Då få verkar ha tagit notis av mitt tidigare inlägg om samma ämne på Berättar-forumet så gör jag ett nytt försök här istället. Jag har alltså kartlagt samtliga möjliga kombinationer av de fyra bloden och skapat 18 stycken arketyper som skiljer sig från dito i regelboken. Istället för fysiska och mentala förmågor ligger fokus här istället på själva temperamentet. Dokumentet kan hämtas i PDF-format via Google Docs.
Själv tänkte jag använda arketyperna dels för att ge spelare uppslag till karaktärer - eller snarare vilken uppsättning blod deras karaktär skulle kunna ha utifrån personligheten. Och dels för att ge bifigurer i spelet speldata utan att faktiskt behöva skriva ned någonting utöver en anteckning om vilken arketyp densamme baseras på.
* * * *
Ett annat projekt i samma anda vore att skapa ett alternativt genereringssystem för spelarkaraktärer. Det skulle i så fall utgå ifrån ett horoskop, som antingen kan ställas genom val av stjärntecken, födelseår, födelsetidpunkt, födelseplats, månens fas, och liknande som spelaren gör - eller genom en slumpgenerator. Eller en kombination därav. Själva slutresultatet i form av exakta speldata och personlighet (samt möjligen också kön- och skråtillhörighet) avläses som ett resultat av de mer eller mindre omedvetna val som gjordes under genereringen. Tanken är väl inte att spelaren ska bli överraskad av resultatet - snarare att ge upphov till en igenkännande aha-upplevelse då värdena för bloden slutligen är på plats.
Det är möjligt att det krävs algoritmer av något slag och att det hela skulle göra sig bäst som ett script. Om jag någonsin tar mig an uppgiften så siktar jag dock i första hand på ett system som kan lösas med papper och penna. Förmodligen krävs ett genereringsformulär där själva horoskopet ställs.