Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Förmågor på nytt sätt

Sun 31 May 2015, 00:38

Nu när jag spellett Svavelvinter i flera års tid kan jag bara konstatera att min ursprungliga reaktion på förmågorna stämmer. Närmare bestämt att expertiserna känns som ett påklistrat lager av komplexitet som egentligen inte tillför tillräckligt för att rättfärdiga den ökade komplexiteten. Jag förstår att man därigenom vill göra karaktärerna olika utan att införa en lång lista med smala färdigheter, men jag har ändock aldrig fått expertiserna att bli en naturlig del av spelsystemet.

Vad gäller spelarkaraktärer så brukar spelare, speciellt nybörjare, inte ha någon koll på vilka expertiser karaktären har och vad dessa har för funktion i spelet. Antingen missas de helt under spel eller leder de till en massa bläddrande i regelboken så fort ett dådslag ska utföras, vilket lätt bromsar upp spelet just då det ska bli som mest spännande. Nämligen när tärningar ska rullas och scenens utgång bestämmas.

Vad gäller bifigurer så brukar jag inte bry mig om att hålla reda på exakt vilka förmågor bifigurer har, speciellt inte sådana som improviseras fram mitt under brinnande spel. Istället är det mest en fråga om att ta ett snabbt beslut om hur många ÖT det vore rimligt att jag som berättare kan satsa i ett konfliktslag. Oavsett om jag faktiskt har tillgång till kompletta speldata, inklusive förmågor och dessas expertiser, eller inte så har jag samma problem som berättare med att hålla reda på expertiser som jag beskrev ovan. Resultatet blir lätt att bifigurer inte omfattas av reglerna om expertiser, helt enkelt därför att jag inte lyckas få in dem i spel.

Systemet med förmågor i stort känns inte helt genomtänkt i alla detaljer och blev måhända heller inte speltestat tillräckligt, men det är endast spekulationer från min sida. Oavsett finns det två sorters förmågor; med och utan expertiser. Min lösning på det upplevda problemet löses nog enklast genom att konvertera samtliga förmågor till samma upplägg som Krämare, Adlig med flera som endast listar en rad effekter som fungerar oavsett nivå i förmågan.

Några av förmågorna har också ställt till med direkt problem såväl under spel som när jag försökt skriva material till spelet; kanske främst Mördarkonst, Drogmakeri, Okvädning och Artisteri. Därför tänkte jag göra en fullständig genomgång av förmågorna och formulera dem utan expertiser, utan snarare med passiva och aktiva effekter (alltså huruvida man behöver satsa ÖT eller inte). Några förmågor tas säkert bort, någon läggs till och andra får byta skepnad. Jag har nog alltid tolkat uppsättningen av förmågor (liksom uppställningen av arketyper) som en tolkning av olika karaktärer i den första romanen, medan det nu alltså finns ett större material att hämta inspiration från.

Jag postar antagligen resultatet här som en regelvariant. Tankar och åsikter välkomnas!
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Förmågor på nytt sätt

Sun 31 May 2015, 07:56

Systemet med förmågor i stort känns inte helt genomtänkt i alla detaljer och blev måhända heller inte speltestat tillräckligt, men det är endast spekulationer från min sida. Oavsett finns det två sorters förmågor; med och utan expertiser. Min lösning på det upplevda problemet löses nog enklast genom att konvertera samtliga förmågor till samma upplägg som Krämare, Adlig med flera som endast listar en rad effekter som fungerar oavsett nivå i förmågan.
Eftersom jag speltestade reglerna under ganska lång tid (från version 4.6.1 i maj 2010 fram till slutprodukt våren 2012) så kan jag avslöja att det "friare" systemet med förmågor som du föreslår fanns med från början men valdes bort till fördel för expertiser. Detta var alltså, som jag minns det, ett medvetet designval för att särskilja förmågor ytterligare från varandra och samtidigt ge krydda till ökning i nivåer. Att reglerna inte speltestats tillräckligt och är ogenomtänkta tycker jag är ett ganska trist antagande som dessutom känns underligt att komma med efter så lång tid (du har ju själv använt reglerna under säkert 2-3 år).

För egen del löser jag bläddrandet med att skriva ut berörda expertiser till varje spelare (även om det vore snyggare att Ligan släppte en kortlek på samma sätt som M0´s mutationer och djurförmågor).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Förmågor på nytt sätt

Sun 31 May 2015, 09:24

Hej Baldyr!

Jag tror att problemet är att du tolkar reglerna lite för strikt. Har du läst rutan "KREATIVA FÖRMÅGOR" på sid 104 i nya Regelboken? Förmågor och expertiser ska ge fördjupning, inte begränsa vad man kan göra. Har en karaktär en förmåga och alla är överens om att förmågan är tillämpbar i situationen är det bara att köra - precis som ni verkar göra. Det är helt i reglernas anda.

Expertiserna är små fördjupningar som är gjorda för att låta spelaren göra sin karaktär mer unik. Att hålla ordning på expertiser, hur de funkar, är upp till spelaren själv, inte berättaren. För bifigurer är det fritt fram att skippa expertiser helt, om de inte tillför spelet något särskilt.

Att systemet med expertiser inte skulle vara speltestade stämmer inte. Det är heller inte något som särskilt många andra invänt mot.
Fria Ligan
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Förmågor på nytt sätt

Sun 31 May 2015, 13:26

Jag har som sagt aldrig gillat upplägget med expertiserna själv och har väl gett systemet en chans eftersom jag ändå har försökt att använda under flera års tid. Eftersom jag inte får det hela att fungera på ett vettigt sätt så satte jag mig tidigare idag och skrev om hela kapitlet om förmågor. Det är givetvis endast ett första utkast och ingenting är ju speltestat ännu, men jag får väl ändå känna mig nöjd. (Det är min erfarenhet i egenskap av hantverkare att folk i regel är nöjdast när de själva har fått pyssla ihop någonting, oavsett vad jag som yrkesman sedan tycker om resultatet. Det kan säkert även tillämpas på mig och mitt husreglande också.)

Jag postar väl resultatet här när jag hunnit arbeta igenom det hela mera. Någon annan kanske också kan ha glädje av upplägget.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Förmågor på nytt sätt

Sun 31 May 2015, 20:14

Här återfinns mitt arbetsdokument: https://docs.google.com/document/d/1jqV ... sp=sharing

Det är ett slags mellansteg där jag utgått ifrån de befintliga reglerna och försökt få med så många förmågor som möjligt samt effekten av de flesta expertiserna. Nästa steg vore att ta ett samlat grepp om förmågorna utan att snegla på det befintliga systemet mer än nödvändigt. Tanken är dock att det hela ska förbli kompatibelt med resten av spelsystemet, alltså modulärt.

Alla kommentarer välkomnas.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests