Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Regler för nybörjare

Wed 12 Feb 2014, 12:49

Jag spelade rollspel med en grupp nybörjare, alltså personer som aldrig testat rollspel tidigare, i helgen och använde mig av Jörgen Karlssons tävlingsscenario Kolflagornas kastell som utgångspunkt. Jag insåg dock att karaktärerna saknade speldata, om man bortser ifrån öde och förbannelse. När jag funderade på hur mycket regler som egentligen skulle behövas så insåg jag också att någon annan speldata heller inte var nödvändig. Speciellt inte när karaktärerna var utpräglade grisodlare (nåja, skogsbönder) som det hade varit knepigt att hitta lämpliga förmågor för eller dikta ihop vettiga erfarenheter till.

Förutom att spelarna slog alla dådslag med två tärningar (istället för fyra olika blod) - utan möjlighet att slå om för erfarenheter - så gav jag två ödestärningar till varje spelare i början. Inte tre då jag i brist på förmågor inte brydde mig om att begränsa mängden ödestärningar de fick satsa. Detta i sin tur kunde få kompensera för att karaktärerna inte hade några erfarenheter. Jag brydde mig heller inte om att använda några ödestärningar själv som spelledare, utan slog så många tärningar som spelsituationen krävde.

Skador löste jag genom att på karaktärsbladet - som dels inkluderade en bild jag hittat online och dels den korta beskrivningen från själva äventyret - ha fem rutor för "elände". Även om ingen faktiskt fick något elände i spelet så var min tanke i alla fall att man kunde ta tre poäng av varierande slag av elände innan man blev oförmögen att utföra några fler dådslag.

Spelet löpte väl och spelarna såväl använde som vann nya ödestärningar. Den mest drivande spelaren försökte starta ett uppror i byn (öde) och satsade samtliga vunna ödestärningar i dådslaget. Karaktärerna blev slutligen arresterade för att plundrat Dovershall (borgen där Blatifagus huserade innan Arn hittade hen) men räddades av Arn som i egenskap av arvsfurste gick i god för sina räddare.

En liten detalj i sammanhanget förresten var att Arn spelades av den fjärde spelaren som hade viss erfarenhet av rollspel tidigare, och som hade bett om hjälp att introducera sina vänner till hobbyn. Arn är som bekant medvetslös i början av scenariot men vaknar när byborna kommer till borgen. Spelaren visste inte mer än att karaktären var en krigare av Bansikan och på hens karaktärsblad stod endast Bansikans tre symboler eller ideal. Arn hade ju överlevt sina skador enbart tack vare att han varit i trans.

Under spelets gång blev Arn dock undan för undan mera klar över situationen och sin egen identitet. Det blev en liten detektivhistoria för spelarna att lista ut vad som hänt riddaren uppe i borgen innan äventyrets början. Arn återvände exempelvis till borgen för att meditera i samma sal där han mött draken, samtidigt som Blatifagus återvände för att hämta sin svansspets... Good times. :D

Spelmötet avslutades med högläsning ur prologen till romanen Svavelvinter, där hela händelseförloppet innan äventyret alltså återberättas i detalj.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Regler för nybörjare

Wed 12 Feb 2014, 15:09

Låter kul!
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests