User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Vända på Blod och Färdigheter avseende ÖP

Wed 03 Feb 2016, 00:03

För ett tag sedan funderade jag på att konvertera min kampanj till de nya Svavelvinterreglerna, men insåg att det inte skulle passa så bra till den traddiga känslan vi kör med. Samt att jag inte gillade den fyrkantiga känslan jag fick av bloden när jag spelat med systemet (att alla starka typer har Sten 3 osv), och att vi inte fick någon bra dynamik på ÖP (de tysta spelarna blev ännu tystare för att de aldrig fick några ÖP).

Jag funderade kort på att vända på systemet för blod och färdigheter, så att man alltid har sina färdighetstärningar och sen får lägga ÖP upp till blodets nivå istället. Jag tänkte då också ha bloden som en mer inre kraft, så att en del starka karaktärer kanske ändå hade Sten 1 och Vind 3 (men färdigheter som visar på styrkan), och en fet köpman med eldigt blod kunde ha Eld 3 osv. På så vis skulle man få jämnt kompetenta rollpersoner som skulle kunna få oanade krafter när ödet var med dem och de frammanade sina inre krafter tänkte jag.

Är det någon som gjort en sån här variant och vet om det funkar?
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Vända på Blod och Färdigheter avseende ÖP

Wed 03 Feb 2016, 20:16

Det låter som en intressant variant! Jag har även funderat kring erfarenheterna, som ärligt talat är ganska bökiga att använda i praktiken. Man skulle exempelvis kunna få en bonustärning om någon tidigare erfarenhet passar in, och de skulle inte vara begränsade till en enda användning per nivå i ödestyngd.

Tänk också på att värdet i blodet påverkar karaktärens temperament och personlighet! Se exempelvis hur jag skisserade upp olika blodsarketyper.
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Vända på Blod och Färdigheter avseende ÖP

Wed 03 Feb 2016, 21:56

Precis, jag skulle vilja att bloden mer speglade personligheten och känslan av personen, än faktisk muskelmassa och hjärnceller. Låter som en bra variant av erfarenheter! Jag funderade på att låta folk alltid ha en tärning på alla enklare saker man kan försöka sig på utan färdighet, och då skulle en sån erfarenhetsregel vara bra tror jag.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest