Magisystemet är som bekant öppet och allmänt hållet, vilket måhända också gör det tämligen heltäckande. Något jag har saknat i spel - samt när jag skrivit material till spelet - är dock att kunna specialisera magitraditionerna efter behov. Två exempel: Trollkarlen Kamalkus på Gatves klippa skulle kunna vara specialiserad mot åskmoln (Vindvävarkonst) liksom örtasystern Tromba i äventyret Griftehjärta skulle kunna vara specialiserad mot växter (Tektonisk åkallan).
Själv tänkte jag lösa specialisering genom att man kan välja en motsvarande expertis för magitraditionen. Detta sänker i så fall svårighetsgraden för besvärjelser som faller inom specialiseringen med ett steg, medan övriga besvärjelser inom magitraditionen får en motsvarande ökning av svårighetsgraden. Detta innebär indirekt också att svårighetsgraden i vissa fall blir noll, vilket innebär att man inte riskerar något magiskt missöde.
Däremot behöver man fortfarande använda ÖT för att kasta besvärjelser, såvida det inte rör sig om högst vardagliga saker som så att säga hör till ens värv. Exempelvis tänker jag mig att syster Tromba talar med och ingjuter kraft i sina plantor. I brist på en annan förmåga som kan användas för att odla växter så känns gränsen mellan magi och gröna fingrar här luddig som bäst. Man skulle man även kunna motivera "medfödda" magiska talanger med en specialisering.