Moderator: Brior

 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

En natt på Gatves klippa

Mon 29 Jun 2015, 21:04

Jag hade tänkt inleda konfluxkampanjen med ett besök hos tvillingmagikerna på Gatves klippa. Mest för att etablera plats och figurer inför kampanjens andra del, men också för att ge information och plantera frön inför Svavelvinter.

För att det hela ska bli ett äventyr i formell mening behövs dock mer än enbart oändliga monologer av den pratige Kamalkus. Platsen i sig är nog inte speciellt farlig eller händelserik, men spelarna behöver ändå kunna göra någon form av val för sina karaktärer. Så som huruvida man håller sig till sin gästvåning eller om man passar på att undersöka citadellet. (I det senare fallet blir det just inte något äventyrande, föreställer jag mig.)

Jag tänker mig alltså att karaktärerna hamnar på Gatves klippa lite oväntat men likväl är Kamalkus gäster, medan Fundibéra är upptagen med att vara värdinna på sin festpaviljong. Möjligen finns där andra gäster också, även om exempelvis Arvor kanske inte är så spännande i sig. Kanske skulle man kunna introducera ytterligare någon nyckelperson i kampanjens fortsättning här? (Ammisadu tänkte jag använda till ett introducerande äventyr i Isakra, för övrigt. Men vad sägs om en tidig sammanstötning med Praanz, som är på plats i officiellt ärende för att söka loda tvillingarnas ambitioner?)

Hur gör man episoden spännande, rent av rafflande, utan att det hela slutar i oförsonlig konfrontation med tvillingmagikerna? Ska spelarna få nys om diverse mörka hemligheter på Gatves klippa, så som statyer som i själva verket är förstenade människor, magiska speglar, stackare som sitter inlåsta i fångceller (Raoga vid senare tidpunkt) och liknande. Några förslag på vad tvillingmagikerna kan ha för aktuella suspekta projekt vid denna tidpunkt?

Jag föreställer mig för övrigt att Kamalkus har koll på vad karaktärerna tar för sig, även om han kan välja att inte agera. Såvida han inte lyckats svimma av på grund av fylla, men det förefaller inte som att han kan bibehålla effekten särskilt länge, säkert genom kaklunens försorg.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: En natt på Gatves klippa

Mon 29 Jun 2015, 22:34

Vore inte det enklaste för att undvika omedelbar konfrontation att göra endera eller båda tvillingmagikerna till karaktärernas uppdragsgivare - kanske med motsatta uppdrag så att man tvingas välja. Spelare har oftast vett nog att inte omedelbart bita den hand som föder dem, åtminstone inte förrän de fått sin belöning.

Trollkarlarna kan fortfarande vara mycket underliga och tillställningen kanske en större maskeradbal på ön med underliga förvecklingar om du orkar hitta på dem. Vet inte om du spelat "Dragon Age Inquisition", men där finns en ganska märklig större bal med tilltrasslade mysterier som man förväntas lösa samtidigt som man ska upprätthålla sin sociala fasad.

* Mysterierna kan ju vara kopplade till statymakandet där någon med onda föraningar kommit till ön för att leta efter sin släkting men samtidigt är livrädd och kanske vill anlita karaktärerna. Det kan till och med vara en inhyrd RR-mördare som sattas att snoka så introducerar du dem också. PdK kan vara där som kombinerad gäst och inspektör.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: En natt på Gatves klippa

Mon 29 Jun 2015, 22:55

Kanske har gäster från balen andra motiv och söker sig till citadellet för att antingen söka efter försvunna anhöriga eller för att hämnas. Karaktärerna blir vittnen som kan ingripa eller blanda sig i efter behag.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: En natt på Gatves klippa

Mon 29 Jun 2015, 23:00

Precis! Det blir ett lite miniäventyr i sig där tonvikten läggs på att presentera förvecklingar och grupperingar man senare kommer att stöta på.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests