User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Kampanj: Undergångens Arvtagare

Thu 02 May 2013, 22:12

Vid Regnbågens Slut
================

Under gårdagen var det äntligen dags att sjösätta mitt projekt, att spelleda MUA´s "Vid Regnbågens Slut" som ett karaktärsdrivet scenario. Scenariots huvudkaraktärer var zonfararen Rufidor "Översten" Ludom, fixaren Julius "Smilet" Piaff, Järnringen-agenten Osvald Junior samt den mutanthatande PSIPO-agenten Serafim Wickel. Under spelets gång strök dock några av karaktärerna med där en ersattes av PSIPO-agenten Ernest .

Scen 1:
Osvald och kollegan Alfa befinner sig på Hotell Grisslan. Man är på jakt efter Osvalds syster Nela som varit försvunnen sedan barndomen . Man bestämmer sig för att besöka spådamen Gloria Silverstråk som håller till i Kopparbergen.

Scen 2:
Smilet och gatflickan Tijuana håller låg profil på hotell Thermopolium efter ett misslyckat utpressningsförsök mot Herr Linus Drake. Drake har satt ett pris på deras huvuden och Tijuana, hög på slörök, är skräckslagen och beklagar sig att han kommer hitta dem och att de aldrig kommer komma ur det här levande. Smilet (som är hemligt förälskad i Tijuana) bestämmer sig för att söka skydd hos sin inflytelserike Onkel Eufild. Han beger sig till Eufilds hem på Krusarkobben.

Scen 3:
Översten drömmer att han smyger genom en forntunnel och hör fotsteg och barnskrik i mörkret som leder till smärta och mörker. När han vaknar till är han tillbaka på Café R-bajter med kollegorna Bligus och Vaska. De tre har just bildat fornskrotbolaget där Bligus och Vaska driver filial i Nordholmia medan Översten själv skall sköta affärerna i sin hemstad Pirit. Översten har bestämt tid med sin tidigare kollega Manfred Lund som numera basar över samfundets exploratorämbete. Denne har i dagarna blivit utsedd till hedersmedlem i den anrike sammanslutningen Peckwickklubben. Just innan han skall gå ”spiller” några nimrodbrigadister en ölmust över ryggen på hans medhjälpare Glummer som också sitter vid bordet. Efter en ilsken dispyt flyr Glummer och Översten fortsätter mot Peckwickklubbens lokaler.

Scen 4:
PSIPO-agenten Serafim Wickel befinner sig på Botvids Herrgård där det aristokratiska människorättssällskapet Vita Liljans Redskap håller het hetsigt toppmöte. PSIPO-chefen Vladmir Skopev tar Serafim åt sidan och presenterar honom för ordernsmästaren och organisationens store välgörare Linus Drake. Drake behöver hjälp i ett känsligt ärende där en slug gatflicka och hennes kumpan försökt utpressa honom med hjälp av en fornmäktig dosa som spelat in Drake i en besvärande situation. Dosan måste föras i säkerhet och utpressarna avlivas – och enbart i den ordningen. Serafim åtar sig uppdraget och skickar iväg sina hantlangare Ernest, Petrus och Nicklas för att leta efter måltavlorna.

Scen 5:
Osvald och Alfa kommer fram till Silverstråks etablissemang och Osvald får snart veta att Silverstråk ej vet något om hans syster men ser nödrop komma från en herrgård utanför staden. Alfa har samtidigt fått fram att PSIPO har ett högkvarter på samma plats och man beger sig dit.

Scen 6:
Efter att ha sett sorgeparaden efter den bortgångne Kejsarfadern Kjell anlände Smilet till sin Onkels storslagna hus. Tjänsteflickan, en muterad katt vid namn Fiona, avspisade Smilet för gamla synder trots att han nu lovade bättring. Istället använde han sina kraftiga benmusklet för att hoppa upp till en balkong på andra våningen. Där kunde han konstatera att Eufild ändå inte var hemma och Fiona som kommit uppspringande försade sig om att onkeln var på vitterhetsafton på Peckwickklubben. Smilet begav sig genast dit.

Scen 7:
Översten besökte haket Bunkern på vägen till Peckwickklubben och fick se Zigge Zmolks autograf inristad i väggen. Zigge hade dock inte synts till på några dagar.

Scen 8:
Serafim skall just bege sig till stan då Vladmirs son konstantin väljer att slå följe. Konstantin beklagar sig över sin veke far som låtit PSIPO förfalla till en skugga och avslöjar sin plan om att ta faderns plats med våld. Serafim som är gammal vän till Vladmir avfärdar henna planen trots lovord om befordran.

Scen 9:
Osvald och Alfa når fram till Botvids herrgård. De smyger fram över gårdsplanen utan att bli upptäckta och in genom en olåst källardörr. I källaren bryter de upp två celler och räddar två medtagna psioniker.

Scen 10:
Smilet anländer till Peckwickklubbens Aurorasal. Han stöter genast på Onkel Eufild som uttrycker irritation för Eufilds ständiga slyngel till brorson trots att han bedyrar att räddningen gäller en kvinna i nöd. Plötsligt får Smilet syn på Översten som han gjort affärer med tidigare. Den måttligt roade Översten vår höra om Smilets och Tijuanas missöden och blir därefter presenterad för Eufild och Frank Peckwick. Översten fortsatte därefter till vännen Manfred Lund och pratade kort om sin Nordholmia filial. Manfred berättade att han själv var på väg till Nordholmia för att utforska nya områden. Samtidigt äntrade populärhistorikern Max fon Maadman scenen och höll ett föredrag om mutanternas ursprung i det mytomspunna Eden. Lejonordern hade flera anhängare på plats och när fon Maadman lyfte sin tes om hur djurens intelligens härstammade från människan blev stämningen snabbt hotfull. Smilet hoppade emellan när två strykarkatter angrep populärhistorikern som kort därpå lämnade föredraget. Smilets ingripande övertalade Eufild om att ge brorsonen en sista chans. Onkeln skulle ordna med diligens och proviant bort från huvudstaden så Smilet och Tijuana kunde börja på nytt någon annanstans. De skulle mötas i Folkets gränd 9 för att ordna upp det hela. Smilet stämde träff med Översten på samma plats då även han ville följa med diligensen. När Smilet begav sig ut på gatan såg han skräckslagen hur gatan bevakades av den PSIPO-agent som tidigare försökt mörda honom och Tijuana. Han välde fort och tog istället vägen över taken tillbaka till Thermopolium med hjälp av sin makalösa hoppförmåga.

Scen 11:
Det hade blivit natt då Serafim ensam nådde mötesplatsen där han mötte Ernest, Petrus och Nicklas. De hade lyckats lokalisera paddan och gatflickan till Hotell Thermopolium. Tillsammans begav de sig dit och pressade ägarinnan fru Terenius på information om de eftersökta gästerna. Efter att Serafim slängt fram sin PSIPO-bricka på disken och förklarat allvaret i deras besök så erkände Terenius både att Smilet och Tijuana bodde där men också att Smilet gett sig av. Serafim plockade åt sig loftets reservnyckel och beordrade ut sina män att bevaka hotellets alla sidor. Han gick därefter själv upp för loftstrappan och steg in med draget hagelgevär.

Scen 12:
Osvald och Alfa smög upp i övervåningen på Herrgården och fann en matsal som användes som kontor. På bordet låg anteckningar och ett foto som fångade Osvalds uppmärksamhet. Kvinnan på bilden såg ut som hans syster. Bredvid låg en lapp där någon vid namn Ernest meddelade en Serafim att man begett sig till Thermopolium för att avliva kvinnan och hennes kumpan. Osvald satte med sin psioniska kraft eld på herrgården och begav sig fortast möjligt till Thermopolium.

Scen 13:
Smilet som just klättrat in från taket stod och berättade de goda nyheterna om deras flykt när han kände gevärspiporna i nacken. Han gjorde ett försök att angripa Serafim men PSIPO-agentens skyddsrustning räddade honom från skador. Smilet bands vid en stol och utfrågningen kring den eftersökta dosan började. Tijuana medgav snabbt att hon hade dosan gömd på loftet och läts hämta den. Hon räckte över den till Serafim, men sekunden efter exploderade loftet i en psionisk urladdning och det blev kolmörkt. Serafim avlossade instinktivt sin hagelbössa mot Smilet som föll dödligt sårad till golvet. Tijuana smög fram genom mörkret och stoppade hans blödning men paddan var fortfarande okontaktbar. Serafims kumpaner dök strax därpå in i rummet med pistoler och slagträn i högsta hugg.

Scen 14:
Uppståndelsen på Peckwickklubben följdes av våldsamma kravaller under natten och Översten som saknade husrum bestämde sig för att ta skydd hos sin Mormor Augusta och Morfar Arthur Wrede på deras gods i stadens utkant. Husan tog emot men förklarade bryskt att inga av Överstens hydrans trubbelmakare till muterade vänner var välkomna. Då några sådana inte var med bjöds han in för mat och husrum.

Scen 15:
Inne på Thermopolium rådde kaos efter att någon på övervåningen avlossat ett skott. Osvald och Alfa rusade uppför trapporna och med Osvalds fornglasögon kunde han urskilja männen men Nela, eller Tijuana som han nu förstod att hon kallades var försvunnen. Den ilskne Serafim uppmanade inkräktaren att avlägsna sig vilket han gjorde men med sin psioniska förmåga satte han även eld på vindsdörren. Serafim och hans kumpaner tog sig upp på taket och flydde det brinnande loftet. Nicklas snavade dessvärre och ramlade skrikandes mot sin död på gatstenen. Den stackars Smilet lämnades att brinna inne. Osvald och Alfa skyndade sig ut på gatan och försvann i folkmassan tillbaka till hotell Grisslan. Serafim, Ernest och Petrus begav sig istället tillbaka till Bodvids Herrgård som även den stod i brand. Istället tog man sin tillflykt till Vladmir Skopevs hem där man möttes av Konstantin och Vladmir. Dosan överlämnades och man fick sovplats.

Scen 16:
Följande morgon begav sig Översten till Folkets Gränd 9 där han mötte Eufild men varken Smilet eller Tijuana dök upp. Eufild gav Översten i uppdrag att finna hans oduglige brorson varpå Översten började söka ledtrådar i staden.

Scen 17:
Vladmir hade redan gett sig av med dosan när Serafim och Ernest vaknade. Konstantin övertalade Ernest om att PSIPO behövde göra sig av med Vladmir men innan han hann följa efter honom till Drake återvände den ursinnige Vladmir. Den dosa som han överlämnat till Drake visade sig vara en forntida hårtork och inte någon inspelningsapparat. De måste blivit lurade. Serafim, Ernest och Petrus spred ut sig över staden för att leta rätt på ledtrådar till Tijuana.

Scen 18:
Osvald och Alfa begav sig ut på stan och fick syn på Ernest som de sett på Thermopoliums loft där Nela försvunnit. De följde honom till en konstapelkåk där Ernest gick in och skylde mordbranden på Thermopolium på Serafim. Han gav tipset att Serafim skulle befinna sig på Hydratorget inom någon timme.

Scen 19:
Översten når fram till Thermopolium där någon bekräftar att paddan Smilet dog i den misstänkta mordbranden. Någon hade sett flera suspekta personer fly hotellet. Här stöter han också på Glummer igen som varit försvunnen sedan incidenten på Bunkern. Översten och Glummer beger sig till Eufilds hem för att informera honom om sin tragiska upptäckt.

Scen 20:
Serafim springer efter ett tag på Vladmir som fått fram att Smilet hade en onkel Eufild som bodde ute på Krusarkobben. Tillsammans begav de sig dit och trängde sig in. Eufild vägrade svara på frågor och tryckes ner i en säck samtidigt som katthåren efter den skrikande Fiona spreds i luften efter Serafims dödliga hagelsvärm. Sällskapet begav sig därefter till lagerlokal 37 i fabriksområdet där PSIPO etablerat ett tillfälligt högkvarter.

Scen 21:
Översten och Glummer kommer fram till Eufilds hus och finner den döende husan Fiona som hostar fram att några okända män fört bort Eufild med våld till lagerlokal 37 i fabriksområdet. De båda skyndar efter.

Scen 22:
Ernest får syn på Vladmir och Serafim, kånkandes på en stor sprattlande säck och följer efter dem till lagerlokal 37. Där inne skall de just börja förhöra Eufild när Ernest reglar dörren från utsidan och försöker sätta eld på byggnaden. I nästa sekund sköt Serafim sönder dörren och började jaga Ernest bort genom en gränd. Jakten fortsätter till Hydratorget där Serafim ser konstaplar stå redo. Han hinner precis undvika och försvinner i folkmassan.

Scen 23:
Översten och Glummer har undertiden hunnit fram till lagerlokal 37 och möts av Vladmir och den fastsurrade Eufild. Vladmir säger hotfullt till honom att ge sig av men Översten sliter snabbt upp sin revolver och sänker den gamle PSIPO-chefen med ett välriktat skott. Efter att ha fritagit Eufild berättar han om Smilets bortgång och att han för Smilets skull måste finna kvinnan Tijuana som denne ville skydda. Eufild kan påminna sig om att Smilet nämnt en viss Alias Ramel som Tijuana tidigare bott hos. Glummer plockar på sig Vladmirs och de båda följer Eufild till en konstapelkåk innan de ger sig av till Herr Ramel.

Scen 24:
Serafim har nu återvänt till lagerlokal 37 och finner Vladmir ihjälskjuten. Kokande av ilska ser han Översten, Glummer och Eufild lämna platsen och följer efter på avstånd.

Scen 25:
Ernest har undertiden insett att Serafim inte föll i hans fälla och återvänder till lagerlokalen där även han finner den döde PSIPO-chefen. Han ser Serafim och följer efter honom.

Scen 26:
Osvald får samtidigt en syn av den plats där Nela befinner sig. Ett ödelagt ruinlandskap talar för att hon flytt till den plats som de båda sades härstamma från – den förbjudna Musközonen. Osvald provianterar och efter att ha sagt åt Alfa att återvända till hotell Grisslan beger han sig österut mot zonen för att ensam möta Tijuana.

Scen 27:
Översten och Glummer når fram till Alias Ramels bostad. Den oborstade suputen övertalas att berätta hur han fann Tijuana vid randen av Musközonen och förbarmade sig över henne. Han gör en enkel skiss som karta som han ger dem innan de ger sig av för att skaffa utrustning till färden.

Scen 28:
Serafim ser Översten och Glummer lämna Alias Ramel och stövlar in för att hämnas på den han tror är deras vän. Utan förvarning skjuter han ihjäl den förvånade Alias som dör innan han hinner få en förklaring. Serafim fortsätter sedan efter Översten och Glummer utan att märka att han har Ernest i släptåg.

Scen 29:
Någonstans en bit ut i zonen hinner Serafim upp Översten och Glummer, men innan han hunnit tillräckligt nära har Översten förvarnats och skjuter ner PSIPO-agenten. När de försvunnit utom räckhåll smyger Ernest fram och avslutar dådet. Han återvänder därefter till den tillträdande PSIPO-chefen Konstantin för att berätta om hur han gjort sig av med båda Vladmir och Serafim.

Scen 30:
Översten och Glummer finner en grupp kunskapare vid namn Vishetens vänner vid en stor metallmast mitt ute i zonen. Översten bjuds på mat och tältplats medan mutanten Glummer hänvisas till svält och en plats utanför tältet. Översten rycker på axlarna åt Glummer.

Scen 31:
Osvald når en gångbro som vaktas av en grupp muterade illrar. Efter mycket köpslående tillåts han gå över bron i utbyte mot ett av sina forntida energipack. Muttrande fortsätter han sin vandring.

Scen 32:
Översten och Glummer når fram till en strandad skeppsruin där de välkomnas av asketernas ledare Shim. Shim kan berätta att de inte sett någon som passar in på Tijuanas beskrivning men menar att hon kanske fallit offer för fiendefolket i regnbågsstammen. Översten och Glummer fortsätter vandringen tills de når en fallfärdig byggnad med en regnbåge. Samtidigt har Osvald kommit hit de möts för första gången. Tillsammans beger de sig in i byggnaden som Osvald sett i sina syner. De stoppas av regnbågsstammens beväpnade krigare, men genom att plantera en tanke i krigarnas befäl visas de istället till stammens härskare. Där framkommer att Tijuana är deras slav och efter en hård förhandling byts Nela/Tijuana mot en handfull patroner. Översten informerar om Smilets bortgång som inte verkar beröra kvinnan nämnvärt. Hon övertalas därefter av sin bror Osvald att följa med honom och tillsammans lämnar de regnbågsstammen och den förbjudna Musközonen bakom sig.

Handout av Polisgazetten
Last edited by Henke on Sun 27 Jul 2014, 09:38, edited 5 times in total.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: [MutantUA] Vid Regnbågens Slut - Karaktärsdrivet

Sun 05 May 2013, 13:28

Här kommer också en sammanfattning av karaktärerna som lyfts från sin traditionella plats som SLP´s och med viss modifikation förärats att bli rollpersoner i scenariot.

Rufidor "Översten" Ludom

Bakgrund
Familjen Ludom var en av familjerna som under ledning av familjen Röjler grundade staden Poirot innan den föll under pyriskt protektorat och bytte namn till Pirit. Under oroligheterna bodde du och din lillasyster Gunda hos er mormor och morfar i Hindenburg men återvände senare. För att dämpa ungdomlig gryningsanda, rekryterades du till Vita Kårens regemente. Där fick du snart öknamnet ”Översten” efter en kärleksaffär med General Kloo´s dotter Althea. Du trivdes illa då kårens män öppet visade sin avsky mot muterade. Efter ordervägran i en blodig massaker på mutanter utsatte Kloo dig för disciplinär åtgärd och föraktligt avsked. De senaste åren har du slösat släktens pengar på upprepade zonexpeditioner med tveksamt resultat.

Utseende
Iklädd en lappad armérock från sin tid i Vita Kåren. Är en vänlig och sympatisk varelse vars ständiga leende flankeras av en bolmande cigarr.

Julius "Smilet" Piaff

Bakgrund
Du är familjen Piaffs svarta får och växte upp med misshandel och elände mitt i det påtagliga materiella överflödet. Efter att ha blivit utsparkad från ett lärlingsjobb som notarie försörjde du dig på ströjobb och kriminalitet. Din onkel, Eufild, tog dig under sitt beskydd i hopp om att kunna styra in dig på mer konstruktiva vägar, vilket dock misslyckades. Du försökte leva som poet en tid, men det slutade med förskräckelse och massivt drogmissbruk. Återigen klev Onkel Eufild in och lyckades i varje fall få ut dig ur drogträsket. Du blev dock kvar i undre världen som fixare och Onkel Eufilds ytterligare räddningsförsök har varit förgäves.

Den omuterade glädjeflickan Tijuana som du vanligtvis är kund hos har satt er båda i en pressad situation (även om du försöker intala dig själv att det hela bara är ett litet missförstånd). Tijuana har med hjälp av en fornmäktig dosa smygfilmat en högt uppsatt man vid hans senaste visit. Ni borde insett att det skulle leta till trubbel att utpressa honom, och lever sedan dess under dödshot. Vettskrämda håller ni er nu gömda på hotell Thermopoliums loft.

Utseende
En till synes välmående padda i kostym med förstärkta armbågar, slipover och slips. Den nyligen inköpta tweedrocken förmår inte dölja att kostymen är sliten och noppig. Ett plommonstop med fläckigt svettband och en käpp avrundar bilden. Beklagar sig med hjälp av svordomarna ”Möken” och ”Hydran”.

Osvald Junior

Bakgrund
Du har tillhört de väpnade frihetskämparna i Järnringen så länge du kan komma ihåg, men Kyrios har berättat hur du räddades när PSIPO grep dina föräldrar. PSIPO avskaffades och försvann, men din frustration och hatet mot de omuterade lever kvar.
Som psioniker har du insett att dina krafter kan väcka avsky och håller dem därför dolda.
Järnringen anser att de omuterade har haft sin chans i den här världen och misslyckats. Framtiden tillhör er psioniker, vilket du gärna framhåller och skyller allt dåligt som händer på de omuterade. Det är bara att glömma all naiv tro på fred. Ett krig är på väg, och i det kriget finns bara två sidor - ni och dem.

Din syster Nela lyckades också undkomma PSIPO men försvann. Kyrios menar att hon måste räddas undan de omuterade människornas tyranni och enda sättet är att rekrytera henne till Järnringen och er kamp. Sökandet har lett dig till Hindenburg där du håller en låg profil och nämner helst inget om Järnringen eller ditt uppdrag.

Utseende
Blek och blodfattig , med ett nästan permanent grin på de tunna läpparna. De ljusförstärkande solglasögonen ser för stora ut till det lilla ansiktet. Iklädd svart kostym och trenchcoat.

Serafim Wickel

Bakgrund
Din trygga uppväxt hos en nybyggarfamilj i Nordholmia förbyttes med sorg och vrede under den blodiga attacken på Klang- och jubelfestivalen 72pt. Maskinvarelser utsända av en samfundsfientlig sammanslutning mutanter mördade din familj och ödelade stora delar av staden. Ensam skickades du till släktingar i Hindenburg där du snart kom i kontakt med Kejsar Kjells nygrundade säkerhetstjänst PSIPO vars främsta uppgift var att skydda omuterade medborgare. Du och din chef Vladimir Skopev hade redan från början en mer slutgiltig lösning för de avskyvärda mutanterna. Med utrotningsläger, angiveri och kåkstadsmassakern 74pt var planen nära att lyckas, om inte kejsaren plötsligt gjort en helomvändning och förbjudit organisationen. Med hjälp av privata finansiärer lyckades ni överleva avvecklingen och fortsatte arbeta i det fördolda.

Utseende
Seriös och fårad äldre man med svettig överläpp. Det tunna håret är kammat över skulten i ett desperat försök att rädda stoltheten. Bär en lång rock med kejsarörnens emblem på bröstet och uppvikt krage som knappt förmår täcka hagelbössan inunder.

”Ernest”

Bakgrund
Uppväxt i en hindenburgsk krämarfamilj. De antimutantidéer som frodades i staden hade stark dragningskraft på den unge Ernest och han rekryterades tidigt till PSIPO. Verksamheten var mycket kritiserad, något som bara gödde Ernests glöd ytterligare. När så nedläggningsbeslutet kom och han erbjöds möjligheten att fortsätta sin verksamhet i lönndom accepterade han genast. Politik hade aldrig varit Ernest starka sida, och i det nya PSIPO kom hans uppgifter att handla om samma sak som tidigare: handgriplig problemlösning..

Utseende
En grovhuggen och svartmuskig man i femtioårsåldern, med gråsprängt skägg. Kalla ögon plirar fram bakom stålbågade glasögon, valkiga nävar vilar på vapnen under den knäppta svarta läderrocken.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: [MutantUA] Vid Regnbågens Slut - Karaktärsdrivet

Fri 19 Jul 2013, 17:38

Imorgon fortsätter kampanjen, om än med en del förändringar. Vi har tills vidare släppt antagonistspelet eftersom det kändes lite för svårhanterbart. Vi har även valt att gå tillbaka till Version Noll som regelverk då testerna med År Noll passar allra bäst i sin egen setting.

Handout #2 av Polisgazetten
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: [MutantUA] Vid Regnbågens Slut - Karaktärsdrivet

Fri 19 Jul 2013, 18:24

Spännande!

Och ett bra beslut, tror jag. När modulerna för samtliga klasser har kommit (och kanske, kanske vårt ytterst löst planerade Pyri-modul) tror jag absolut på M0 som regelverk för spel i Pyri - men i dagsläget tror jag att V0 är bättre anpassat.
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: [MutantUA] Vid Regnbågens Slut - Karaktärsdrivet

Fri 19 Jul 2013, 18:46

Jo, jag kommer dock sakna en hel del bra regler som (till skillnad från År Noll) tyvärr inte ryms i Version Noll, men precis som du säger att detta är bästa valet tills vidare.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

[V0] Undergångens Arvtagare

Sun 21 Jul 2013, 08:57

Döden på Hertz kanal
==================

Lördagen spenderades åt ett snabbinkallat spelmöte för att fortsätta MUA-kampanjen med konventsscenariot och mellanspelet ”Döden på Hertz kanal”. Sedan senast så har jag valt att lägga antagonistspelet på is samtidigt som vi återgått till regelverket Version Noll som i nuläget känns bäst lämpat för rollspel i Mutant-Skandinavien. Scenariots huvudkaraktärer var fortfarande zonfararen Rufidor ”Översten” Ludom samt Järnringen-agenten Osvald Junior men då övriga karaktärer mött våldsamma öden under ”Vid Regnbågens Slut” så fick man istället uppbackning från Överstens muterade kollega Glummer Vrååly.

Scen 1:
Efter att ha räddat Tijuana undan Regnbågsstammen i Musközonen så återvände hon tillsammans med Osvald, Översten och Glummer till Hindeburg. Osvald och Tijuana tog sig till hans tidigare gömställe på hotell Grisslan där de snart fick sällskap av Järnringen-agenten Alfa och deras gemensamma ledare Kyrios. Kyrios hade bestämt att placera Tijuana i säkert förvar vilket Osvald motvilligt fick acceptera med tanke på hotbilden från PSIPO och Linus Drake. Själv fick han i uppdrag att bege sig till samfundets södra utpost Pirit för att rekognosera terrängen efter PSIPO-agenter och eventuellt själv etablera en agentcell. Tijuana gav Osvald en sista omfamning och smusslade över en liten plastbit med metall. ”För den till Beate Hed om hon fortfarande lever” viskade hon.

Scen 2:
Översten och Glummer beger sig till Överstens morföräldrar familjen Artur Wrede. Glummer får som oborstad mutant stanna på utsidan över natten medan Översten själv intar ett av herrgårdens många oanvända gästrum. Han får även höra att hans tidigare kollega och kejserlig chefsexplorator Manfred Lund nu givit sig av mot Nordholmia. Även hans nuvarande kollegor Bligus och Vaska hade givit sig av dit för att öppna filial till Överstens butik i Pirit. Handeln på Schakara skulle bli mer ekonomisk gynnsam än i huvudstaden och med fornskrot från kollegorna i norr kunde det bli en riktigt fin affär.

Scen 3:
Osvald dyker upp hos familjen Wrede och får syn på stackars Glummer som sovit ute. Glummer är aningen bitter över att tidigare blivit trakasserad på Café R-bajter och fått sova utanför tältet i Musközonen. Han väljer dock att släta över det hela med att han kunde haft det värre utan Översten. Osvald tas emot av Översten och man bestämmer sig för att tillsammans resa med diligens till Pirit följande dag.

Scen 4:
Några mil norr om Vättaträsket pågår firande kring startskottet av H.Hertz kanalbygges andra etapp. Ångbåten Flåsfrun ligger vid kajen och inväntar de långväga digniteter som skall återvända med båten efter ceremonins slut. Stämningen vore på topp om det inte vore för den uppretade folkhop knegare som högljutt visade sitt missnöje över kanalbygget utanför områdets avspärrningar. Översten noterar snabbt de vita armbindlarna på kejsartruppernas uniformer vilket är symbolen för de mutanthatande legotrupperna Vita Kåren. Osvald talar med kaptenen som berättar att knegarna är upprörda över att kanalbygget utförs av robotar istället för knegarkraft. Översten inser snabbt att situationen lätt kan urarta då Vita Kåren inte tvekar inför dödligt våld mot de muterade massorna. Handelskommissarie Herbart Krööger höll ett mindre ödmjukt tal om kanalens betydelse vilket applåderades av digniteterna på läktaren. Robotskötaren Spartacus Blanc gav maskinerna startsignal då en av dem plötsligt vänder om och angriper högdjurens talarpodium. Fullkomlig panik utbryter ackompanjerat av knegarnas jubel. Översten beordrar den tekniskt bevandrade Glummer att försöka få stopp på den skenande roboten och alla tre rusar modigt in bland vinande gevärskulor och robotamok. Den händiga Glummer har snart fått stopp på roboten och försiktigt vågar sig folk fram. Översten får syn på den välvuxne Kapten Hulk Hendrik vars brutna näsben minner om ett slagsmål i ungdomen mellan de båda. Innan han hinner undan har Hendrik fått syn på honom och ropar provocerande ”Jaså, mutantkramaren vågar visa sitt fula nylla här i södern. Jag hade hoppats att vi aldrig mer skulle behöva se dig ditt patrask. Men lyssna noga. En sak skall jag säga dig. Akta dig för att komma i närheten av Althea. Hon tillhör mig nu och får jag höra att ni träffats så kommer jag ha ihjäl både dig och slynan”. Översten gnisslade tänder men insåg de dåliga oddsen och lämnade platsen medan Hendrik fortsatte kasta förolämpningar efter honom.

Scen 5:
En av Handelskommissariens byråkrater söker upp Översten och hans sällskap. ”Mina herrar, mutant. Herr Krööger önskar träffa er gällande ett uppdrag”. Han vände därefter och försvann i riktning mot Handelskommissariens tält. Översten, Osvald och Glummer gjorde honom till viljes och blev snart ombedda att i diskretion undersöka attentatet så eventuella förövare kunde ställas till svars. Översten accepterade varpå passersedlar delades ut. Samtliga vägar ut från förläggningen var nu avspärrade och Ångbåten patrullerades av Vita Kåren utan tillstånd att lämna kajen.

Scen 6:
Glummer ville gärna titta närmare på den skenande roboten som nu omringats av kårens soldater. Han upptäckte snart att roboten omprogrammerats under natten med ett speciellt interface som endast används av andra robotar. Osvald fick undertiden syn på upphackade kvarlevorna efter en kropp som visade sig tillhöra kanalbyggets ledstjärna Horatio Hertz. Översten obducerade kroppen grundligt och fann maskinens framfart som rimlig dödsorsak. Han fann även en nyckel i Hertz ficka som han stoppade på sig.

Scen 7:
I automaternas välbevakade förvaringslokal fann man tydliga spår av inbrott. Två par fotspår ledde bort bakom förläggningen och tillbaka mot vägen till lägret där de delade sig i tre. Någon hade burit den tredje förövaren. Några fotspår ledde tillbaka in i kanalbygget genom den östra posteringen medan ett annat par ledde mot knegarnas läger på utsidan. Ett tredje släpspår ledde istället bort från de båda lägren nordost. Alla misstänkte att släpspåren tillhörde den robot som skött den förödande omprogrammeringen. Man smög sig fram emot knegarnas läger och fick precis se en figur smyga iväg från ett av tälten. Översten och Glummer följde efter på avstånd medan Osvald smög sig fram bakom tältet som vaktades av en bastant knegare och snart hade han tagit sig in. Där fann han en tältsäng och en koffert med kvinnokläder. Det som dock fångade hans uppmärksamhet var en högteknologisk konsol som användes för att programmera robotar. Vad hade den här konsolen med saken att göra? Roboten var ju omprogrammerad av en annan robot. Hastigt lämnade han tältet och hann snart ikapp Översten och Glummer som hade följt figuren in genom östra posteringen och fram till ett tält där den försvunnit in. Översten kände igen emblemet på tältets vimpel. Kruutbolaget vilket tillhörde gangsterfamiljen Krutov från Pirit. Han mindes artikeln i Polisgazetten från några månader tidigare där familjens överhuvud Petr Krutov hittats mördad och att familjens huvudnäring var karavantrafik landvägen från Pirit. Att stoppa kanalbygget och konkurrenter till landvägens karavaner borde vara motiv till attentatet, tänkte han. Man klev fram till tältet och fick snart sällskap av Krutovs representant Theo Pickels och en diskussion uppstod mellan Översten och Pickels när den senare vägrade avslöja gästen i tältet eller sina egna förehavanden på platsen. Till sist gick Glummer emellan och under skjutjärnshot tvingades Pickels släppa in Översten och Glummer i tältet medan Osvald väntade på utsidan. I tältet möttes de båda av fårdamen Solvei Brååk som visade sig vara knegarnas språkrör ute i tältlägret. Hon hade blivit kallad på möte med Pickels, men visste ännu inte vad mötet skulle handla om. Då mötet pga intrånget nu var inställt så lämnade hon tältet varpå Översten och Glummer sökte igenom möblemanget utan resultat. Översten lade nu fram sin teori för Pickels om Krutovs motiv och inblandning i attentatet, men fick till svar att Kruutbolaget givetvis hade investeringar även i kanalverksamheten vilket fick Översten att misstänka att man hamnat på ett villospår. Man ursäktade intrånget vilket besvarades med ett hotfullt grin från Pickels som lovade att de båda skulle bli varmt välkomnade om de behagade sätta sin fot i Pirit.

Scen 8:
Samlade igen utanför inhägnaden till lägret beslöt man sig för att följa släpspåret bort från lägret. Det hade nu hunnit bli sent på natten men spåret gick ändå att följa relativt enkelt och ledde upp på en närliggande höjd där det slutade tvärt vid vinschanordningen på traktens heliografstation. Man smög sig in och fann två heliografister sovandes i sina sängar och en tredje på övervåningen sovandes över heliografens instrumentpanel. På den översta våningen fann man själva heliografen och den vinsch som måste ha använts av den släpande gärningsmannen. Försiktigt sökte man av heliografrummet när Översten misstog heliografens mekanik för en robot och avlossade ett skott. Sekunden därpå lösgjorde sig ett par vassa diodljus ur skuggorna och en chockgranat detonerade som fällde Osvald medan Översten kände världen runt honom gunga. Glummer däremot hade klarat attacken och blev beskjuten med laser, men tack vare hans silverblänkande skinn reflekterades strålen bort och han besvarade attacken med en hagelsvärm som slet motståndaren i bitar. Glummer och Översten drog snabbt slutsatsen att detta var den eftersökta roboten då androidens ben var avslitna och förklarade släpspåren. Samtidigt hördes skärrade röster från heliografisterna på de nedre våningsplanen som vaknat av tumulten. Efter att ha förklarat det inträffade för dem blev man erbjudna sovplats i stationens gästrum, men Glummers dubbelhjärna delade för säkerhets skull upp vaktpassen mellan sig.

Scen 9:
Följande morgon så var alla tre återställda efter nattens chockgranat. Man tog med sig den sönderskjutna roboten ner till automaternas förvaringslokal där man fick hjälp av Spartacus att söka igenom dess minnesbanker. Det visade sig snabbt att det gick att knyta den till omprogrammeringen då de digitala signaturerna överensstämde mellan robotarna. Spartacus lyckades också få fram att den fientliga roboten tillhörde Gotländska underrättelsetjänsten GRU. Översten begav sig genast till Handelskommissarie Krööger och meddelade upptäckten. Strax därpå dök Kapten Hendrik upp tillsammans med knegarinfiltratören Dolph Dynkel och visade upp den konsoll Dynkel funnit vid en genomsökning av Fru Brååks tält. Kapten Hendrik framhöll att de muterade knegarna givetvis vad skyldiga då muterade kräk alltid varit de som ställt till problemen i samhället. Glummer käftade emot men tystades av Översten, som för tillfället inte ville ge kaptenen anledning att ställa till problem. Man beslöt sig tillsammans för att arrestera Brååk som motvilligt släpades till förhör. Under förhöret framkom att fårdamen varken kände igen konsolen eller hade kunskaper i att hantera den. Någon måste ha försökt skylla attentatet på henne. Hon visade sig dessutom ha alibi för kvällen då hon och hennes kollega den muterade vargen Clementz Ulfheim tillverkat pamfletter och banderoller för demonstrationen. Översten ryckte till. Clementz var hans bäste vän sedan barnsben som han inte träffat sedan han lämnade Pirit. Översten skyndade över till knegarnas läger där han omfamnades av Clementz. Undertiden hade Fru Brååk börjat konversera med Glummer som fick en uppläxning kring sitt undergivna beteende istället för att stå upp för mutanternas rättigheter. Brååk menade att han istället för att krypa för de omuterade borde söka sig till frihetskämparna i Lejonordern som sökte svaret på mutanternas ursprung och förespråkade sin överlägsenhet.

Scen 10:
Några flaskor tokjos senare satt Översten och Clementz och skrattade åt gamla minnen när samtalet kom över på den gotländska roboten och attentatet. Översten berättade hela historien för Clementz vilket påminde honom om att undersöka fotspåren in emot kanalbygget. Efter en diskussion med den östra posteringen kom fram att endast två personer hade passerat under kvällen. Dels en Hasse Flanell från Polisgazetten men även en Bea Tretops som var resenär på ångbåten. Man jämförde tiderna för robotens omprogrammeringen och drog slutsatsen att endast Fru Tretops passage stämde in på den skyldige.

Scen 11:
Översten och Glummer fann Fru Tretops i ångbåtens Salong där den uppklädda damen i blommit klänning och stråhatt hade sällskap av en flaska Konjack. Oförstående viftade hon borde Överstens anklagelser och kopplingen till mördarroboten på heliografstationen. Glummer blev åter hotfull varpå den stressade kvinnan började bryta på gotländska och insåg sig snart avslöjad. Hon erkände sin inblandning och tog med Översten och Glummer till sin hytt för att lämna över bevismaterial. När dörren öppnades detonerade dock ett sömngift som knockade Översten. Glummer som däremot var på sin vakt lyckades undkomma giftet. Fru Tretops föll själv offer för sin fälla och fördes bunden till förhör i Handelskommissariens tält. Glummer höll i förhöret där det framkom att den återstående GRU-agenten var en arbetsrättsförkämpe hos knegarna vid namn Julius Hvinkel. Glummer menade att det här skulle leda till konsekvenser för Gotland, men den arroganta Fru Tretops hånflinade bara och förnedrade den muterade förhörsledaren. Detta blev för mycket för Glummer som ursinnig misshandlade den gotländska spionen till döds inför de chockade åskådarna. Handelskommissarie Krööger som trots allt var nöjd med resultatet slätade över händelsen med att kvinnan ändå skulle blivit dömd till döden. Strax därefter gav Kapten Hendrik order om att gripa Herr Hvinkel som genast erkände. Krööger tackade Översten, Osvald och Glummer för deras heroiska inblandning i fallet och lovade dem alla goda vitsord och framtida gentjänst innan de tre resenärerna gick ombord på ångbåten som satte kurs mot Pirit. Både Översten och Osvald var nöjda med prestationen, men Glummer satt ensam i hytten och våndades över sin kluvna personlighetskris. Hur länge skulle han orka fortsätta bli hunsad av de omuterade? Fanns lösningen istället i Lejonordern?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Kampanj: Undergångens Arvtagare

Mon 29 Jul 2013, 22:28

Imorgon spelar vi vidare. Har laddat upp med dubbla PG-löpsedlar, Skuggspel, handouts i form av heliograf-meddelanden, SLP-bilder, kartor, prövningar och till och med en spellista på Spotify (främst Ry Cooder´s "Paris,Texas" album).

Återkommer med uppdatering!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Patrik
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Re: Kampanj: Undergångens Arvtagare

Tue 30 Jul 2013, 09:20

Kul att det rullar på. Och grymt snygga PG. Jag lånar det historiska nummer 1 till min kampanj.

Varför är inte Poirot-alliansen med som skuggmakt förresten? De borde väl vara klockrena?

/P
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Kampanj: Undergångens Arvtagare

Tue 30 Jul 2013, 09:40

Kul att det rullar på. Och grymt snygga PG. Jag lånar det historiska nummer 1 till min kampanj.

Varför är inte Poirot-alliansen med som skuggmakt förresten? De borde väl vara klockrena?

/P
Kul, och låna på! Jag har själv för avsikt att låna en hel del roliga saker från din kampanj som är en av förebilderna för vår tappning av PDIK. Har bl.a. tänkt låta "Rastapopulos Bankeria" finnas i vårt Pirit som en liten hyllning till er kampanj :)

Poirotalliansen, jag har noga övervägt detta och egentligen vore de självskrivna. Men det blir lite för mycket metaspel att blanda in dem och jag tycker det finns risk att KfS inte får full potential om spelarna får reda på något om personerna bakom Poirotalliansen. Eventuellt skulle man kunna låtit en skuggmakt vara "Okänd Poirotallians-ledare" ungefär som man kunde låtit "Blå Dunster" hålla på sin officiella identitet, men.. jag vet inte.

Jag hoppas att vi lyckas värva ytterligare någon spelare till kommande speltillfälle. Då får det bli Poirotalliansen (alt. Dunster).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

[V0] Undergångens Arvtagare

Wed 31 Jul 2013, 11:37

Pirit: Huvudjägarna
=================
Så var vi äntligen igång med Pirit-boken, eller i alla fall det stycke som leder fram till början på äventyret Huvudjägarna. För att etablera Pirits stadsdelar, etablissemang, maffiafamiljer samt få mer stoff till både karaktärsspelet och Polisgazetten så inledde vi med ett parti av Svavelvinters skuggspel moddat för MUA.

Skuggspel:
Våra tre skuggmakter Sicilia Stiletto, Konstantin Krutov och Jasper Cappuccino placerade ut sina respektive resurser i Pirits 10 sfärer:

1. Kjellsta Byting (Pijoters Bodega, Gyckel-Hyckel, Polisgazetten, Diligensstation, Casino Cino)
2. Bukten (Lilla Schackara, Xampoo, Sjökontor, Överstens Antikviteter, Salong Guppi)
3. Gamla Poirot (Hotell Hörnett, Postiljonkontoret, Poirot Plenum, Poirots Antikvarium)
4. Kjellsta Borg (Rouletto, Hotell Kjell, Lasarett, Al-Ralphs, KFBV, Rådhuset)
5. Militärdistriktet (Armén, Vita Kåren, Tunnelrävarna, Generalstaben)
6. Knoting (Fridens Café, Hyverns Torg, Skivan, R-Bajter)
7. Fabriksområdet (BÅT, Kruutbolaget, Tobakskompaniet, Müllers patroner, Tagla Cementor, Apetito)
8. Utnejden
9. Schackara
10. Arenan

Jag avvaktade med att skicka in SL-styrda händelser (Blå Dunster, Väderfenomen, Rubbitar etc) och hetsade igång spelet genom att ge spelarna varsin extra ZT för att våga chansa lite.

Stiletto inledde med att skaffa monopol över handeln på Schackara (inflytande 3). Genom sitt tidigare inflytande (nivå 2) plus resursen Krediter nivå 2 och sin personliga närvaro köpte hon ut samtliga oberoende aktörer och mutade till sig laglig ensamrätt från handelskommissarie Herbart Krööger.

Krutov hade placerat sina Mobsters i Kjellsta Borg och ökade inflytande där till nivå 2 genom att ta hota till sig verksamheten på Hotell Kjell.

Cappuccino gjorde ett försök att skaffa monopol över fabriksområdet genom att med sina Mobsters sabotera övriga manufakturer. Försöket misslyckades dock då Krutovs Informatörer på plats fick nys om det hela och han tipsa murvlarna på PG. Både Cappuchino och Krutov var själva på plats.

Stiletto gjorde ett försök att skapa inflytande i militärdistriktet (nivå 1) genom att snärja General Samael Kloo med sitt Kontaktnät (troligen på grund av Cappuccinos komplott nedan).

Krutov ökade sin resurs Krediter till nivå 2 pga vinsten från Hotell Kjell.

Cappuchino ökade sin resurs Krediter till nivå 2 genom att dra in beskyddarpengar i Kjellsta Byting (vilket senare kom naturligt i karaktärsspelet då Vix och Rackarna pressade stackars Pijoter på Pijoters Bodega).

Stiletto ökade resursen Råskinn till nivå 2 då man rekryterade utkastarna från Hotell Kjell som lämnat samtidigt som den tidigare ägaren.

Cappuchino skaffade sig inflytande i Militärdistriktet genom resursen Hållhakar vilket i detta fall gällde betydande spelskulder som några av officerarna skaffar vid besök på Casino Cino.

Karaktärsspel introduktion:
Vi körde en kort introduktion av RP´s ankomst med ångbåten till Pirit (från förra äventyret Döden på Hertz Kanal) samtidigt som jag delade ut löpsedeln efter attentatet mot kanalbygget där jag medvetet valde att bara nämna sällskapets (till det yttre) omuterade trots det faktum att mutanten Glummer var den som gjorde mest för att stoppa attentatet. Därefter spolade vi snabbt fram tiden 3 år till 97pt för att komma i fas med kampanjdelen Huvudjägarna. Översten har fått hyra in sig i en av lägenheterna ovanför svågern och systern Gunda Hutt´s skrädderi. Detsamma gäller Osvald Jr medan den utfattige Glummer bor i Överstens fornfyndsaffär Buktiken belägen i Bukten.

Scen 1:
Översten drömmer om levande bilder hur människor trängs på en gata kantad av enorma höghus i glas och betong. Folk blickar mot himlen och pekar på glödande punkter uppe på himlavalvet. En automat håller om en gråtande pojke. Människor flyr i panik, utan riktning eller mål. Han känner igen masten på Varpan från Musközonen där han och Osvald räddade Tijuana. Ser en kö med tusentals människor som väntar på att släppas in genom en enorm port i en bergssida. Från insidan visas hur porten sakta stängs. Folk utanför förvandlas till panikslagen mobb där många trampas ner. Han vaknar kallsvettig i säng tillsammans med en vacker men okänd kvinna i medelåldern som fortfarande sover. I ångest smyger han ihop sina kläder och lämnar tyst huset just som han stoppas av en man som säger åt honom att han gör bäst i att inte visa sig där igen. Översten nickar tyst och lämnar det påkostade huset. På balkongen har den okända kvinnan hunnit ut och vinkar farväl medan Översten lovar att höra av sig igen.

Scen 2:
Glummer skall just bege sig till Semlemans speceriaffär när en springpojke dyker upp med ett heliografmeddelande till Översten. Han funderar först på att öppna meddelandet men väljer ändå att avstå. Efter en kort diskussion med Semleman om mutanternas rättigheter och ryktet om Göborgs nystartade konserverifabrik återvänder han till Buktiken.

Scen 3:
Osvald Jr får ett telepatiskt meddelande från sin syster Tijuana som berättar att Järnringen håller henne på en okänd plats och tvingar henne att läsa Linus Drakes tankar. Hon har funderat över att fly och är rädd för att Järnringen vill ha krig. Hon har också utläst något om att Nils, assistenten som försvann tillsammans med chefsexplorator Manfred Lunds lever.

Scen 4:

Alla samlas i Buktiken och äter morgonmål. Glummer räcker över heliografmeddelandet till Översten.

Kommit över maskinvarelse med okänd beteckning #STOP#. Extremt välbehållen och kan inbringa stora pengar på Schackara #STOP#. Behöver 500 krediter med nästa postiljon #STOP#. Bekräfta #STOP#.
- Vaska Lorfheim, Nordholmia


Efter att Översten gett Glummer i uppdrag att sortera Buktikens samtliga varor i storleksordning beger han sig till Rastapopulos Bankeria och överför krediterna då han inser att affären skulle kunna betyda ett genombrott för Buktiken. Han går också förbi Postiljonkontoret och heliograferar att pengar är på väg. På vägen tillbaka skymtar han sin käresta Althea, numera bortgift till den hatade Hulk Hendrik, eskorterad av två vita kårister. Han följer sällskapet på avstånd och ser hur det försvinner in i det välbevakade militärdistriktet.

Scen 5:
Ett nytt heliografmeddelande anländer till Översten. Glummer bestämmer sig för att öppna det.

Käre son #STOP#. Vi har beslutat att avblåsa ditt månatliga underhåll #STOP#. Vice chefsexplorator Linus Drake har genom ditt ställningstagande i mutantfrågan försökt svartmåla hela släkten #STOP#. Familjen kan inte tolerera denna uppståndelse just nu #STOP#. Jag hoppas du inser allvaret i detta #STOP#.
- Valter Ludom, Hindenburg


Glummer överlämnar det öppnade meddelandet till den nyss återvände Översten och får en avhyvling kring att öppna icke-muterades meddelanden. Han inser strax därpå att hans kreditvärdighet tagit allvarlig skada av robotaffären kombinerat med faderns beslut. Nu var goda råd dyra.

Scen 6:
Osvald har undertiden begett sig ut på stan där han stöter ihop med den psykiskt muterade bävern Fatbur Bengtsson från Hindenburg som han räddade under intrånget i Botvids Herrgård. Fatbur presenterar sin fru och svågern Larry André, ordförande i Kollegiet för Bättre Vetande. Fatbur som står i evig tacksamhetsskuld bjuder med Osvald på lunch där Larry berättar om sina planer att bygga en luftballong. Osvald nämner Buktiken som möjlig leverantör till teknologin och man bestämmer att Osvald, Översten och Glummer skall titta förbi KfBV följande afton då zonfararen Zigge Smolk skall hålla en gästföreläsning om undergången. På vägen därifrån hör han grannbordet tala om hur psionikerna i Väktarna räddat en familj i Kloteröd från att bli kidnappad av Järnringen.

Scen 7:
Alla samlade igen på Buktiken där Osvald berättar om mötet med Larry André. Glummer blir i eld och lågor över chansen att delta i ballongbygget och tillsammans med Osvald sätter han sig direkt och börjar skissa på en ritning.

Scen 8:
Översten är på väg till sin syster Gunda och svåger Njurbert Hutt. På vägen ser han ett torgmöte där knegarfursten Ethan Åhl bekräftar rykten om att han skall dra sig tillbaka och istället lämnar fanan till knegarkämpen Clementz Ulfheim som avslutar mötet med ett storslaget brandtal om hur knegarna tillsammans kan förändra. Clementz får syn på Översten och bjuder in honom till Pijoters Bodega senare samma kväll. Hos paret Hutt träffar Översten sönerna Freddy och Steffo samt skräddarlärlingen Risto Stålerth. Översten frågar Gunda om ett lån pga sin ekonomiska situation, men får till svar att hon och hennes man själva har ont om krediter sedan en ombyggnation i skrädderiet. Hon tipsar istället om Änkan Flora Röjler som är överhuvud i den anrika (men likt Överstens egen familj) avsatta rådsfamiljen Röjler. Under middagen diskuterades även att Freddy utpekats som den anonyme brottsbekämparen Blå Dunster.

Scen 9:
Hemma i Buktiken sitter Osvald och Glummer i full färd med att skissa ritningar på luftballongen som de skall försöka sälja till Larry André. Dessvärre saknar man många av de fornfynd som behövs och börjar se över möjligheterna att gå på zonjakt.

Scen 10:
Översten lämnar middagen sent och möter upp Clementz på Pijoters Bodega. Där möter han även Clementz livvakt Biörne och den tidigare bekantskapen Solvei Brååk. Clementz bjuder på tokjos och berättar om alla orättvisor i staden. Hur familjen Cappuccino utnyttjar sina knegare, de dåliga lönerna och föraktet mot den muterade befolkningen. Plötsligt avtar sorlet och fem män stövlar in mot baren. Frontfiguren går fram till Pijoter och deklarerar hotfullt att skulden skall betalas, annars blir det inte trevligt. Clementz försöker gå emellan men hotas av frontfiguren som även sänker honom med skjutjärnskolven. När männen till slut lämnat lokalen hjälper Översten Clementz på fötter. Vargherren förklarar att gärningsmännen var Vix Toreador och hans hantlangare Rackarna som samtliga går Cappuchinos smutsiga ärenden. Clementz presenterar därefter Översten för den skakade Pijoter och Översten föreslår en insamling med pengar till Pijoter.

Scen 11:
Följande morgon får Översten ännu ett heliografmeddelande från Nordholmia.

Krediter mottagna #STOP#. Komplikationer har uppstått #STOP#. Rykte ute om automats existens #STOP. Konfronterade av okända intressenter #STOP#. Misstänker att vi är skuggade #STOP# Hur gör vi nu? #STOP#.
- Vaska Lorfheim, Nordholmia


Oroad av händelseförvecklingen beger sig Översten genast till Heliografstationen och skickar meddelande om att hjälp är på väg. Han går sedan raka vägen till Buktiken och säger åt Glummer att börja förbereda en resa mot Nordholmia. Automaten måste hämtas hem omgående!


Scen 12:
Samma afton sitter Översten, Osvald och Glummer på ett fullbänkat KfBV. Larry André presenterar Zigge Smolk som genast får rasande applåder. Smolk gör en analys av undergången, och stödjer teorin om Urfaderväggen som Adelia von Hartman lagt fram efter ett besök i Aros. Kosmiska rymdstenar från någonting kallat Mars bar med sig dödliga smittor som tvingade ner mänskligheten i underjordsstäder vilket senare ledde till det förödande enklavskriget. Rykten om himmelska generationsarker slog han oväntat hål på. Istället fastslog han att den mytomspunna enklaven Elysium 4, där stjärnvandrarna sades haft sitt urhem, omöjligt kunde existera då han genomsökt dessa sina hemtrakter noga och väl utan att finna minsta spår.

Med detta dystra budskap lämnar Zigge Smolk scenen till ytterligare en applåd. Osvald tar med sig de övriga och presenterar Herr André som genast blir mycket intresserad av Glummers ballongritning. Bäverherren introducerar dem därefter för Zigge Smolk som skriver en autograf till den exalterade Översten. Man bestämmer sig för att gå vidare med ballongbygget men Herr André är fortfarande oklar över delar i finansieringen vilket gör Översten lite besviken då han hoppats på en snabb affär.

Scen 13:
Samma kväll anländer ytterligare att heliografmeddelande:

Fler ute efter maskinvarelsen #STOP#. Undkom i dramatisk flykt genom Elderstadens gränder #STOP#. Vaska skadad men maskinvarelse välbehållen #STOP#. Lämnar Nordholmia ikväll med destination Pirit. Anländer diligensstation i Kjellsta Byting om sju dagar #STOP#.
- Bligus Virt, Nordholmia


Översten känner paniken tillta. Skulle Bligus och Vaska komma undan? Just då knackar det på rutan. Pijoter från Pijoters Bodega sitter skakad på tegeltaket och ber om att få komma in osedd. Han berättar att Vix och Rackarna gjort ytterligare ett besök och krävde honom omgående på ofattbara 300 krediter. Ingen insamling i hela samfundet skulle lösa sådana pengar. Översten föreslår att han skall lämna staden, men Pijoter menar att allt han kämpat för då skulle gå förlorat och att Vix skulle hämnas om han försökte smita.

Scen 14:
Efter att ha avblåst resan till Nordholmia går dagarna snabbt och vid den utsatta ankomstdagen har Översten, Osvald och Glummer gjort upp en plan för mottagandet. Medan Översten och Glummer bevakar Diligensstationen så sitter Osvald med utkik över platsen från ett närliggande tegeltak. Glummer obeserverar Krutov-underhuggaren Theodor Pickels som han tidigare gjort sig ovän med på kanalbygget. Herr Pickels står tillsammans med fyra andra figurer och verkar vänta på samma diligens som de själva. Även Osvald har fått syn på dem och läser av Herr Pickels tankar där han raskt inser att Krutov-folket inte är ute efter Överstens last utan har eget gods på samma diligens. Tiden går och efter några timmars väntan tröttnar Krutov-männen och lämnar diligensstationen. Översten som sedan en bra stund har dåliga aningar får dessa bekräftade då en patrull ridande kejserliga soldater sätter av för att söka efter den försvunna diligensen.

Scen 15:
Sent samma natt kommer det bud från stationschefen. Diligensen har upphittats överfallen och samtliga resenärer har fått huvudet avlägsnat. Översten, Osvald och Glummer beger sig till Lasarettets bårhus där man bl.a. har kvarlevor från Bligus och Vaska. På en stol längre in i källarlokalen har man bundit upp den huvudlösa roboten, vilken är den robot som Översten väntat på. Osvald hittar en nyckel i Vaskas ficka som förmodligen går till deras butikslokal i Nordholmia. Efter att Översten styrkt sitt ägande av roboten med hjälp av heliografmeddelandena så tar man med sig den huvudlösa roboten tillbaka till Buktiken där Glummer ganska snart kan rapportera att allt värdefullt med roboten tycks ha suttit i robotskallens minnesbanker. Efter en kort överläggning bestämmer man sig för att tidigt följande morgon rida ut till överfallsplatsen för att säkra eventuella ledtrådar från förövarna.

Scen 16:
En halvtimmes ritt norr om Pirit finner man den omkullvälta diligensvagnen. Kraftiga blodspår finns överallt och diverse hjul- och fotspår stärker misstankarna om att angriparna är en grupp motormarodörer. Glummer hajar till då han läst i PG hur hans gamla stam Det Stora Vråålets Heliga beskyllts för huvudjakt. Osvald kände plötsligt psionisk närvaro och lokaliserade energin till ett buskage några hundra meter från överfallsplatsen. Försiktigt för Översten buskarna åt sidan och finner en liten pojke som okontaktbar ligger och skakar på marken. Osvald tar upp pojken och gemensamt återvänder man till Pirit för att planera nästa steg i jakten på robotskallen.

Handout #3 av Polisgazetten
Handout #4 av Polisgazetten
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests