att hitta. Tempot är lågt men tungt.
Som du skulle märka är mycket av materialet ganska dystert och än så länge har rollpersonerna åtnjutit exakt noll av semester. Har hemliga förhoppningar om att de får igång Jorddragarens vandring lite för sent så att konfluxen blir delad. Om det blir en fortsättning snarare än omtag av hela kampanjen så tänker jag mig att renaissance byts mot 1600-tal och 30-åriga kriget. Det barocka modet har hittat till Paratorna och furstarna tävlar redan i vem som kan bygga snyggast nyklassisistiska vräkslott.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Stämningsmusik Svavelvinter

Tue 15 Nov 2016, 17:54

Det här är nog väldigt personligt / gruppspecifikt, men eftersom jag skrivit alla böckerna till musik, så har jag väldigt många illustrationer om någon är intresserad. En del av denna musik har för övrigt skrivits in i romanerna.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Stämningsmusik Svavelvinter

Tue 15 Nov 2016, 20:45

Det här är nog väldigt personligt / gruppspecifikt, men eftersom jag skrivit alla böckerna till musik, så har jag väldigt många illustrationer om någon är intresserad. En del av denna musik har för övrigt skrivits in i romanerna.
Definitivt intresserad!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Stämningsmusik Svavelvinter

Wed 16 Nov 2016, 02:38

Tar också gärna del av detta!
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Stämningsmusik Svavelvinter

Tue 13 Dec 2016, 16:43

+1.

Senast fyndet kom via Fredrik Strages recension av Wardruna - Helvegen. Bra och mörkt till vikingaviben på Marjura, utan att bli för flåsigt. Snart julnystart på kampanjen efter 6 månaders uppehåll pga av massa jobb.

Och tack för tips tidigare i tråden! En del känt, annat att testa!
 
Maekolv
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: Stämningsmusik Svavelvinter

Wed 14 Dec 2016, 01:03

+1

Tack för en mycket bra tråd.
Flera guldkorn här.  :)
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Stämningsmusik Svavelvinter

Mon 16 Jan 2017, 18:01

Vi har även använt Morricones filmmusik till The Hateful Eight, samt The Thing. Passar bra till Kmordaäventyren...
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Stämningsmusik Svavelvinter

Mon 16 Jan 2017, 18:57

Vi har även använt Morricones filmmusik till The Hateful Eight, samt The Thing. Passar bra till Kmordaäventyren...
Bra musik! Jag kom ju i kontakt med filmmusikskaparen Ceiri Torjussen under skrivandet och lyssnade mycket till hans musik under dramatiska kapitel. Ni kan kolla hans ”Blodeuwedd” (efter en gestalt i den walesiska sagosamlingen Mabinogion). Annars var det mest hans musik till vampyrfilmen ”Soul's midnight” jag körde. Finns på Youtube i alla fall.
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Stämningsmusik Svavelvinter

Fri 20 Jan 2017, 17:23

Biosphere (utvalda nittiotalsgrejer, utan beats) skall med till Marjura också, främst kanske Insomnia, men även Polar Sequence (låten Meltwater) som nog kan göra sig i Krau-Ki...

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests