Denna förmåga tycker jag saknas som del av reglerna för Det Höga Språket; Man måste skaffa en nivå i denna förmåga varje gång man höjer nivån i Det Höga Språket. (I praktiken får man sänka en annan förmåga för att kunna höja både Det Höga Språket och Särling i samband med att man går upp i ödestyngd, vilket motsvarar priset man betalar för den förbjudna kunskapen.) Förmågan inför också Det Låga Språket i spelet liksom förklarar hur mäktiga trollkarlar med flera kan ha totalt fler än 8 nivåer i bloden.
Särling
Den som varit i kontakt med det gudomliga, har gjort resor till andra världar eller besmittats av Det Höga Språket utvecklar gärna ett främlingsskap med skapelsen. Man riskerar rent av att bli främling i såväl sin egen värld som överallt. När man når nivå 5 i denna förmåga blir karaktären därmed en bifigur under berättarens kontroll. Bifiguren söker antingen att ända sitt liv som numera ter sig meningslöst, söka en väg ut från världen eller hela skapelsen som sådan, eller inleder ett lika ändlöst som tröstlöst sökande efter en mening och ett sammanhang som inte längre står att finna. För varje nivå i förmågan får spelaren välja en expertis enligt nedan.
Inre potential: Du får placera ytterligare en nivå i valfritt blod och det är också möjligt att höja detta värde till 4.
Det Låga Språket: Du behärskar numera det ursprungliga protospråket som ympades i alla tänkande varelser vid själva skapelsen. Notera att du inte behöver behärska Det Låga Språket på ett medvetet sätt utan kan lika gärna instinktivt kunna förstå och göra dig förstådd med alla som över huvud taget har ett språk.
Gudomlig aura: Det gudomliga har lämnat ett oåterkalleligt avtryck på din person varför vanliga dödliga uppfattar dig som mer eller som verkligare än andra. Därför kan du använda ÖT i retoriska konflikter där du försöker hota eller imponera på någon.
Främlingsskap: Du tillhör inte längre den mänskliga gemenskapen och är i slutändan dömd att vandra ensam genom tillvaron. Detta betyder att du inte längre kan ha 3 i kännedom för andra karaktärer eller bifigurer, liksom ingen annan kan ha mer än 1 i kännedom om dig.
Astralvandring: Du utvecklar en inneboende förmåga att skilja din ande från din kropp, motsvarande den skapelsevidriga besvärjelsen Eterkropp.