Sun 21 Aug 2016, 18:14
Jag har haft tillfälle att fundera vidare över detta och kommit så långt att jag listat olika former av dåds- och motståndsslag i spelet under respektive blod. Nedan har jag sedan försökt kategorisera dessa under par av positiva och negativa egenskaper som alltså modifierar värdet i blodet med en tärning uppåt eller nedåt:
Vind
Mod (Räddhågsen/Orädd): motstå hotelse, skräckslag, tåla rädsla
Visdom (Korkad/Vis): kunskap, hantverk, drogmakeri
Intelligens (Dum/Smart): argumentera, läkekonst
Kunnande (Klantig/Händig): första hjälpen, orientera
Uppmärksamhet (Ouppmärksam/Uppmärksam): motstå lönndom, upptäcka
Andlighet (Materialistik/Andlig): skapelsestörande magi, vindmagi
Allvar (Trolös/Vederhäftig): spådom, självkontroll
Eld
Uthållighet (Klen/Uthållig): motstå strapatser, tåla utmattning
Rörlighet (Klumpig/Smidig): lönndom, akrobatik, motstå fall
Snabbhet (Långsam/Rask): jaktslag, närstridsattack
Reflexer (Maklig/Kvick): motstå attack
Träffsäkerhet (Vindögd/Pricksäker): avståndsattack
Fingerfärdighet (Fumlig/Flink): låsdyrkning, ficktjuveri, knopar, taskspel
Inspiration (Opassionerad/Entusiastisk): eldmagi
Vatten
Självsäkerhet (Osäker/Beslutsam): motstå övertalning, tåla tvivel
Utstrålning (Charmlös/Karismatisk): underhålla, retorik
Empati (Osympatisk/Sympatisk): kontakter, inflytandeförmågor
Auktoritet (Vek/Orubblig): föra befäl, handel, motstå retorik
Livskraft (Blodfattig/Levnadsglad) skapelsetrogen magi, vattenmagi, hålla andan
Sten
Ståndaktighet (Veklig/Tålig): motstå skada, motstå närstridsattack, tåla skada
Motståndskraft (Skröplig/Resistent): motstå förgiftning, motstå sjukdom
Råstyrka (Svag/Stark): styrkeprov, närstridsattack
Fysik (Mager/Kraftig): hotelse, brottning
Förankring (Skör/Behärskad) jordmagi
Min tankegång är alltså att 3 respektive 1 i något blod är något tämligen extremt och torde åtminstone vara sällsynt bland befolkningen i stort. Spelarkaraktärer och de många intressanta bifigurer som befolkar settingen är givetvis undantag i statistiken. Även om de allra flesta alltså borde ha 2 i samtliga blod (vilket är väldigt praktiskt när det gäller bifigurer, inte minst) så finns det ändå tydliga trender som exempelvis öarnas olika temperament. Alltså torde det vara vanligare att en palamoxier har egenskapen Vederhäftig än att denne är Trolös. En trinsmyrer är oftare Entusiastiks än den är Opassionerad. Paratorniern tenderar att vara Levnadsglad medan en som är Blodfattig får se sig i minoritet. Och en saphynier tenderar att vara Behärskad framför Skör. Men saphyniern tenderar också att vara Kraftig, liksom paratoriern gärna är Karismatisk, trinsmyriern Rask och palamoxiern Händig. Men detta är alltså bara trender.
Få människor är alltså såväl Beslutsamma, Karismatiska, Sympatiska, Orubbliga och Levnadsglada - vilket skulle motsvara att man faktiskt har värde 3 i Vatten. Detta upplägg gör det dock möjligt att exempelvis ha 3 i Vatten men samtidigt vara Osympatisk och slå en tärning mindre i slag kontakter och vid användning av inflytandeförmågor. Det blir dock samtidigt möjligt att ha 3 i Vatten samt ha egenskapen Sympatisk, varpå man slår hela 4 tärningar vid dessa tillfällen! Det torde inte vara obalanserat regelmässigt då det som sagt endast gäller i dessa begränsade slag och alltså inte i alla slag där man slår för Vatten.
Vad gäller spelbalans och generering (vilket jag personligen inte tycker är så viktigt vad gäller karaktärer) så skulle man kunna använda de befintliga reglerna för bloden (sammanlagt 8 i bloden) men att man får välja en positiv egenskap till samtliga blod med värde 1 samt en negativ egenskap till samtliga blod med värde 3. På så sätt balanseras de extrema värdena med egenskaper som modifierar vissa slag till 2 grundtärningar. Exempel:
Vind 3 (Korkad), Sten 1 (Resistent), Eld 1 (Flink), Vatten 3 (Charmlös)
Väljer man däremot en positiv egenskap i ett blod med värde 2, så får man välja en negativ egenskap i ett annat blod med värde 2. Exempel:
Vind 2 (Orädd), Sten 3 (Skröplig), Eld 2 (Vindögd), Vatten 1 (Sympatisk)
Givetvis skulle man kunna ha mer än en egenskap per blod eller kategori, men fler får knappast plats på karaktärsbladet. I så fall får man antagligen skapa ett eget för ändamålet, vilket jag i första hand själv inte har tänkt göra.
Ett motargument till detta upplägg (som alltså inte är speltestat) kunde vara att spelare lätt kan välja egenskaper som exempelvis är bra specifikt i strid - eller att det blir möjligt att skapa magikunniga karaktärer som rullar 4 tärningar. Kontraargumentet blir att spelare redan kan exempelvis välja att skapa kraftpaket med 3 i såväl Eld som Sten, vilket i min mening är ett värre utslag än att en karaktär har egenskaperna Rask och Stark men i övrigt värde 2 i bloden. Dessa karaktärer slår nämligen fortfarande 2 tärningar för att försvara sig mot attacker, liksom endast klarar av två poäng Utmattning och Skada.
En möjlighet vore att man skapar sex stycken egenskaper per kategori och slumpar fram karaktärens egenskaper, vilket kanske skulle roa vissa och lugna andra som oroas över power gaming.
Förutom att man ska kunna beskriva spelarkaraktärer på ett mera nyanserat sätt så föreställer jag mig att det blir enklare och mer intuitivt att skapa och improvisera fram bifigurer. Istället för att fundera över om något blod är över 2 och vilket annat blod i så fall hamnar på 1, så använder man adjektiv som "Kvick men Veklig och Levnadglad", eller beskriver en bifigur som "Smart och Beslutsam men Klumpig". Den första bifiguren slår i så fall 2 grundtärningar i samtliga slag förutom att motstå attacker (med Eld), motstå närstridsattacker (med Sten) och hålla andan. Dessutom tål bifiguren endast 1 poäng Skada. Den andra bifiguren slår 2 grundtärningar när det inte gäller bland annat retoriska konflikter (med Vind respektive Vatten) eller slag för lönndom.