User avatar
kjw1
Topic Author
Posts: 132
Joined: Sun 22 May 2011, 05:33

Projekt: Gryning - en metaplot (från Järnringen Forum)

Sun 22 May 2011, 17:43

Flyttar över Harolds Projekt: Gryning - en metaplot tråd från Järnringens Forum.

Avsikten med att kopiera Projekt: Gryning - en metaplot-tåden till Fria Ligan har varit att låta denna fungera som (framtidssäkrat) referensmaterial medan diskussionen på detta forum fortsätter under År Noll-flagg.

År Noll (en PA-setting)
Här kan man diskutera allt som rör År Noll.

År Noll - inspirationsstafett
Tanken är väl att inspirationsstafetten ska fungera för alla former av uppslag till setting/miljö/värld (snarare än regler)...

/KJW1



Projekt: Gryning - en metaplot
Länk till ursprungstråd på JFAB Forum



Harold
Lomur
Inlägg: 1226


Projekt: Gryning - en metaplot
Flera olika trådar på detta forum handlar på metaplottar och världskoncept till Mutant.
Det fick mig att fundera lite, och klura fram en lös och luddig idé om något jag kallar Projekt: Gryning. Om det är ett äventyr, en äventyrskampanj, en kampanjsetting eller en helt egen spelvärld vet jag inte riktigt ännu

Det handlar om en variant på just den metaplot som diskuterats för Mutant - spelvärldens gång från undergångens anarki till pånyttfödd civilisation.

Rent konkret skulle ett projekt ha startats i gryningsvärlden för att samla in så mycket information och kunskap om fornvärlden som möjligt. Detta arbete kallas Projekt: Gryning. En stark inspirationskälla är förstås The Morrow Project, med skillnaden att det inte är upptinade som driver projektet. En annan idékälla är gubben i Fallout 3 som samlar gamla dokument.

RP:s handlingar i spelet bidrar i mer eller mindre grad till Projekt Gryning. Speltekniskt finns ett antal siffervärden, som visar hur långt projektet har kommit på olika fronter. Det gäller inte bara tekniskt kunnande, utan även politisk och kulturell utveckling.
När vissa tröskelvärden passeras förändras spelvärlden på något sätt. Blir ett hack mer civiliserad, på gott och ont.

En given komplikation är frågan om det alltid är av godo att återupptäcka fornfolkets kunskaper. Det finns grupper som är öppet fientliga mot Projekt: Gryning och försöker sabotera det. En annan komplikation är när RP:s personliga agendor kommer i konflikt med projektet på olika vis.

Hela spelet skulle inte behöva handla om Projekt: Gryning, men det kunde finnas där som en ständig fond.
Liksom Psipo tror jag inte att man måste dra ut tidslinjen till flera generationer för att spela med en metaplot av detta slag, förändringar kan gå fort!

25 mar 2009 14:00:58



Bengt Petter
Morbror Zanders kock
Inlägg: 1816


Riktigt cool idé! Känns som den passar bra för något längre.

Gillar att det funkar både som tidsram, motivator och dramaturgi på en gång.

Känns som att det i potten måste finnas någon typ av stor hemlighet som avslöjas. En för Gryningsvärlden tidigare okänd enklav som öppnas? Eller något helt annat?

Vore för övrigt intressant att knyta projektet till nån befintlig företeelse i spelvärlden, tex fon Rijn, ett gotländskt handelshus eller ett ulvrikiskt direktorat (eller kanske De Grå).
_________________
Gotland i Fenix - artikelserie till MUA. Del 1 - 16 sidor om Visby: http://www.speltidningen.se/nummer.asp?n=409

25 mar 2009 18:03:42



Grov
Kolonialagent
Inlägg: 355


!
Vilken supervinkling!

Det här köper jag rakt av.

[eget spån följer]
Vi har en drivkraft som har ett intresse att driva ett projekt, officiellt eller inte.
Denna Gryningsvärld byggs successivt upp av spelardrivna händelser, direkt eller indirekt.
Ytterligare ett steg i re-Evolutionen.
Är det till godo? Vad är ont, vad är gott? Vem använder kunskapen?
Låt oss tänka olikformade enkla byggstenar, beroende på vilka som kombineras med varandra så får vi olika utseende på skapelsen.
Det går att göra i en Mutantsetting med Gryningsvärlden som fond.
Ställer krav, men är fruktansvärt spännande som idé!
[/slut spån, måste käka lite fornglass nu]

Återkommer i ämnet.

25 mar 2009 20:36:19



Slartibartfast
Omprogrammerad Städrobot
Inlägg: 12


Låter intressant, man kan bygga väldigt mycket på det där.
Bra spånat Harold!
_________________
42.

25 mar 2009 20:42:52



Harold
Lomur
Inlägg: 1226

Bengt Petter skrev:
Riktigt cool idé! Känns som den passar bra för något längre.

Gillar att det funkar både som tidsram, motivator och dramaturgi på en gång.

Känns som att det i potten måste finnas någon typ av stor hemlighet som avslöjas. En för Gryningsvärlden tidigare okänd enklav som öppnas? Eller något helt annat?

Vore för övrigt intressant att knyta projektet till nån befintlig företeelse i spelvärlden, tex fon Rijn, ett gotländskt handelshus eller ett ulvrikiskt direktorat (eller kanske De Grå).

Bra idé att knyta Projekt Gryning till något existerande i spelvärlden! Det är absolut rätt väg att gå om man skulle vilja skapa det inom ramen för Mutant-UA.
Alternativet vore nästan att skapa en helt alternativ spelvärld, kanske till en början mer primitiv än Pyri/Gotland/Ulvriket, där projektet är en central del från start. Men då snackar vi ju egentligen om ett nytt spel.

Stor hemlighet? Hum, jo jag har nog några idéer där. I alla fall om man skulle vilja ge Projekt Gryning en ödesmättad final...

25 mar 2009 23:41:15



kosta
Missanpassad skuling
Inlägg: 3169


Fan, va coolt Harold!

forume tbubblar emd nya idéer. Det hrä verkar va just en Harold-idé då den kräver ett nytt relesystem (delvis iaf) för att funka, mäta effekt av projektet etc.

Ser fram mot fortsättningen, hur troligt att du skriver ihop något 1 till 10?

/K
_________________
Horisontens Ände -en webplats till Coriolis
Kolla in Irrfärder utan slut, min blogg om rollspel.
Projekt FoS Blogg


26 mar 2009 09:53:51



vonVinkelslip
Ove Banjo
Inlägg: 2096


En klassiker
När du tänker på det här så är "A canticle for Leibowitz" av Miller banne mig obligatorisk läsning. Ja, det kan vara den bästa postapokalyptiska romanen nånsin så den är egentligen obligatorisk läsning för alla på forumet.

http://en.wikipedia.org/wiki/A_Canticle_for_Leibowitz

I korthet är detta Projekt Gryning i form av ett kloster som försöker bevara kunskap, mer eller mindre förstådd, från tiden innan katastrofen. Man skulle i princip kunna ta romanen, göra RP som alla är skulingar från Skrotkatedralen och köra rakt av.

Som du nämnt ovan har man även här plotten (Varför kallar vi det metaplot? Verkar onödigt.) från fallet till den nya civilisationen. Romanen är uppdelad i tre delar. 1, de mörka åren (förpyrisk tid). 2. En ny renässans (pyrisk tid). 3. En ny högteknologisk civilisation. Ca år 800 PT. Det är 600 år mellan romandelarna. Och i den sista delen så är frågan, kommer den nya civilisationen att ända i ett förödande krig som sin föregångare?

Det här kunde vara inspiration till en riktigt fräck kampanj i Mutantskandinavien. En kampanjdel per epok och en organisation, släkt eller dylikt som är med i alla delarna, tex skulingarna. Möktufft. Framförallt om händelserna i del ett påverkar hur del två ser ut osv.

Det skulle jag absolut spela!

Vänligen,

/vV

26 mar 2009 10:04:28



Harold
Lomur
Inlägg: 1226


Fräck bok, den ska jag läsa! Tack för tipset.

Att jag kallar Projekt Gryning en metaplot beror på att jag tänker mig att projektet ligger som fond för en kampanj (eller en hel setting), men att varje äventyr inte måste handla direkt om projektet.

Men självklart kan man tänka sig en mer fokuserad kampanj på samma tema! I synnerhet om man vill sprida ut den över århundraden. Tricket då är kanske att få till en mekanik där RP:s handlingar i en epok betyder något för nästa epok.

Det kan bli fräckt, men är något annat än vad jag först tänkte mig: att skapa en spelvärld som rent konkret och speltekniskt förändras av RP:s handlingar, genom att de återupptäcker mer och mer av den forntida civilisationen (eller motarbetar projektet).

@kosta: Än så länge handlar det om en väldigt lös idé. Egentligen är det kanske ett helt eget spel, eller åtminstone en hel kampanjsetting i MUA, och det svänger man ju inte ihop i en handvändning...
Men ett mer översiktligt utkast som förklarar grunderna och som skulle kunna appliceras på valfri MUA-miljö är ingen omöjlighet!

26 mar 2009 11:20:33



kosta
Missanpassad skuling
Inlägg: 3169


@vV: Verkligen intressant bok -den arbetar med något som gäller all sci-fi, cyklisiteten- att allt återupprepar sig, oavsett omd et är mutantskandinavien, coriolis eller annan fiktiv värld.

@Harold: Är mkt nyfiken på hur du speltekniskt med nån siffermekanik ska få avslut under en era att påverka nästa. I miniformat finns det ju iofs i BE -mellan de tre olika faserna. Något liknande?
_________________
Horisontens Ände -en webplats till Coriolis
Kolla in Irrfärder utan slut, min blogg om rollspel.
Projekt FoS Blogg


26 mar 2009 14:10:19



Harold
Lomur
Inlägg: 1226


Hum, det är lite två olika grejer tror jag.

1. Det som jag i första hand tänkte mig denna tråd är en setting i en och samma era i en postapokalyptisk värld. Kunde funka i Pyri men borde egentligen börja på en mer primitiv nivå. Projekt Gryning startas och RP samlar in prylar och kunskap om fornvärlden under sina äventyr. Tre procentvärden - typ Teknologi, Styre och Bildning - tickar på från 0 till 100. En liten artefakt som lämnas in till Projekt Gryning kan t ex öka något av värdena med 1T3. När vissa tröskelvärden passeras "lär sig" spelvärlden något - t ex att tillverka ångmaskinen, att organisera en armé, att starta en teater. Dessa händelser kan utlösa konflikter och motreaktioner, som kan ligga till grund för äventyr. Men de ger också RP konkreta nya verktyg i spelet. Tanken är att utvecklingen sker fort, inom en rollpersons livstid. Borde kanske kolla på BE, tack för tipset!

2. Det som vV och andra är inne på (tror jag!) är en kampanj som är uppdelad över flera epoker under och efter undergången, med flera sekel emellan. Den idén gillar jag också! Även här tycker jag att det vore fräckast om RP:s handlingar i en era fick konkreta följder i en senare, men exakt hur det skulle se ut har jag ingen aning om...

26 mar 2009 15:15:28



fredriktomte
Storhirdman
Inlägg: 328


Mycket bra och fräck idé!

Skulle man göra en nyutgåva av Mutant tycker jag faktiskt att man skulle kunna ha det som den stora metaplotten i bakgrunden.

Skulingarna är förståss en bra kandidat, men jag tycker det vore häftigt om det rörde sig om en samhällsöverskridande (och därmed tvunget hemlig) rörelse/organisation som samlar inflytelserika individer från samtliga av de tre skandiska storrikena. En organisation som alltid tänker mycket långsiktigt och vars vägar därför kan synas outgrundliga då och då (den tar inte egentlig ställning för vare sig samfund, junta eller handelsrepublik, men drar sig inte för att tillfälligt stötta endera riket, eller på annat sätt lägga sig i dessas affärer). Konflikter inom organisationen är också en självklarhet.

RP kan börja som agenter och senare kanske stiga i graderna för att till slut kunna vara ganska högt uppsatta.

Skulingarna är förståss en ganska fräck idé (påminner lite om stiftelsen i Asimovs stiftelseböcker, en rymdopera-efterapokalypsen som är ett måste om man ska bygga den här typen av kampanjer), men jag ser inte riktigt hur de ska kunna påverka de omkringliggande de större samhällena tillräckligt mycket för att i någon större utsträckning kunna styra utvecklingen frammåt.
_________________
Om du bara hade lyssnat på mig skulle du ha insett att bara en bråkdel av det jag borde ha sagt var rätt!

04 apr 2009 12:16:28



fredriktomte
Storhirdman
Inlägg: 328


Om Asimovs stiftelseserie
Här
_________________
Om du bara hade lyssnat på mig skulle du ha insett att bara en bråkdel av det jag borde ha sagt var rätt!

04 apr 2009 12:39:47



fredriktomte
Storhirdman
Inlägg: 328

Harold skrev:
Hum, det är lite två olika grejer tror jag.

1. Det som jag i första hand tänkte mig denna tråd är en setting i en och samma era i en postapokalyptisk värld. Kunde funka i Pyri men borde egentligen börja på en mer primitiv nivå. Projekt Gryning startas och RP samlar in prylar och kunskap om fornvärlden under sina äventyr. Tre procentvärden - typ Teknologi, Styre och Bildning - tickar på från 0 till 100. En liten artefakt som lämnas in till Projekt Gryning kan t ex öka något av värdena med 1T3. När vissa tröskelvärden passeras "lär sig" spelvärlden något - t ex att tillverka ångmaskinen, att organisera en armé, att starta en teater. Dessa händelser kan utlösa konflikter och motreaktioner, som kan ligga till grund för äventyr. Men de ger också RP konkreta nya verktyg i spelet. Tanken är att utvecklingen sker fort, inom en rollpersons livstid. Borde kanske kolla på BE, tack för tipset!

2. Det som vV och andra är inne på (tror jag!) är en kampanj som är uppdelad över flera epoker under och efter undergången, med flera sekel emellan. Den idén gillar jag också! Även här tycker jag att det vore fräckast om RP:s handlingar i en era fick konkreta följder i en senare, men exakt hur det skulle se ut har jag ingen aning om...

Borde det inte gå att knyta ihop dessa?

Olika kampanjer kan ju fokusera olika mycket på projektet. I vissa kampanjer kanske projektet bara snuddas vid i förbifarten (som en hemlighetsfull och manipulativ organisation med, för RP, grumliga motiv som rör sig i bakgrunden, tänk illuminati), medan i andra är rp agenter som aktivt jobbar för projektet och hela kampanjen centreras kring detta.

Det finns ju inte heller någonting som behöver motsäga att utvecklingen kan gå fort under kampanjens gång, åtminstone så länge som man inte har tänkt sig från skymningsvärld till fullt fungerande futuristiskt rymdfararsamhälle på 30 år. Det du beskriver i 1 tycker jag absolut kan vara ett delkapitel i 2. Skulle det ändå bli lite väl snabb utveckling för att ge den riktigt episka känslan kan man ju förklara det med att just den (beskrivna) perioden var väldigt framgångsrik för projektet (t.ex. p.g.a. RP:s insatser) och inte egentligen representativ för utvecklingen i stort.
_________________
Om du bara hade lyssnat på mig skulle du ha insett att bara en bråkdel av det jag borde ha sagt var rätt!

04 apr 2009 12:45:58



Harold
Lomur
Inlägg: 1226


Re: En klassiker
vonVinkelslip skrev:
När du tänker på det här så är "A canticle for Leibowitz" av Miller banne mig obligatorisk läsning. Ja, det kan vara den bästa postapokalyptiska romanen nånsin så den är egentligen obligatorisk läsning för alla på forumet.

http://en.wikipedia.org/wiki/A_Canticle_for_Leibowitz

I korthet är detta Projekt Gryning i form av ett kloster som försöker bevara kunskap, mer eller mindre förstådd, från tiden innan katastrofen. Man skulle i princip kunna ta romanen, göra RP som alla är skulingar från Skrotkatedralen och köra rakt av.

Som du nämnt ovan har man även här plotten (Varför kallar vi det metaplot? Verkar onödigt.) från fallet till den nya civilisationen. Romanen är uppdelad i tre delar. 1, de mörka åren (förpyrisk tid). 2. En ny renässans (pyrisk tid). 3. En ny högteknologisk civilisation. Ca år 800 PT. Det är 600 år mellan romandelarna. Och i den sista delen så är frågan, kommer den nya civilisationen att ända i ett förödande krig som sin föregångare?

Det här kunde vara inspiration till en riktigt fräck kampanj i Mutantskandinavien. En kampanjdel per epok och en organisation, släkt eller dylikt som är med i alla delarna, tex skulingarna. Möktufft. Framförallt om händelserna i del ett påverkar hur del två ser ut osv.

Det skulle jag absolut spela!

Vänligen,

/vV

Sent om sider har jag börjat läsa A Canticle for Leibowitz. Apbra! Det är precis den här stämningen jag eftersträvade när jag klurade på Projekt Gryning. Och jag håller med om att det kunde bli en väldigt fräck kampanj om man överförde temat till Mutant - en mäktig story i tre delar i tre olika tidsepoker. Ska världen gå under igen?

Nu har jag inte läst ut boken ännu, men jag instämmer i att den borde läsas alla Mutantspelare

@fredriktomte: Tack för kloka synpunkter! Måste ha missat dessa inlägg tidigare... Du har ju helt rätt i att de båda typerna av kampanj som diskuteras ovan kan kombineras.

03 jun 2009 09:21:25



kosta
Missanpassad skuling
Inlägg: 3169


Så hur förändrar boken planen exakt? El bekräftar den bara din vision?

(E det inte tre delar?)

/K
_________________
Horisontens Ände -en webplats till Coriolis
Kolla in Irrfärder utan slut, min blogg om rollspel.
Projekt FoS Blogg


03 jun 2009 09:32:33



Harold
Lomur
Inlägg: 1226


Jag har bara hunnit börja läsa boken, men jag tror inte att den förändrar Projekt Gryning på något grundläggande sätt. Jag upplevde bara att känslan jag får av boken är väldigt lik den jag tänkte mig med PG, och boken kan säkert ge mycket inspiration.

Om en "civilisationsbyggarkampanj" bäst bör hållas under en och samma tidsperiod eller delas upp på flera med hundratals år emellan vet jag inte riktigt. Som fredriktomte påpekar kan ju det ena ingå som en del i det andra.

Nej, det är bara en bok (väl?), uppdelad i tre delar.

03 jun 2009 12:54:16



kosta
Missanpassad skuling
Inlägg: 3169

Harold skrev:
Nej, det är bara en bok (väl?), uppdelad i tre delar.

Då lästa jag fel på wiki.
_________________
Horisontens Ände -en webplats till Coriolis
Kolla in Irrfärder utan slut, min blogg om rollspel.
Projekt FoS Blogg


03 jun 2009 12:57:35



Bengt Petter
Morbror Zanders kock
Inlägg: 1816


Jag har haft flera möjliga metaplotter i skallen när jag har skrivit om Gotland. Denna metaplott är en av dem.

Har planer på att starta en tråd i Bunkern om gotländska hemligheter. Vore väldigt kul att utgå från Projekt Gryning som en möjlig metaplott. Det skulle faktiskt funka utmärkt till det gotländska kampanjbyggarkoncept som jag kommer att presentera i Fenix längre fram.
_________________
Gotland i Fenix - artikelserie till MUA. Del 1 - 16 sidor om Visby: http://www.speltidningen.se/nummer.asp?n=409

04 jul 2009 12:17:05



snöboll
Hadesagent
Inlägg: 456


Offtopic, allt detta nya om Gotland innebär att dina planer om nysläpp kommer att läggas ner för att istället bli bilagor och artiklar i fenix?

04 jul 2009 22:41:41



Bengt Petter
Morbror Zanders kock
Inlägg: 1816

snöboll skrev:
Offtopic, allt detta nya om Gotland innebär att dina planer om nysläpp kommer att läggas ner för att istället bli bilagor och artiklar i fenix?
Bengt Petter skrev:
kosta skrev:
Betyder det här förresten att M-Gotland inte e aktuellt längre -allt kommer i delar i Fenix?
Det här betyder att det kommer en serie om Gotland i Fenix OCH att jag just nu inte vet vad som händer sedan.
_________________
Gotland i Fenix - artikelserie till MUA. Del 1 - 16 sidor om Visby: http://www.speltidningen.se/nummer.asp?n=409

04 jul 2009 22:49:46



Harold
Lomur
Inlägg: 1226

Bengt Petter skrev:
Jag har haft flera möjliga metaplotter i skallen när jag har skrivit om Gotland. Denna metaplott är en av dem.

Har planer på att starta en tråd i Bunkern om gotländska hemligheter. Vore väldigt kul att utgå från Projekt Gryning som en möjlig metaplott. Det skulle faktiskt funka utmärkt till det gotländska kampanjbyggarkoncept som jag kommer att presentera i Fenix längre fram.

Vore skitkul! Jag bidrar mer än gärna, även om jag av skäl som förklaras i en annan tråd har lite ont om tid i sommar...

05 jul 2009 16:33:05



Bengt Petter
Morbror Zanders kock
Inlägg: 1816


Jag funderar på att sammanställa en särskild metod för att skapa gotländska (eller andra) metaplotter - som i mina ögon är bakomliggande, stora skeenden som rollpersonerna/spelarna inte känner till från början men under spelets gång kommer att förstå. I genren Mutant bör de (men måste kanske inte?) ha något med arvet från forntiden att göra.

Jag är inspirerad av Luke Cranes Burning-process. Ett exempel:
http://www.burningwheel.org/forum/showthread.php?t=4298

Så vad jag funderar på är en "Burning Metaplott"-process, formad just för metaplotter, med delvis andra frågor. Några frågor jag tänker mig kan passa:

1. Vari ligger den stora hemligheten?
2. Vilka aktörer känner till hemligheten och hur använder de sin vetskap?
3. Kommer hemligheten att avslöjas gradvis över tid eller helt plötsligt? Om gradvis, på vilket sätt?
4. Vilka förlorar och vilka vinner på att hemligheten/metaplotten avslöjas?
5. Vilka faser kan man dela in metaplotten i? Ungefär vad händer i de olika faserna?

Vad säger ni? Tanken är alltså att öppna för flera - för SL valbara - metaplotter, istället för att på klassiskt manér låsa sig vid en enda definitiv.
_________________
Gotland i Fenix - artikelserie till MUA. Del 1 - 16 sidor om Visby: http://www.speltidningen.se/nummer.asp?n=409

05 jul 2009 17:24:53



kosta
Missanpassad skuling
Inlägg: 3169


Låter bra -lägger man på en WorldBurner del -dvs en del som ger de olika grupperna olika styrka beroende på vilken fas av metaplotten man är i och är beroedne på hur riket/världen är uppbygg så tar man det ännu ett steg längre och får samtidigt en regelgrund för att spela de stora skeendena.
_________________
Horisontens Ände -en webplats till Coriolis
Kolla in Irrfärder utan slut, min blogg om rollspel.
Projekt FoS Blogg


05 jul 2009 17:28:36



kosta
Missanpassad skuling
Inlägg: 3169


Men kanske en egen tråd?
_________________
Horisontens Ände -en webplats till Coriolis
Kolla in Irrfärder utan slut, min blogg om rollspel.
Projekt FoS Blogg


05 jul 2009 17:29:05



Bengt Petter
Morbror Zanders kock
Inlägg: 1816

kosta skrev:
Men kanske en egen tråd?

Ja, dra igång en vetja! Dina tankar om World Burner ska självklart in. Vore kul om vi kunde få ihop en komplett "Metaplott Burner". Jag tror som sagt att det är bäst om vi utgår från Gotland, eftersom Ulvriket och Pyri redan har färdiga och definitiva metaplotter. En sådan kommer jag aldrig att skapa till Gotland.
_________________
Gotland i Fenix - artikelserie till MUA. Del 1 - 16 sidor om Visby: http://www.speltidningen.se/nummer.asp?n=409

05 jul 2009 17:42:32



kosta
Missanpassad skuling
Inlägg: 3169

Bengt Petter skrev:
kosta skrev:
Men kanske en egen tråd?


Ja, dra igång en vetja! Dina tankar om World Burner ska självklart in. Vore kul om vi kunde få ihop en komplett "Metaplott Burner". Jag tror som sagt att det är bäst om vi utgår från Gotland, eftersom Ulvriket och Pyri redan har färdiga och definitiva metaplotter. En sådan kommer jag aldrig att skapa till Gotland.

Jag utgår från att du menar efter Fenix?
_________________
Horisontens Ände -en webplats till Coriolis
Kolla in Irrfärder utan slut, min blogg om rollspel.
Projekt FoS Blogg


05 jul 2009 18:08:07



Bengt Petter
Morbror Zanders kock
Inlägg: 1816


Njae, själva Plott-Burnern borde vi kunna sätta ihop redan nu. Den bör ju egentligen också kunna funka på andra ställen i Gryningsvärlden.
_________________
Gotland i Fenix - artikelserie till MUA. Del 1 - 16 sidor om Visby: http://www.speltidningen.se/nummer.asp?n=409
05 jul 2009 18:11:36



kosta
Missanpassad skuling
Inlägg: 3169


Nu när V0 e ute, vad händer här undrar man?
_________________
Horisontens Ände -en webplats till Coriolis
Kolla in Irrfärder utan slut, min blogg om rollspel.
Projekt FoS Blogg


20 okt 2009 20:14:37



Harold
Lomur
Inlägg: 1226


Hum, just nu har jag fullt upp med annat men Projekt Gryning är allt annat än dött.

Egentligen skulle jag vilja gifta ihop Projekt Gryning med Version Noll, eftersom det systemet har teknologisk utveckling inbyggt på ett sätt som vanliga MUA saknar.

Då ligger det nära till hands att kapa de direkta banden till Mutant och göra ett komplett eget spel, förstås inspirerat av Mutant men annorlunda. Det saknas sannerligen inte idéer!

Ett alternativ skulle vara att skriva ihop en artikel till MUA (med eller utan V0) som kombinerar År Noll med Projekt Gryning i någon form. Kanske något Fenix kunde vara intresserad av?
_________________
Version Noll - Apokalypsen som den borde vara
Förbjuden Zon - Stockholm efter Undergången


22 okt 2009 07:58:47



kosta
Missanpassad skuling
Inlägg: 3169

Harold skrev:
Hum, just nu har jag fullt upp med annat men Projekt Gryning är allt annat än dött.

Egentligen skulle jag vilja gifta ihop Projekt Gryning med Version Noll, eftersom det systemet har teknologisk utveckling inbyggt på ett sätt som vanliga MUA saknar.

Då ligger det nära till hands att kapa de direkta banden till Mutant och göra ett komplett eget spel, förstås inspirerat av Mutant men annorlunda. Det saknas sannerligen inte idéer!

Ett alternativ skulle vara att skriva ihop en artikel till MUA (med eller utan V0) som kombinerar År Noll med Projekt Gryning i någon form. Kanske något Fenix kunde vara intresserad av?

Jag tror absolut att Fenix kan va intresserade av det.
Är det pappande som tar tid (undrar nära förestående två-barnsfar)?

ett helt eget spel? Wow! Dela med lite om idéerna...
Hur annorlunda? Utan djurmutantet? Utan Skandinavien? Med?

Nu måste du nästan skriva lite mer, sorry
_________________
Horisontens Ände -en webplats till Coriolis
Kolla in Irrfärder utan slut, min blogg om rollspel.
Projekt FoS Blogg


22 okt 2009 21:31:52



Harold
Lomur
Inlägg: 1226

kosta skrev:
Är det pappande som tar tid (undrar nära förestående två-barnsfar)?
Pappande, ja, men annat också. Ledsen att vara så hemlig, men du vet kanske vad jag syftar på?
kosta skrev:
ett helt eget spel? Wow! Dela med lite om idéerna...
Hur annorlunda? Utan djurmutantet? Utan Skandinavien? Med?

Nu måste du nästan skriva lite mer, sorry

Som sagt, jag har bara en samling lösa idéer och är osäker på om det är värt satsningen att förvandla dem till ett komplett spel.

Djurmutanter? Nej, sorry . Skandinavien? Jajamensan! Alltså, en lite kärvare och mörkare värld än Mutants, närmare Katastrofen, närmare vår egen värld.
Stort fokus på kampen om återupptäckt och återskapande av forntidens hemligheter. Lite mer allvar och undergångs-angst, lite mindre ordvitsar (nog för att jag gillar ordvitsar - men inte i detta spel).
Det finns mer konkreta grejer också, men de är så osäkra att jag tror att jag väntar med att avslöja dem...
_________________
Version Noll - Apokalypsen som den borde vara
Förbjuden Zon - Stockholm efter Undergången


23 okt 2009 06:40:43



kosta
Missanpassad skuling
Inlägg: 3169


Ett lagom kittlande svar med andra ord...
_________________
Horisontens Ände -en webplats till Coriolis
Kolla in Irrfärder utan slut, min blogg om rollspel.
Projekt FoS Blogg


24 okt 2009 22:31:53



kjw_soul
Magister
Inlägg: 54


--Bump--
Återfann den här sköna metaplott-cliffhangern...

@ Harold
Är detta något som du fortfarande tänker på ibland? Eller är det dött som i Bolt Hålet? Något ni pratat om på Fria Ligan?

Om någon är intresserad av att fortsätta diskussionen kanske vi ska ta det på Fria Ligan-forumet och lägga hit en länk...

/KJW1
_________________
prudentia nostra constatia

19 maj 2011 15:12:15



Harold
Lomur
Inlägg: 1226


Jajamen! Idéerna här är i hög grad levande, och har utvecklats en hel del. Just nu har Fria Ligan fullt upp med Coriolisgrejer och Svavelvinterspelet, men bland idéerna som ligger och guppar därbakom finns ett postapokalyptiskt spel till stor del grundat på dessa idéer. Det finns en halvfärdig regelstomme och en hel del settingidéer. Det enda som saknas just nu är egentligen tid att skriva...
_________________
Version Noll - Apokalypsen som den borde vara
Förbjuden Zon - Stockholm efter Undergången


19 maj 2011 20:43:05



kjw_soul
Magister
Inlägg: 54


Kul!
Tycker absolut att det är en superintressant setting. Vet att Ligan har mycket i pipelinen men väldigt roligt alltså att höra att projektet lever och att mina misstankar visade sig stämma!

Återkommer med lite matigare reflexioner så snart jag kan. Är det för tidigt skede att starta en tråd på Ligan? Eller ska vi fortsätta ev publik diskussion här?

/KJW1
_________________
prudentia nostra constatia

21 maj 2011 10:43:27



kjw_soul
Magister
Inlägg: 54


Re: En klassiker
Harold skrev:
vonVinkelslip skrev:
När du tänker på det här så är "A canticle for Leibowitz" av Miller banne mig obligatorisk läsning. Ja, det kan vara den bästa postapokalyptiska romanen nånsin så den är egentligen obligatorisk läsning för alla på forumet.

http://en.wikipedia.org/wiki/A_Canticle_for_Leibowitz

I korthet är detta Projekt Gryning i form av ett kloster som försöker bevara kunskap, mer eller mindre förstådd, från tiden innan katastrofen. Man skulle i princip kunna ta romanen, göra RP som alla är skulingar från Skrotkatedralen och köra rakt av.

/vV

Sent om sider har jag börjat läsa A Canticle for Leibowitz. Apbra! Det är precis den här stämningen jag eftersträvade när jag klurade på Projekt Gryning. Och jag håller med om att det kunde bli en väldigt fräck kampanj om man överförde temat till Mutant - en mäktig story i tre delar i tre olika tidsepoker. Ska världen gå under igen?

Nu har jag inte läst ut boken ännu, men jag instämmer i att den borde läsas alla Mutantspelare

Har inte själv tagit mig igenom ”A Canticle for Leibowitz” men här är något som kanske underlättar…

EN AUDIO BOOK-VERSION (alla tre delarna):
”A 15-part full-cast abridged serial of the novel was adapted for radio by John Reed and broadcast in 1981 by National Public Radio (NPR). Directed by Karl Schmidt, it was produced by Karl Schmidt and Marv Nunn. Carol Collins narrated the production.”

DENNA ”FULL”-VERSION INKLUDERAR:
- A Canticle For Leibowitz, E-book (HTML-format)
- Saint Leibowitz And The Wild Horse Woman, E-book (uppföljaren, HTML-format)
- A Canticle For Leibowitz, Radio Drama (M4A-format)
- A Canticle For Leibowitz, Concept Album by John Kannenberg (MP3-format)

Texten finns alltså attachad i HTML-format så man – om man inte har annat att vila ögonen på kan följa med i händelseförloppet i texten.
Här

...ALTERNATIVT EN DRAMATISERING (DEL ETT + TVÅ):
”In 1993 the BBC broadcast a 90-minute dramatisation of the first two books, "Fiat Homo" and "Fiat Lux", with Andrew Price as Brother Francis and Michael McKenzie as Dom Paolo. The adaptation was by Donald Campbell and it was directed by Hamish Wilson.”
Här

/KJW1
_________________
prudentia nostra constatia

21 maj 2011 12:19:52



Harold
Lomur
Inlägg: 1226

kjw_soul skrev:
Kul!
Tycker absolut att det är en superintressant setting. Vet att Ligan har mycket i pipelinen men väldigt roligt alltså att höra att projektet lever och att mina misstankar visade sig stämma!

Återkommer med lite matigare reflexioner så snart jag kan. Är det för tidigt skede att starta en tråd på Ligan? Eller ska vi fortsätta ev publik diskussion här?


/KJW1


Det är absolut inte fel att starta en tråd på Fria Ligans forum! Nog bättre än här, detta forum lär tyvärr försvinna...

Arbetsnamnet på det nya spelet är År Noll. Starta gärna en tråd i sektionen som berör Version Noll (som ju är den regelmässiga basen, även om jag tänker ändra massor).
_________________
Version Noll - Apokalypsen som den borde vara
Förbjuden Zon - Stockholm efter Undergången


21 maj 2011 19:10:36
[kJw1]
prudentia nostra constatia

Who is online

Users browsing this forum: Semrush [Bot] and 3 guests