User avatar
kjw1
Topic Author
Posts: 132
Joined: Sun 22 May 2011, 05:33

Re: När är År Noll?

Thu 13 Sep 2012, 18:06

Ligan har ju i princip blivit till på JFAB Forumet och åtminstone 75% (sorry Nisse, känner inte till ev alias) har frekventerat MUA Forumet ;)
@Nils - Ja, hur är det egentligen, har ligans fjärde ben ett förflutet på JFABs MUA-Forum? Med tanke på Coriolis ursprunget fanns sannolikt någon koppling till JFAB-Forumet? Eller inte? Alias? Försöker få ihop trådarna här...
[kJw1]
prudentia nostra constatia
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: År Noll (en PA-setting)

Thu 13 Sep 2012, 21:15

Jodå, även jag hängde på JFABs forum. Var med från början och hette nog Lord Hubba på den tiden (vet inte hur jag tänkte med det nicket riktigt...). Var, och är, dock en klassisk forumlurker så se mig som en representant för den tysta majoriteten.

Ligans embryo föddes för övrigt i en efterlysning på forumet efter en Coriolisgrupp som ledde till att jag och Kosta hamnade i samma spelgrupp och så småningom började snickra på Gränsrymden. Dock blev det först med Tomas och Christian som vi blev kompletta så att säga. Innan dess var vi fanboys med storhetsvansinne :)
Fria Ligan
 
User avatar
kjw1
Topic Author
Posts: 132
Joined: Sun 22 May 2011, 05:33

(Lord Hubba)

Fri 14 Sep 2012, 21:22

Kalas! Lord Hubba kan jag dra mig till minnes. Och storhetsvansinne kan bevisligen föda allt möjligt gott! (Och annat förstås…) Blev lite OT, det ber jag om ursäkt för och lovar bättring. Men nu förstår jag Ligan lite bättre ;)
[kJw1]
prudentia nostra constatia
 
User avatar
kjw1
Topic Author
Posts: 132
Joined: Sun 22 May 2011, 05:33

drive-by med cykel och bakladdat gevär

Fri 14 Sep 2012, 21:42

Hade alltså egentligen tänkt hålla mig till det första av mina tre ”spår” men spårar ur direkt ;-) Att jag frågade om PA minus mutanter (Fablernas värld 1 aka ”mutantfrågan”) i detta sammanhang berodde primärt på några rader jag kom ihåg från Ligans Blogg för rätt precis ett år sedan:
Se FLITENS LAMPA
2011/09/02 kl. 23:12
(...) Men om ni ska ha spel i Stockholm efter-katastrofen, förväntar jag mig muterade djur. Svenska rollspel efter-katastrofen är liksom inte samma sak om där inte finns en ekorre med golfklubba i näven eller två muterade hundar som gör en drive-by med cykel och bakladdat gevär.
2011/09/03 kl. 23:25
De muterade djuren är en underbar del av MUA och gamla Mutant och kommer för alltid att ha en särskild plats i hjärtat. Men med År Noll siktar vi på något annat (...)
2011/09/05 kl. 00:04
@Kosta, Tomas: Okej, låt oss mötas på halva vägen – inga muterade djur i originalreglerna, men ett tillägg som pdf där man kan spela vildsvin med mohikan-frilla. Deal? ;) (...)
Kanske Ligan tänker sig en setting där de muterade (fysiskt- och psykiskt muterade djur och människor) inte utgör majoriteten av de intelligenta varelserna? I MUA dominerar denna kategori i praktiken helt. De muterade är kanske något mer obskyrt - 10%? Eller en abnorm krydda att ta till (t ex Jeremiah) - 1%? Sedan kan ju även de muterade har så pass modesta modifieringar att varken omgivning (eller de själva) ser det som mutationer/avvikelser. Håller alltså med Tomas i hans Mutanter. Definitivt! Men kvantiteten blir naturligtvis mycket avgörande för världen och spelet…

Mer HBO! Nästan vad som helst! Och mörker! Och funderingar :)
[kJw1]
prudentia nostra constatia
 
User avatar
kjw1
Topic Author
Posts: 132
Joined: Sun 22 May 2011, 05:33

mutationsdiagnos-bildanalys

Sun 16 Sep 2012, 09:11

1_600.jpg
...inte så PA?
1_600.jpg (130.73 KiB) Viewed 6369 times
APROPÅ FLITENS LAMPA INLÄGGET…
Attachar gestaltning av huvudstaden som kan ha inspirerat/agerat förlaga till teaserbilden som släppts från År Noll i samma blogginlägg. Eller kanske ändå inte… Tio tusen silverdollar till den som vet varifrån den attachade bilden samplats. Tror det finns forumiter som bör ha god inblick i denna bildvärld ;)

F ö tycker jag det är på tok för glest med bilder i forumet. Vi är alldelses för dåliga på att kommunicera med bilder här vilket är synd då t ex ovan nämnda bloggbild självklart drog igång en del snack. Ligan utnyttjar detta bra i bloggen - bara för oss att följa exemplet!

INGA MUTANTER ÅR NOLL SYNES ÄN…
Den andra bild jag känner till som släppts från År Noll finns HÄR (finns fler eller är resten FZ alt FoS?). Innehåller, vad jag kan se, inga tydliga mutationer. Dock kan man skönja vad som skulle kunna vara hårbortfall och bölder (men att vara tunnhårig och ha kännslig hy behöver naturligtvis inte betyda att man har cellförändringar). Zonröta?
[kJw1]
prudentia nostra constatia
 
Echo
Posts: 28
Joined: Wed 28 Sep 2011, 19:24
Location: Uppsala

Re: År Noll (en PA-setting)

Mon 01 Oct 2012, 17:52

Något som jag tyckte var bra och som jag vill se mer av är MUA:s post-apoc Sverige.
Ett förslag är att hämta inspiration från spelserien fallout där jag tycker att man lyckats med riktigt bra postapokalyptiska miljöer och settings.
Bland annat mutanter och obskyr teknologinivå är sånt jag tycker att man lyckats bra med.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: År Noll (en PA-setting)

Mon 01 Oct 2012, 21:00

Vänta bara! :)
Fria Ligan
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: År Noll (en PA-setting)

Fri 29 Mar 2013, 13:49

kjw1, editera gärna första-posten för att för nytillkomna lite snabbt förklara vad År Noll är (var?) och framförallt om det finns någon koppling till nya Mutant År Noll.

Tack.
 
User avatar
kjw1
Topic Author
Posts: 132
Joined: Sun 22 May 2011, 05:33

Re: År Noll (en PA-setting)

Sat 06 Apr 2013, 09:14

kjw1, editera gärna första-posten för att för nytillkomna lite snabbt förklara vad År Noll är (var?) och framförallt om det finns någon koppling till nya Mutant År Noll.

Tack.
Fixat...

kjw
[kJw1]
prudentia nostra constatia

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests