User avatar
deusexmatteo
Topic Author
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Ven och Bornholm

Fri 15 Nov 2013, 13:36

Nämns någon av dessa två sydliga öar i någon Mutant skrift? Ser att Bornholm är med på kartan över mutantskandinavien men har inte tillgång till "östhavets riken" där jag antar att det skulle stå om den, om någonstans.

Skulle vara kul att veta mer
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Ven och Bornholm

Fri 15 Nov 2013, 13:58

Bornholm tillhörde i Mutant 2 handelsrepubliken Gotland. I MUA (alltså Österhavets otämjda riken) vill jag minnas att det nämndes något kortfattat och antydande om att ön styrdes av farliga robotar. Men särskilt mycket och tydligt bestämt stod det inte. Det är upp till dig att spinna vidare.

Ven tror jag inte har beskrivits någonstans. Men ön bör rimligen ligga i utkanten av Möken-zonen.

Jag tycker generellt sett att öar är intressanta. De är överblickbara (inte minst kartmässigt) och naturligt avgränsade och därför lättare att göra bra koncept av. Ven skulle kunna vara en utmärkt plats för en Ark i M0. Zonen skulle kunna vara resten av Öresund. Skulle kunna bli en spännande kampanj där RP reser runt mellan olika ödehamnar, skeppsvrak och öar (finns ju fler i Öresund).
 
User avatar
deusexmatteo
Topic Author
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Ven och Bornholm

Fri 15 Nov 2013, 17:19

Precis min tanke! Kul med robotarna på Bornholm, det måste jag kolla vidare på :)

Bara det att Uraniborg finns på Ven gör den direkt passande som Mutant-setting. De andra öarna vid bron, eller Gröbbgången som de kallar den i en av Ulvriket böckerna är ju också mycket mutantiga - en enorm konstgjord holme, bebyggd med ruinerna av en megastruktur från forntiden och bebodd av de bruna luffarspindlarnas muterade avkomma. Möken!

Tack för tipsen Bengt Petter!
 
User avatar
deusexmatteo
Topic Author
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Ven och Bornholm

Thu 21 Nov 2013, 13:17

Du råkar inte minnas vad de kallar Bornholm för i Östhavet? Har inte boken så jag kan inte kolla själv.
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Ven och Bornholm

Sun 24 Nov 2013, 13:24

I MUA (alltså Österhavets otämjda riken) vill jag minnas att det nämndes något kortfattat och antydande om att ön styrdes av farliga robotar.
Är det Ruinstaden på Kritos du tänker på nu (ÖOR sid 6)?
 
User avatar
deusexmatteo
Topic Author
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Ven och Bornholm

Wed 27 Nov 2013, 01:00

I MUA (alltså Österhavets otämjda riken) vill jag minnas att det nämndes något kortfattat och antydande om att ön styrdes av farliga robotar.
Är det Ruinstaden på Kritos du tänker på nu (ÖOR sid 6)?
Jag kollade upp Kritos och det låter som att det kanske kan vara Bornholm. Dock är det väldigt konstigt att vågor kan dra över hela ön, den är ju ändå ganska stor (på MUA kartan är den ungefär sin nuvarande storlek, så den har inte krympt). Dock finns det en annan ö nordöst om Bornholm som heter Christansö, alltså mer likt Kritos - det kanske kan vara den de skriver om? Hittade ingenting om onda robotar i Kritos beskrivningen.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Ven och Bornholm

Wed 27 Nov 2013, 11:12

Jag hade ett koncept till Ven, ur minnet:

Nödsällskapet
Mutanthaven är farliga platser - fulla av vidunder, missfosterväder och andra vidrigheter som kan sänka ett oförberett skepp. Sällskapet var ursprungligen en grupp redare som gick samman för att organisera bärgning och räddning, och försvar mot havsmarodörer. Deras stadiga roddsnipor kunde gå ut i de flesta väder, och undsätta nödställda. Den gamla avstjälpningsplatsen på ön Back i Mökens utkant fungerade, och fungerar, som bas och hamn. För att finansiera företaget tog man ut en liten avgift av de man hjälpte.

Snart visade det sig att en liten avgift inte räckte, och gruppen kom i skarp konflikt med regionens zonkapare och havsmarodörer. För att finansiera konflikten tog man ut större och större tvångsavgifter - till den mån att skeppare börjat undvika Nödsällskapets vatten. De forna handelsmännen hade under tiden förvandlats till heltidskapare. Det blev nu nödvändigt att aktivt söka upp skepp i nöd, och bärga hela deras last och ibland även lägga vantarna på manskap. Då och då kunde det även passa att så att säga skapa en nödsituation. Allt för det större goda, och för att försäkra sig om tillräckliga resurser. En enorm, himlaristande, antenn kröner ön Back, och hjälper Nödbröderna i deras värv, då den indikerar fartygspositioner genom små pluppar på en fornsmart skärm. Stridsklarar nödbröder känns igen på deras bjärt oranga,uppblåsbara skyddsvästar.

Brasklapp: Jag tycker att Sjöräddningssällskapet är urbra, och givetvis betalar man avgiften om man har båt. Det är inte bara dem jag riffar här...

EDIT: Lösa tankar
Oraklet från Ur - Ur: lämningar av Astronomiska Museiplex Uraniborg, är mest ruiner och glaskärvor, men planetariumprojektorerna är fortfarande i bruk, och sätter igång en symfonisk ljus- och ljudshow om de får besökare under kvällstid (när ljusförhållandena är rätt).

Roddsnipa - rodd- och segelförsedd roddbåt. Ordinarie snipa har tre årpar, och bemannas av sju man:Kapten, och sex roddare. Av de senare 1-2 Kanonjärer, 2-4 "Bärgare" (med huggare och änterhakar), en kortläsare (sjökort) och en kock.

Absalon - uråldrig, urrostad fornskorv som ligger på land på Backs lågläntare delar. Vördas av Nödbröderna som ett symbol för deras kall, och används som begravningsplats. Ett fullt kompliment av nödutrustning fanns en gång på bord, och har givit Nödsällskapet symboler och karaktäristik - de orange skyddsvästarna, hederskransen, det röda korset.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Ven och Bornholm

Wed 27 Nov 2013, 15:35

Nästa skott i mörkret... ;)

Kan det vara "Den mytiska automatön Apparaticus" du tänker på, Bengt Petter?
 
User avatar
deusexmatteo
Topic Author
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Ven och Bornholm

Thu 28 Nov 2013, 00:09

Peter - Nödsällskapet känns väldigt mutant - en god tanke baserad på redlighet som inte håller i den sjukt farliga världen. De menade ju så väl från början men sen var de tvungna att tänka på ekonomin. Tänker mig att folk får arbeta av sin skuld för dem; kanske genom att bli Räddare eller "månadsgivare" på ön. Bra idé!

Zapp - var läser jag om detta? Känns lite som jakten på Atlantis eller någon av de andra försvunna öarna - bara texter finns kvar och ingen vet säkert var de ligger eller om de finns på riktigt.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Ven och Bornholm

Mon 16 Dec 2013, 18:32

"månadsgivare"
:D - fattiga seglare utan tillgångar fick ursprungligen göra sitt "frivillga bidrag" genom en månads hårt arbete. Nuförtiden kan "gåvan" röra många månader, eller år!
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests