Moderator: Brior

 
Kvitulv
Topic Author
Posts: 36
Joined: Thu 30 Jan 2014, 21:13

Søker info om Marjura

Thu 16 Jul 2015, 00:19

hei godtfolk

jeg planlegger en kampanje satt i Marjura ett år eller to før hendelsene i Arhems siste dager inntreffer. Som veteran spilleder så jeg umiddelbart at Arhems siste dager hadde vært en kul avslutning på en lengre kampanje 10 - 12 episoder, fremfor å være starten på en mindre scenario

men jeg trenger mer info om den forbannede Ø. Noen som vet for det kan finnes? Om ni har hemmabryggat info om stedet, og vil dele. supert.
om ni også skulle ha info om biroller som den arkeologiske ekspedisjonen (mina spillere skal resa med samme skip som den ekspedisjonen tenkte jeg, eller en del av den).

på forhånd tusen takk
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Søker info om Marjura

Thu 16 Jul 2015, 06:15

hei godtfolk

jeg planlegger en kampanje satt i Marjura ett år eller to før hendelsene i Arhems siste dager inntreffer. Som veteran spilleder så jeg umiddelbart at Arhems siste dager hadde vært en kul avslutning på en lengre kampanje 10 - 12 episoder, fremfor å være starten på en mindre scenario

men jeg trenger mer info om den forbannede Ø. Noen som vet for det kan finnes? Om ni har hemmabryggat info om stedet, og vil dele. supert.
om ni også skulle ha info om biroller som den arkeologiske ekspedisjonen (mina spillere skal resa med samme skip som den ekspedisjonen tenkte jeg, eller en del av den).

på forhånd tusen takk
Skrev av första kapitlet av modulen "Svavelvinter" i en forumtråd där det står en del information om ön. Notera dock att en del information är daterad då modulen publicerades 1987. Mycket information finns även i spelmodulen "Femte Konfluxen" från 1994. Båda modulerna har dock gått ur tryck. Pågår även ett konverteringsarbete av gamla modulerna i den här tråden.

I övrigt kan man läsa mer om ön i romanen Svavelvinter från 2004 samt förmodligen i den kommande och uppdaterade varianten av "Femte Konfluxen" som Fria Ligan har planer på att släppa i samband med att sista romandelen släpps (gissningsvis i slutet av 2016).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Kvitulv
Topic Author
Posts: 36
Joined: Thu 30 Jan 2014, 21:13

Re: Søker info om Marjura

Thu 16 Jul 2015, 18:21

Henke...

Tusen takk, dette var akkurat det jeg trengte. om noen uker setter jeg igang min første Svavelvinter kampanje og med dette blir det veldig episk og veldig bra. gleder meg. :D

varme hilsener fra deras broderfolk ;)
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Søker info om Marjura

Thu 16 Jul 2015, 20:23

Jag tror att du kommer långt med att hämta inspiration från Island, både vad gäller miljö, kultur och teknologi (torvhus med mera). Marjura är en stor plats och de vandöda kan omöjligtvis finnas överallt, hela tiden, speciellt inte efter att Ottar skiftar fokus till Clusta Noba. Överlevare och härdiga vildmarksmänniskor borde kunna överleva i undanskymda platser på jakt och fiske, och föra en slags nomadtillvaro. Som i en zombiefilm, ungefär.

Den absolut viktigaste platsen torde vara Clusta Noba på Marjuras ostkust. Det är en liten holme strax utanför Marjuras fastland dit Jordblodsskällans kraft alltså inte når. Platsen fungerar som ett flyktingläger med mångdubbelt invånarantal efter Cruris uppvaknande. Ett par kloster där man härdar sig i stridskonsten Bansikan (se för övrigt min artikel på ämnet) var tidigare det huvudsakliga inslaget på ön.

En idé som jag själv har tänkt använda är att såväl munkar som den bofasta befolkningen följer Bansikans hederskodex. Denna beskrivs också i min text och livsmönstret är alltså hämtat direkt från verklighetens kabyller. (Brior kan förklara sammanhanget bättre.) Det är alltså upplagt för friktion mellan den infödda befolkningen och flyktingarna från Arhem och resten av Marjura, som alltså inte ens inser att man trampar de infödda på tårna. En del kanske rent av vill avhysa nykomlingarna som vare sig förstår sig på eller respekterar öns uråldriga seder och bruk.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Søker info om Marjura

Thu 16 Jul 2015, 20:35

Henke...

Tusen takk, dette var akkurat det jeg trengte. om noen uker setter jeg igang min første Svavelvinter kampanje og med dette blir det veldig episk og veldig bra. gleder meg. :D

varme hilsener fra deras broderfolk ;)
Kul att höra! Lycka till med kampanjen och skriv gärna en rad här hur det går för er. För egen del har vi spelat Konflux-kampanjen sedan april 2008 och har precis avslutat Oraklets Fyra Ögon. :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Kvitulv
Topic Author
Posts: 36
Joined: Thu 30 Jan 2014, 21:13

Re: Søker info om Marjura

Fri 17 Jul 2015, 17:29

Jag tror att du kommer långt med att hämta inspiration från Island, både vad gäller miljö, kultur och teknologi (torvhus med mera). Marjura är en stor plats och de vandöda kan omöjligtvis finnas överallt, hela tiden, speciellt inte efter att Ottar skiftar fokus till Clusta Noba. Överlevare och härdiga vildmarksmänniskor borde kunna överleva i undanskymda platser på jakt och fiske, och föra en slags nomadtillvaro. Som i en zombiefilm, ungefär.

Den absolut viktigaste platsen torde vara Clusta Noba på Marjuras ostkust. Det är en liten holme strax utanför Marjuras fastland dit Jordblodsskällans kraft alltså inte når. Platsen fungerar som ett flyktingläger med mångdubbelt invånarantal efter Cruris uppvaknande. Ett par kloster där man härdar sig i stridskonsten Bansikan (se för övrigt min artikel på ämnet) var tidigare det huvudsakliga inslaget på ön.
Jeg tenkte presist på Island om Marjura. takker for informasjon og ide til Clusta Noba. Du, jeg stjeler teksten din om Bansikan. det blir bra. hører på Two Steps from hell, veldig episk og veldig Svavelvinter syntes jeg.
ett spørsmål (frågan): vil Cruris vandøda la Kvurerne være i fred eller vil de slakte alle levande?
 
Kvitulv
Topic Author
Posts: 36
Joined: Thu 30 Jan 2014, 21:13

Re: Søker info om Marjura

Fri 17 Jul 2015, 17:34

Henke skrev...
Kul att höra! Lycka till med kampanjen och skriv gärna en rad här hur det går för er. För egen del har vi spelat Konflux-kampanjen sedan april 2008 och har precis avslutat Oraklets Fyra Ögon. :)
høres veldig spennende ut. har skaffet meg teksten fra lenken du gav meg. jeg skal se om jeg får skrevet en rad eller to. Det blir spennande, de fleste av mine spillere er hardcore Pathfinder spillere. så det skal bli interessant og se hvordan (hur) de takler Svavelvinter. :) kommer til å kjøre det i Game of Thrones stil.
takker for all hjelp... :)
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Søker info om Marjura

Fri 17 Jul 2015, 19:31

ett spørsmål (frågan): vil Cruris vandøda la Kvurerne være i fred eller vil de slakte alle levande?
De vill nog utrota allt levande, möjligen även djurlivet. De kan uppfatta och dras till ljudet av hjärtslag, har jag för mig.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests