Moderator: Brior

 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Kvinnan, igen

Sun 20 Dec 2015, 21:04

Han behöver ju inte vara ett orakel. I min kampanj funderar jag att likt romanerna flytta fokus från Oraklen (där endast Nastigast blivit kvar) till Konfluxväktarna istället (Enu Amissadu, Peatro Patralba, Sambarsynd Coria och en hittills onämnd fjärde väktare) som förmodligen är Raugon.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Kvinnan, igen

Sun 20 Dec 2015, 22:37

Jag lutar nog åt att följa de gamla äventyren snarare än försöka spela romanerna. Dessutom har jag aldrig riktigt fastnat för "väktarna" och har svårt att ta hänsyn till deras roll inför konfluxen då denna information inte är tillgänglig ännu. Men jag har övervägt att införliva dem, måhända istället för ögonen, men i så fall bör fyra spelarroller ärva väktartitlarna. Fast då förutser jag ett nytt problem ifall spelare hoppar av, eller om någon av dessa karaktärer avlider. Så nej, denne vända tror jag att jag struntar i väktarna. Möjligen att Abzulvan utser någon (kanske spelarkaraktär) till "konfluxväktare", men denna är i så fall ensam skapargudarnas förkämpe.
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kvinnan, igen

Wed 23 Dec 2015, 15:22

Jag har använt dem i att Melealina sedan födseln vetat att hon är en Konfluxväktare, och först senare får veta att hon även är ett av Ögonen. Hon vet också att det skall finnas en manlig och en kvinnlig konfluxväktare, men vt inte vem den manliga är. Det är såklart Arn, vilket skall förklara deras kärleksrelation senare.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Kvinnan, igen

Wed 23 Dec 2015, 23:21

Konfluxväktare verkar ju vara någon sorts ämbete som lämnas vidare från en av skapargudarnas förkämpar till en annan, ofta yngre förmåga. Antingen kan man se det som ett ämbete instiftat av högre makt, där de utvalda själva förlitar sig på gudomlig inspiration i sin nominering av nästa väktare. Det är i så fall ett löst byggt system där skaparmakterna utnyttjar de öppningar som gives. Alltså ungefär som profetior, fast tvärtom.

Men man skulle alternativt kunna tänka sig en slags orden kring konfluxväktarna. Organisationen och dess medlemmar tolkar i så fall gudarnas vilja ganska godtyckligt, alltså ungefär som jag tolkar Abzulvan. Konfluxväktare skulle rent av kunna vara ett ämbete som inrättats av Abzulvan, där man av symmetriska skäl utser fyra stycken väktare.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests