Jorgen_CAB
Topic Author
Posts: 62
Joined: Mon 09 Apr 2012, 00:52

Stridsregler...

Mon 10 Nov 2014, 02:35

Har läst igenom reglerna igen efter att vi återigen funderat på att spela Svavelvinter som är ett underbart spel på alla sätt. Däremot skulle jag vilja förenkla de redan ganska enkla stridsreglerna och göra dem lite mer realistiska på samma gång.

Där är tre saker som jag skulle vilja fixa och det är fysisk skada med vapen och strid med flera personer involverade.

1. Skada...
Jag köper inte riktigt att vissa vapen kan ge orimligt mycket i AUTOMATISK skada bara för att en utmaning vinner. I verkligheten är all vapen mer eller mindre lika dödliga och skadliga om de träffar ordentligt. En extra tärning för övertag med ett fördelaktigt vapen räcker enligt mig för att skilja en dolk från ett svärd och är avgörande nog med två personer som strider med liknande förmåga.

Så... rustning används bara som ett sätt att avtrubba ett tillhygges förmåga att ge en automatisk skada och där skulle då finnas tre rustnings nivåer (lätt, medel och tung). En lätt rustning skyddar då mot vapen som anses vara lätta (dolk, påk eller liknande), medeltung skyddar mot medeltunga vapen som ett enhandssvärd, spjut eller en handyxa medans tung rustning neutraliserar den automatiska skadan för ett tungt vapen typ tvåhandsfattade svärd eller ett vapen designat att slå hål på rustningar i allmänhet.

Effekten blir då att en person med att svärd som slåss mot en annan som har en dolk får fördel på en tärning i utmaningen och gör ett automatiskt i skada om han lyckas med utmaningen, om försvararen med dolken lyckas gör denna ett i automatiskt i skada. Detta eftersom båda inte har någon rustning.

På detta vis är det mer möjligt att bara göra lite i skada med stora vapen vilket känns mer verklighets baserat och troligt då det i verkligheten ligger mer i egenskap av lyckad handling än val av vapen hur mycket skada man de facto gör.

Detsamma skulle gälla avståndsvapen. En person utan rustning eller annat skydd tar lika tydlig skada av en lyckad attack från en jaktbåge som ett armborst. Var pilen eller skäktan träffar kroppen är mer avgörande än dess effekt på kroppen eftersom båda kommer att penetrera mer än nog oavsett.


2. Strid med flera involverade...
Personligen gillar jag inte riktigt hur strid med flera involverade fungerar i de avancerade stridsreglerna, tycker att det görs mer komplicerat än vad som behövs och att strid i sig verkar behöva orimligt många slag för att avgöras vilket drar lite fokus från berättandet i min mening. Inte alltid, men i bland...

Min förenklade funktion är att ta bort hela konceptet om anfallare och försvarare och helt enkelt tillåta en person att antingen försvara sig själ, anfalla någon eller hjälpa någon. Men du kan bara göra en sak åt gången i varje runda.

Initiativet faller på den person som initierar en handling som blir initiativ tagare (ej att betrakta som anfallare), som börjar med att bestämma vem eller vilka de angriper. Sedan får det bestämmas hur man vill handla fritt under rundan, dvs... vem man skall interagera med. Skall du hjälpa någon annans handling eller inte. Om du väljer att hjälpa någon annan och ingen väljer att direkt angripa dig kan du göra det fritt. Om du väljer att hjälpa någon annan men blir angripen själv har du valet att inte hjälpa och istället försvara dig själv... valet är ditt... ge någon annan en tärning och blil angripen och automatiskt slå noll tärningar eller inte.

Det kommer då att arta sig ganska tidigt hur en situation artar sig och vem som angriper vem och vem som kan hjälpa vem utan att själv bli attackerad. Det behövs inga initiativ heller...

Exempel
Dirk Arkungel och hans fru Tilda Arkungel blir överraskade av tre tuffa busar när de går hem från den lokala tavernan. Två av busarna ger sig på Dirk medans den tredje ger sig på hans fru. Dirk bryr sig bara om att hans fru kan ta sig därifrån och skriker till henne att springa och "hjälper" henne med en tärning att fly.
Resultatet blir att Dirk har "noll" tärningar mot ett kamplag på två busar medans hans fru får en extra tärning för att försöka fly mot den tredje busen.
Med lite tur lyckas hans fru fly men han själv blir troligen nerslagen och rånad... allt med ett enda slag.


Kan dock gå med på att man kan hjälpa någon med en tärning men samtidigt försvara sig själv men får endast slå en tärning för varje två ödestärningar man kan offra samt inga grundtärningar, så det kostar att försöka.

Dels måste kamplag alltid sättas upp om flera personer ger sig på en annan person. Dessutom går personliga dueller före bildandet av kamplag om där finns möjlighet till detta.

Tycker att det minskar ner på det ganska tråkiga jag slår... de slår... syndromet där flera personer kan bli helt utlämnade från en rundas stridigheter utan rimlig chans att påverka.


3. Oavgjort resultat...
Vid avgjort resultat slås varsin tärning, på 4+ händer inge annars får de ett i skada eller annan effekt som bestäms av motståndaren som passar in i berättelsen. På så sätt kan alla involverade ta negativ effekt av en kamp (både fysisk, psykisk eller social fungerar). Det finns inget som säger att två parter i en utmaning båda kan lida av en negativ effekt som resultat eller gå helt utan påverkan.


Jag vill att de flesta utmaningar skall avgöras med ett eller kanske två slag för alla som är involverade. Det kommer också falla sig naturligt hur en situation löser sig med vem som ger sig på vem.

Skulle det fungera, har givetvis inte testat ännu?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest