Nu när jag spellett Svavelvinter i flera års tid kan jag bara konstatera att min ursprungliga reaktion på förmågorna stämmer. Närmare bestämt att expertiserna känns som ett påklistrat lager av komplexitet som egentligen inte tillför tillräckligt för att rättfärdiga den ökade komplexiteten. Jag förstår att man därigenom vill göra karaktärerna olika utan att införa en lång lista med smala färdigheter, men jag har ändock aldrig fått expertiserna att bli en naturlig del av spelsystemet.
Vad gäller spelarkaraktärer så brukar spelare, speciellt nybörjare, inte ha någon koll på vilka expertiser karaktären har och vad dessa har för funktion i spelet. Antingen missas de helt under spel eller leder de till en massa bläddrande i regelboken så fort ett dådslag ska utföras, vilket lätt bromsar upp spelet just då det ska bli som mest spännande. Nämligen när tärningar ska rullas och scenens utgång bestämmas.
Vad gäller bifigurer så brukar jag inte bry mig om att hålla reda på exakt vilka förmågor bifigurer har, speciellt inte sådana som improviseras fram mitt under brinnande spel. Istället är det mest en fråga om att ta ett snabbt beslut om hur många ÖT det vore rimligt att jag som berättare kan satsa i ett konfliktslag. Oavsett om jag faktiskt har tillgång till kompletta speldata, inklusive förmågor och dessas expertiser, eller inte så har jag samma problem som berättare med att hålla reda på expertiser som jag beskrev ovan. Resultatet blir lätt att bifigurer inte omfattas av reglerna om expertiser, helt enkelt därför att jag inte lyckas få in dem i spel.
Systemet med förmågor i stort känns inte helt genomtänkt i alla detaljer och blev måhända heller inte speltestat tillräckligt, men det är endast spekulationer från min sida. Oavsett finns det två sorters förmågor; med och utan expertiser. Min lösning på det upplevda problemet löses nog enklast genom att konvertera samtliga förmågor till samma upplägg som Krämare, Adlig med flera som endast listar en rad effekter som fungerar oavsett nivå i förmågan.
Några av förmågorna har också ställt till med direkt problem såväl under spel som när jag försökt skriva material till spelet; kanske främst Mördarkonst, Drogmakeri, Okvädning och Artisteri. Därför tänkte jag göra en fullständig genomgång av förmågorna och formulera dem utan expertiser, utan snarare med passiva och aktiva effekter (alltså huruvida man behöver satsa ÖT eller inte). Några förmågor tas säkert bort, någon läggs till och andra får byta skepnad. Jag har nog alltid tolkat uppsättningen av förmågor (liksom uppställningen av arketyper) som en tolkning av olika karaktärer i den första romanen, medan det nu alltså finns ett större material att hämta inspiration från.
Jag postar antagligen resultatet här som en regelvariant. Tankar och åsikter välkomnas!