User avatar
kjw1
Topic Author
Posts: 132
Joined: Sun 22 May 2011, 05:33

År Noll (en PA-setting)

Sun 22 May 2011, 16:54

Här kan man diskutera allt som rör settingen År Noll.

Historik
Under 2009 var Harold igång med två olika trådar om "närmare katastrofen" setting på JFABs Mutant Forum:

Projekt: Gryning - en metaplot (mars--oktober 2009)
Mutant: År Noll (april--maj 2009)

Den exakta uppdelningen mellan dessa två trådar kan säkert Harold redogöra för. De senaste diskussionerna (resp Harolds tankar kring projektet) finns i Projekt: Gryning - en metaplot-tråden. Samtidigt utvecklades idéer om Version Noll (V0) som är ett regelverk för (PA-)rollspelande.

KJW1

EDIT 6 april 2013:
Efter att Fria Ligan släppt den glädjande nyheten att de tar över mutantlicensstafettpinnen har jag ombetts av Zapp att förtydliga den här tråden här i dess första inlägg. Redan det ursprungliga inlägget (som ju har underrubriken ”Historik”) kan nog beskrivas som varandes av det förklarande slaget. Nu, när ligan tagit steget fullt ut med (nya) Mutant: År Noll (och namnen på de olika projekten kan tyckas snarlika), kan jag hålla med Zapps om att det kan behöva redas ut en del… även om det blir lite kaka på kaka.

Mutant: År Noll (så som det beskrivs här i denna tråd) är liksom även Projekt: Gryning - en metaplot äldre embryoprojekt från primärt 2009 som inte ska sammanblandas med Fria Ligans kommande rollspel Mutant: År Noll.
Ungefär detsamma gäller regelsystemet Version Noll. Det är ett äldre regelsystem som inte ska sammanblandas med Fria Ligans kommande rollspel Mutant: År Noll.


5 april 2013 skrev
[quote="LXEagle"](...) Jag undrar iofs om boken: Mutant år noll... som man kan köpa här. Är det samma spel?[/quote]
[quote="Tomas"]Om du syftar på Version Noll så är svaret nej - det är ett äldre regelsystem som inte alls är det som kommer att finnas i Mutant: År Noll. Vissa element kan möjligen kännas igen, men nya Mutant får ett helt nytt regelsystem.[/quote]

Mer historik
Harold som jag refererar till ovan och i denna tråd är alltså Fria Ligans Tomas i tidigare skepnad på JFABs Forum. Som jag har förstått tog Ligan form utifrån just JFABs Forum och de fyras gemensamma intresse för bl a Mutant (och t ex FoS-projektet), Coriolis samt Svavelvinter. På sätt och vis var diskussionerna i trådarna på JFAB-forumet startskottet till det gemensamma sammarbetet och de kommande projekten. Alla fyra Ligamedlemmarna var aktiva i diskussionerna kring M:UA. Diskussionerna när det gäller Mutant: År Noll utspelade sig alltså primärt under 2009 men har sedan fortsatt. Trots först slutet för M:UA och sedan slutet för JFAB (inkl forumhemsidan). Nu alltså aktuellt igen… JFAB-forumtrådarna kan väll sägas vara Fria Ligans tidiga upptäckarålder och i synnerhet en del av Mutant: År Nolls historik.

Ang länkarna
2011, vid tiden för detta inlägg, fanns fortfarande JFAB-formumet kvar. De båda länkarna jag nämner ovan är numera tyvärr obsoleta. I del två av inlägget (se nedan i tråden) finns dock en länk till den första delen av historiken ”Projekt: Gryning - en metaplot” (mars--oktober 2009) som jag klippte, klistrade och publicerade (och på så vis framtidssäkrade) på Fria Ligans Forumsida. Tyvärr klistrade jag inte in den andra av de två trådarnal ”Mutant: År Noll” (april--maj 2009). Jag har för mig att den heller inte går att hitta med Way Back Machine… Så det kan jag beklagligt nog inte göra något åt… Om någon har tillgång till materialet eller lyckas hitta det så PM:a mig eller bara lägg upp det.
Last edited by kjw1 on Sat 06 Apr 2013, 09:04, edited 2 times in total.
[kJw1]
prudentia nostra constatia
 
User avatar
kjw1
Topic Author
Posts: 132
Joined: Sun 22 May 2011, 05:33

2(2)

Sun 22 May 2011, 18:40

Har klistrat in Projekt: Gryning - en metaplot från JFAB Mutant Forum även här på Fria Ligan.
Se HÄR

Avsikten med att kopiera Projekt: Gryning - en metaplot-tåden till Fria Ligan har varit att låta denna fungera som (framtidssäkrat) referensmaterial medan diskussionen på detta forum fortsätter under År Noll-flagg.

I ovannämnda tråd skriver Harold:
Arbetsnamnet på det nya spelet är År Noll. Starta gärna en tråd i sektionen som berör Version Noll (som ju är den regelmässiga basen, även om jag tänker ändra massor).
Oavsett tidigare trådars namn är alltså projektnamnet "År Noll" ;)

/KJW1
[kJw1]
prudentia nostra constatia
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: År Noll (en PA-setting)

Sun 22 May 2011, 21:06

Grymt!

Tack för att du räddat trådarna om Projekt Gryning och År Noll från JFAB-forumet. :)
Fria Ligan har som sagt lösa planer på ett postapokalyptiskt spel framöver, och detta är väl en utmärkt plats att spåna!
Ska återkomma senare med lite av våra idéer - men vad skulle ni vilja se?
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: År Noll (en PA-setting)

Mon 23 May 2011, 06:31

Grymt!

Tack för att du räddat trådarna om Projekt Gryning och År Noll från JFAB-forumet. :)
Fria Ligan har som sagt lösa planer på ett postapokalyptiskt spel framöver, och detta är väl en utmärkt plats att spåna!
Ska återkomma senare med lite av våra idéer - men vad skulle ni vilja se?
Jag skulle nog vilja se lite av ett universalsystem som får sin egen setting men som även gick lätt att anpassa för att spela MUA. Jag gillar som du vet Version Noll men hade velat se regeluppdateringar (just nu känns reglerna inte riktigt lika vassa längre, när man jämför med Svavelvinter RPG) :-)

Kan även tänka mig att det finns rätt många MUA-spelare kvar som på så vis kunde fångas upp.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Guendolin
Posts: 69
Joined: Sat 09 Apr 2011, 16:12

Re: År Noll (en PA-setting)

Sun 29 Apr 2012, 00:58

Trasiga länkar, Nu när Järnringen gått i graven. Någon som har kvar det matrial som fanns i trådarna?
 
User avatar
kjw1
Topic Author
Posts: 132
Joined: Sun 22 May 2011, 05:33

När är År Noll?

Mon 10 Sep 2012, 20:20

När är År Noll?

Tomas och Ligan har en struktur/stomme för settingen År Noll. Jag är väldigt nyfiken på hur denna ser ut och det jag snappat upp tycker jag har varit mycket lovande. Eftersom jag är sporadisk läsare av Forumet upptäckte jag först häromdagen projektet/V0-hacken Zonen som har en egen setting-tanke (i Version Noll-kategorin). Då båda spelmiljöerna verkar ha mycket gemensamt (självklart speltekniskt eftersom båda bygger på V0 men också PA-historiskt då det finns tydliga kopplingar till Äventyrsspels och/eller Järnringens insomnade PA-epos. Själv mest intresserad av setting... Båda projekten har på denna punkt indikerat avvikelser från de inspirerande historiska förlagorna. Tänkte att det kunde vara bra att förtydliga dessa skillnader och hoppas på assistans från förståsigpåarna…

Då ambitiösa Ligan har många järn i elden dröjer det antagligen ytterligare en tid tills de har tid att på allvar ta tag i År Noll. Rapporterna blir dock mer och mer frekventa trots alla andra spel och projekt! Ligan har ju i princip blivit till på JFAB Forumet och åtminstone 75% (sorry Nisse, känner inte till ev alias) har frekventerat MUA Forumet ;) Av nyfikenhet tänkte jag rulla igång en förutsättningslös (?) diskussion om vad settingen År Noll (och ev Zonen) skulle kunna innebära. Vad som skiljer dessa från varandra och huruvida de skulle kunna vara ett och samma. Egentligen vet vi (jag?) minst om Ligans År Noll-vision eftersom Zonenvarianten har krönikor uppe. Har dock under årens lopp uppfattat en del åsikter/tankar kring År Noll som också fått viss respons här och tidigare på JFAB-forumet. Men en tydlig settingriktning – d v s vilken väg som slutligen valts – saknas. Kanske den inte är utstakad ännu. Kanske den ska släppas på ett speciellt sätt och vid en väld vald tidpunkt. Ok. Min förhoppning är dock att detta rullande kan bli ett bollande där vi konsumenter kan hjälpa och sporra Ligan framåt med År Noll- och kanske även Zonen-projektet(en)…

Mycket förenklat (och säkert väldigt subjektivt) drar jag mig till minnes att följande huvudspår diskuterats…
- När är efter katastrofen? Teknologisk nivå? Samhälle?
- Fablernas värld 1 (Mutantfrågan – mutanter eller inte mutanter?)
- Fablernas värld 2 (Realism vs studentikost)

Vad har jag glömt?

Dessa tre frågor har en del med varandra att göra men leder framförallt vidare till andra diskussioner…

Alea iacta est, nej rulla bollen var det…

kjw1
Last edited by kjw1 on Tue 11 Sep 2012, 07:36, edited 1 time in total.
[kJw1]
prudentia nostra constatia
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: När är År Noll?

Mon 10 Sep 2012, 21:24

Mycket intressant diskussion - och en vi funderar en hel del på i Ligan dessa dagar! :)

Eftersom det är en väldigt pågående diskussion och inget är spikat ska jag inte säga för mycket, men jag skulle tro att mina idéer om År Noll kanske ligger lite längre från MUA än vad Zonen gör. Zonen innehåller visserligen en del setting (en sorts vildare version av Pyri), men i botten tycks det vara ett nytt regelsystem att spela MUA med - precis som Version Noll är. Rätta mig om jag har fel, Måns! :)

Tanken med År Noll är att göra något annat. Jag tycker att Järnringens MUA var ett mästerverk - visserligen med brister men ändå ett mästerverk - och jag är inte särskilt sugen på att följa i Järnringens fotspår och bygga vidare på MUA. MUA var vad det var. Nu dags för något nytt!

Det jag främst saknat i MUA är postapokalyps. MUA för mig är helt enkelt inte ett postapokalyptiskt spel. Alltså, det utspelar sig efter katastrofen, men spelet handlar inte om de frågor som apokalypsen ställer. I stället handlar spelet om helt andra saker, som klasskamp, rasism, patriotism och storpolitiska konflikter. MUA skulle så att säga funka nästan lika bra i ett alternativt 1800-tal (typ Space 1889) som i världen efter undergången.

År Noll, som jag skulle vilja se det, handlar om världen efter undergången. Världen är Nollställd - vad gör vi nu? Utforskar vi det gamla eller försöker vi begrava det? Söker vi artefakter i ruinerna eller bygger vi något nytt? Håller vi ihop mot yttre hot eller splittras vi? Söker vi sanningen om undergången eller skapar vi en ny sanning att leva efter? Det är ett Mutant som aldrig gjordes: I Reptilmännens Klor - The RPG. :)

Till dina frågor!
- När är efter katastrofen? Teknologisk nivå? Samhälle?
Oklart. Länge nog för att den gamla världen har fallit i glömska, kort nog för att ingen ny civilisation har hunnit byggas upp. Primitiv, skrotbaserad teknologi - men nivån och samhället utvecklas under spelets gång.
- Fablernas värld 1 (Mutantfrågan – mutanter eller inte mutanter?)
Mutanter. Definitivt!
- Fablernas värld 2 (Realism vs studentikost)
Well, inte humorlöst, men definitivt inte studentikost. Mörkare än MUA. Som om Mutant vore en HBO-serie! :)

Men, återigen - detta är bara mina personliga funderingar. Inte Ligans officiella linje. :)
Fria Ligan
 
User avatar
kjw1
Topic Author
Posts: 132
Joined: Sun 22 May 2011, 05:33

När är ÅR NOLL?

Tue 11 Sep 2012, 07:53

Tack Tomas för svar!
Upptäckte ovan att jag skrivit Tomas minst en gång förmycket och rättade till Ligan. Min förhoppning är ju självklart att hela redaktionens kraft kommer att plöjas ner i produkten. Inte bara V0-upphovsmannen. Och om resterande Liga har divergerande tankar får ni gärna terapia högt :D

Med Fablernas värld-frågorna om inte avklarade och slutligt färdigutredda så åtminstone med tydlig fingervisning/policydeklaration kan vi kanske fokusera på det viktigaste.

Och vad kan vara en bättre startpunkt för rullandet än just projekttiteln :D

När är ÅR NOLL?

Tills vidare...

kjw1
[kJw1]
prudentia nostra constatia
 
User avatar
Måns
Posts: 118
Joined: Mon 11 Apr 2011, 10:21

Re: När är År Noll?

Tue 11 Sep 2012, 10:37

Zonen innehåller visserligen en del setting (en sorts vildare version av Pyri), men i botten tycks det vara ett nytt regelsystem att spela MUA med - precis som Version Noll är. Rätta mig om jag har fel, Måns! :)
Vi spelar visserligen i ett vildare Pyri (och det är meningen att Zonen ska vara kompatibelt med MUA) men spelets egna setting är nästan exakt det du skriver längre ner - I Reptilmännens Klor - The RPG. Mad Max-fabel, som jag skriver i inledningen är en bra sammanfattning tycker jag. Visst kan någon jeppe utropa sig till kejsare i någon avkrok men det är en titel som inte spelar någon roll när kolkmalen har slukat mökskapet! :)

Zonen har mer gemensamt med MUA när det gäller det mustiga och det makabra, det svarta träckliknande gojset som flyter genom spelet som en frustande kejsaråhl! :)
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: År Noll (en PA-setting)

Tue 11 Sep 2012, 13:24

Kul att våra idéer tycks så pass lika! Vore kul med ett samarbete i någon form. :)

To be continued...
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests